SayCheese
Ik heb gelezen dat er een rand van 1 inch moet worden gelaten, zodat er genoeg papier onder de passe-partout zit en de afdruk goed vlak blijft liggen. Dat lijkt me erg veel voor vellen van 18x24 cm; er blijft dan immers niet veel over voor de afbeelding. Tot nu toe heb ik altijd 1,5 cm ruimte aan de smalle zijden gelaten. Als ik 5 mm witte rand binnen de passe-partoutuitsnede wil hebben, is 1 cm onder de passe-partout dan voldoende? Of kan ik bij zulke kleine afdrukformaten zelfs nog minder (10 mm, dus 5 mm in de uitsnede en 5 mm onder de passe-partout) laten?
Bedankt!!
Urnes
Baryth- of PE-papier? Bij PE maakt het niet uit, daar is een halve centimeter voldoende, omdat het papier van nature vlak ligt.
?
Bij Baryth heb je doorgaans meer nodig, afhankelijk van of en in hoeverre het papier opkrult. Het Fomabrom dat ik momenteel gebruik, heeft zeker 2 cm nodig, alleen nog 15x20 in plaats van 18x24. Het passe-partout dient dan ook om de foto redelijk vlak in de lijst te houden. De vraag stelt zich natuurlijk niet als je de foto's inlijst.
?
Hoe groot moet het passe-partout dan worden?
?
Groeten, Sven.
SayCheese
Bedankt voor het snelle antwoord!
Tot nu toe zijn dit allemaal theoretische overwegingen; ik heb nog nooit een van mijn afdrukken ingelijst en heb ook nog geen vast formaat voor de lijst of passe-partout in gedachten.
Ik gebruik momenteel Adox MCP 18x24, waarop ik in het formaat 21x14 belicht. Ik vind het papierformaat prettig, omdat je het nog in de hand kunt bekijken, maar het ook al de mogelijkheid biedt om in te lijsten. Ik ben van plan om in de nabije toekomst over te stappen op MCC (barietpapier) en ben me daar nu over aan het beraden. Op zich is 21x14 cm voor mij een mooi formaat, maar kleiner wil ik ook niet. Bij een papierformaat van 24x30 zou ik een nieuw vergrotingsframe moeten aanschaffen en zou mijn oplossing voor het drogen ook een maat groter moeten zijn.
piu58
PE-afdrukken hebben de neiging om in grote lijsten weg te glijden. De meeste lijsten worden immers alleen aan de rand vastgeklemd. Als je een afdruk van 18 x 24 cm in een lijst van 50 x 60 cm presenteert en deze maar een halve centimeter vastklemt, kan het zijn dat er bij de vernissage het een en ander scheef hangt. Baryt met de ruwe achterkant loopt minder risico.
Je kunt wel leven met de smalle rand, als je daar bij het inlijsten rekening mee houdt. Bijvoorbeeld door de foto's vast te zetten met de plakstrip van Post-it-briefjes.
Urnes
Ja, natuurlijk was ik dat vergeten. Ik plak de foto’s altijd vast met Post-it-stickers (ook verkrijgbaar als witte correctietape) of celluloseacetaatband (van Scotch).
€
Hallo Uwe, hoe zit dat? Mijn Fomabrom, dat er perfect glad uit de pers komt, bolt na een paar dagen in de doos steeds weer naar boven. Ik kan me niet goed voorstellen hoe ik dat überhaupt netjes onder het passe-partout moet krijgen. Heb je daar een tip voor? Het oude Polywarmton gedraagt zich daar aanzienlijk toleranter.
€
Groeten, Sven.
SayCheese
Ik zou de print sowieso aan het frame vastmaken, anders krijg ik het nooit recht. Ik dacht dat het meer om de vlakheid ging. Natuurlijk alleen als je de print niet toch op achtergrondkarton plakt, wat ik eigenlijk wil vermijden.
Groeten, Klaus
piu58
> Mijn vormbrom, die er onberispelijk uit de pers komt
€
Ik heb lang geprobeerd om het papier vlak te krijgen. Van een droogpers (alleen geschikt voor kleine formaten) via de natte-tape-methode (doet het papier geen goed, het wordt behoorlijk uitgerekt) tot uiteindelijk het droogboek. Dat werkt goed. Ik hang de foto's aan een hoekje op totdat ze nog maar vochtig en plakkerig zijn. Daarna gaan ze in het boek, met een paar boeken erop als gewicht. Na een halve dag leg ik ze nog eens op een andere, drogere pagina.
Zo drogen ze op natuurlijke wijze, zonder uitrekking of overmatige uitdroging door hitte. Ze buigen hooguit nog heel lichtjes door.
€
Professioneel – helemaal vlak, zonder een spoor van kromming – dat lukt alleen als je ze op hardboard plakt. Maar dan wordt een doos met foto's al snel een kast vol.