Andio
Hoi,
Ik loop op dit moment spontaan tegen een schijnbaar probleem aan. De verdunning voor de ADOTECH II staat bij middenformaat vermeld op 500 ml met 16,5 ml ontwikkelaar bij film 1+2, dus 1+29. Tot zover duidelijk. Maar nu hebben mijn kleine busjes een inhoud van 590 ml nodig. Voor film 1 en 2 lukt het me nog wel om dit uit te rekenen, maar hoe zit het met de berekening voor film 3+4 en 5+6?
Bedankt voor het meedenken, ik ga alvast opspoelen.
Andreas
Edith zegt: Het uitgangspunt is 50 ml ontwikkelaar (ADOTECH 2). Alleen zo klopt het.
Photux
Dat verhaal over "de fles met water weer bijvullen tot 100 ml" gaat zo niet op; bij film 5+6 zou er te weinig ontwikkelaar in zitten (dat lijkt me in ieder geval logisch). Ik vermoed nu gewoon dat deze werkwijze vooral bedoeld is als bescherming tegen oxidatie, zodat je als alternatief ook een beschermingsspray zoals Protectan zou kunnen gebruiken. Het is sowieso een handig spul, hiermee gaat mijn D-76-oplossing gemakkelijk twee keer zo lang mee als door Kodak aangegeven (niet aanbevolen om na te doen). Dan zou het ook bij film 3-5 bij 1+29 blijven, dus 20 ml concentraat + 580 ml water.
Andio
<p style="margin-left:0px;">1.: .... en film 6?
<p style="margin-left:0px;">2.: en zelfs dat lukt al niet meer, want film 1+2 = 20 ml, film 2+3 = 20 ml, de resterende 10 ml is te weinig voor één film, aangezien die maar voor de helft in de vloeistof ligt. Ach, dat gedoe met die bakjes kon ik op de kleuterschool al niet – HELP!
3.: Waarom wordt de ontwikkelaar niet gewoon in flesjes van 60 ml verkocht? Wie heeft er nou Jobo-blikken :(
Photux
In de winkel heb ik alleen flesjes van 100 ml gevonden; alleen op de website van ADOX worden in een pdf nog die van 50 ml genoemd. Ik ging er nu vanuit dat je de versie van 100 ml al hebt.
€
Als je graag experimenteert, zou je het ook wat meer kunnen verdunnen en in ruil daarvoor langer ontwikkelen om op je 590 ml uit te komen. Bij een "gewone" ontwikkelaar zou ik me daar weinig zorgen over maken, maar met het ADOTECH+CMS-systeem heb ik helaas geen ervaring.
Andio
Oh, dat wist ik niet. Maar ik heb inderdaad de verpakking van 50 ml. Dat voordelige pakket met 6 filmrolletjes en ontwikkelaar :)
Hm, met de filmrolletjes wil ik liever niet experimenteren. De foto’s zijn belangrijk voor me, onherroepelijk, en met de ontwikkelaar heb ik tot nu toe geen ervaring. Ik kan dan maar beter een nieuwe bestelling plaatsen.
Van de "traditionele" ontwikkelaars zou ik genoeg hebben, alleen hier – zoals gezegd – precies afgemeten.
Maar hartelijk dank voor de hulp.
Andio
En met de vermelding "50 ml ADOTECH 2" wordt mijn eerste bericht pas duidelijk. Dat was ik helemaal vergeten te vermelden.
ThomasPauly
Zonder het zelf te hebben uitgeprobeerd, kom ik op basis van berekeningen uit op de volgende waarden:
1e ronde (films 1 en 2): ca. 16,5 ml concentraat
2e ronde (films 2 en 4): ca. 24,5 ml (van het concentraat dat eerder weer tot 50 ml is aangelengd)
3e ronde (films 5 en 6): ca. 48,5 ml (van het nu dubbel verdunde concentraat), dus praktisch de resterende inhoud
De waarden vloeien voort uit een uitgangswaarde van 16,5 ml in de eerste ronde
In de 2e ronde bedraagt de verdunningsfactor voor de resterende hoeveelheid van 33,5 ml 50 ml / 33,4 ml = 1,49. 16,5 ml x 1,49 is 24,59 ml.
In de derde ronde bedraagt de verdunningsfactor voor de resthoeveelheid van 25,41 ml nu 50 ml / 25,41 ml = 1,97. Aangezien het hier gaat om de verdunning van de verdunning, moet ik, om dezelfde hoeveelheid werkzame stof te verkrijgen als in de eerste ronde, met beide verdunningsfactoren vermenigvuldigen, dus: 16,5 ml x 1,49 x 1,97 = 48,43.
Andio
Helemaal juist voor 500 ml. Hoe zit dat met tanks van 590 ml? Ik ga dat eens op jouw manier uitzoeken.
In de tussentijd heb ik echter nog een Posso-tank gevonden – van 500 ml. Dus alles is weer in orde.
Bedankt tot nu toe,
Andreas