Misschien scan je wel, en hecht je dus waarde aan zachte negatieven waarvan de lichte delen goed "doorzichtig" zijn, terwijl Henning wellicht een vergroter met diffuser gebruikt, waarvoor de negatieven een hoger contrast moeten hebben. Dat zou een verklaring kunnen zijn.
Misschien is RODINAL 1+50 na 21 minuten ook al lang niet meer werkzaam, zodat de daadwerkelijke ontwikkeltijd van Henning korter is.
€
Hallo Thomas,
€
ik ontwikkel op een gemiddeld gamma, omdat ik een vergroter heb die een gecombineerd systeem van mengbak en dubbele condensor heeft.
En nee, RODINAL 1+50 is na 21 minuten niet werkeloos, zeker niet (zelf getest).
Ook Agfa zelf gaf vroeger bijvoorbeeld voor de APX 25 nog veel langere tijden aan voor de 1+75 en 1+100 verdunningen. De briefwisseling met Agfa uit die tijd (echte brieven ;-) ) heb ik nog in mijn oude documenten uit die periode. De APX 25 heb ik zelf vaker in 1+100 ontwikkeld.
€
Verschillen in de ontwikkeltijden kunnen al ontstaan doordat jouw belichtingsmeter misschien afwijkt van de mijne (verschillen tot wel 2/3 diafragmastappen zijn niet ongewoon), afwijkingen bij de thermometer zijn ook mogelijk, en door het kantelritme eveneens.
De specificaties van de fabrikant kunnen altijd slechts een uitgangspunt bieden.
Voor de beste resultaten moet men testen op basis van de eigen parameters en de gebruikte apparatuur.
Maar dat is natuurlijk geen groot probleem.
€
BG,
Henning