Olivinyl
Hallo allemaal,
Ik heb hier nog twee zakken van 5 liter A300-fixeer uit de huidige productie liggen voor noodgevallen.
Voor film wordt aangegeven dat je van het poeder voor 5 liter slechts 4 liter moet aanmaken, zodat het sterker is.
Maar omdat ik de fixeertijden voor films veel te lang vind (ik ben gewend aan Adofox 1+4), vraag ik me af of ik de A300 geconcentreerder kan aanmaken om de fixeertijd een beetje te verkorten. Ik dacht aan een mengsel van 2,5 liter. Zo heb ik ook minder Aponorm-flessen nodig...
Werkt dat praktisch en chemisch gezien met A300?
Groeten, Oliver
piu58
Dat heeft geen zin. Je hebt vrije thiosulfaten nodig. Als de oplossing te dik wordt, worden de ionen in de binding met Na gedrukt.
michael-kielgmxnet
Je kunt de fixeer ook bijvoorbeeld in een lege jerrycan van gedestilleerd water bewaren. Fixeer is niet gevoelig voor zuurstof uit de lucht, dus het hoeven niet per se de Aponorm-flessen te zijn.
Als je de fixeertijden voor film met de A300 te lang vindt, zou ik je aanraden om die voor RC-papier te gebruiken (als je dat überhaupt gebruikt) en voor film bij Adofix te blijven.
Voor barietpapier is A300 niet echt geschikt, vanwege de lange fixeertijden en de daardoor noodzakelijke lange tijd voor het wassen.
Olivinyl
@ Uwe:
?
Het is goed om te weten dat de A300 dit vanwege het chemische proces niet toelaat.
Dan gebruik ik de aangegeven 4 liter oplossing voor films en PE-papier en moet ik gewoon geduld hebben.
(zoals de sociaalpedagoog of opvoeder zegt: "het volhouden!")
?
@ Michael:
?
Ik gebruik bijna alleen maar RC/PE-papier, dus geen probleem. Ik heb A300 hier ook alleen maar liggen voor het geval ik tijdens een lang, koud weekend zonder fixeer kom te zitten en de winkels schandalig genoeg gesloten zijn (waarbij geen van de winkels hier in SG nog fixeer in de schappen heeft staan. Aponorm-flessen zijn nog ruimschoots aanwezig.
?
Groeten, Oliver
jochen53
Hallo Oliver,
Ik ga ervan uit dat A 300 (Agfa 300, ORWO A 300, Calbe A 300) een klassieke zure fixeer op basis van natriumthiosulfaat is. Er zijn weliswaar tegengestelde meningen die beweren dat het een ammoniumthiosulfaat-fixeermiddel is, maar dan zou dat van deze aanbieder erg misleidend zijn. En niet alles wat op een website staat, hoeft ook kloppend te zijn.
Filmfixeermiddelen worden altijd iets geconcentreerder gebruikt dan papierfixeermiddelen. Oud onderzoek heeft aangetoond dat de fixeersnelheid aanvankelijk toeneemt met de concentratie (wet van de massawerking), vervolgens een maximum bereikt bij ongeveer 40 % Na<sub>2</sub>S<sub>2</sub>O<sub>3</sub> x 5 H<sub>2</sub>O en daarna weer sterk afneemt. Dat hangt onder andere samen met de verminderde zwelling van de emulsie in zo'n hoge zoutconcentratie. Om economische redenen is het algemeen gebruikelijk geworden om binnen het bereik van 20 - 25 % natriumthiosulfaatpentahydraat te blijven, en daar ligt A 300. Een dergelijke fixeer kan ook prima voor films worden gebruikt (1 zakje in plaats van voor 1000 ml slechts voor 800 ml), maar zelfs voor de als kritisch beschouwde TMax-films bedraagt de fixeertijd niet meer dan 10 minuten. Met de algemeen bekende helderheidstest kan de fixeertijd eenvoudig worden bepaald. Voor klassieke emulsies 2 x de klaringstijd, voor TMax en Delta 3 x de klaringstijd. Hiermee kan men ook de fixeertijd in gebruikte fixeersels controleren.
Natriumthiosulfaat-fixeervloeistoffen tasten bij een te lange inwerktijd het beeldzilver (bij het negatief vooral in de schaduwen) minder snel aan dan ammoniumthiosulfaat-fixeervloeistoffen en als ik de discussies over ontbinding, zwavelafzettingen, geurvorming enz. volg, lijken deze eerder bij snelfixeervloeistoffen dan bij klassieke te voorkomen.
Renate
Hallo,
€
A 300 was ooit een klassieke fixeer met natriumthiosulfaat. Maar dat is al lang geleden. Het enige wat daarvan is overgebleven, zijn de oude fixeertijden. De regel luidt: de spoeltijd vermenigvuldigd met twee is de fixeertijd. En daarna zijn bijna alle films binnen maximaal 3 minuten gefixeerd. Ik gebruik A 300 al jaren voor films en fotopapier.
€
Hier in de winkel wordt inmiddels ook vermeld dat A 300 een fixeeroplossing met ammoniumthiosulfaat is. Mijn chemische analyse, die ik voor de zekerheid heb uitgevoerd, toont duidelijk aan dat er ammoniumionen aanwezig zijn. A 300 is bijna geruisloos veranderd in een klassieke snelfixeerder. Daar valt niet over te discussiëren. Waarom de tijden op de zakjes nooit zijn aangepast, is mij een raadsel. Ze kloppen niet meer.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
jochen53
Hallo Renate,
hartelijk dank voor je verduidelijking. Als je ammonium hebt aangetoond, dan klopt dat waarschijnlijk. Ik ga er immers niet vanuit dat iemand de eeuwenoude recepten met ammoniumchloride en natriumthiosulfaat weer heeft opgegraven. Toch vind ik het persoonlijk niet juist om de naam die al decennia lang ingeburgerd is, te blijven gebruiken. Nog onprofessioneler is het echter van een leverancier om de fixatietijden niet aan te passen.
StraDi
Hallo,
Ik wil deze oude thread ter gelegenheid van de huidige situatie weer eens uit de vergetelheid halen, om niet een nieuwe thread over hetzelfde onderwerp te openen.
Nadat mijn resterende Superfix na langere tijd in opslag was gaan schiften, heb ik zonder aarzelen gekozen voor een 'klassiek fixeerzout'. Uit gemak kwam de Adofix P daar precies goed voor uit. Na levering van de bestelling bleek echter het volgende:
Adofix P wordt op de verpakking aangeduid als 'expressfixeermiddel'. Dit impliceert het gebruik van ammoniumthiosulfaat. Het is dus geen 'klassiek' fixeermiddel. Dit lijken ook de bovenstaande posters twee jaar geleden al te hebben ontdekt. Maar iets kleiner staat er op de verpakking ook 'naar Orwo A300'!!
Beste vrienden: de Orwo A300 is een klassieke natriumthiosulfaat-fixeerder en dus ook geen express-fixeerder! De A304 zou hier het meest aan voldoen, maar die gebruikt ammoniumchloride in combinatie met natriumthiosulfaat als versneller en geen ammoniumthiosulfaat.
De benamingen zijn dus ook na twee jaar nog steeds meer dan misleidend! Ofwel vermeldt men op de zak het gebruikte fixeerzout, ofwel laat men dergelijke benamingsspelletjes als 'expressfixeermiddel' en 'naar Orwo A300' helemaal weg op een zak.
Ik ga er dus sterk vanuit dat het om een ammoniumthiosulfaat-fixeermiddel gaat, dat niets te maken heeft met de Orwo A30x-formule. Anders zou het in ieder geval geen expressfixeermiddel zijn.
cu ...
Dirk
StraDi
Trouwens ... zo 'oud' zijn de recepten voor snelfixeermiddelen op basis van natriumthiosulfaat/ammoniumchloride (of ammoniak) nu ook weer niet. Ammoniumthiosulfaat wordt nog niet zo heel lang op industriële schaal in grote hoeveelheden geproduceerd. Daar komt nog bij dat ammoniumthiosulfaat bij te langdurig fixeren het zilver in de foto aantast en bovendien moeilijk uit te wassen is.
Veel fotografen zagen of zien daarom af van snelfixeermiddelen met een hogere concentratie en geven de voorkeur aan klassieke recepten. Uiteindelijk hoeven er immers geen enorme hoeveelheden film of foto's op industriële wijze te worden verwerkt, zodat elke seconde telt. :)
tot ziens ...
Dirk
Renate
Het mengsel van natriumthiosulfaat en ammoniumchloride reageert in water tot ammoniumthiosulfaat en natriumchloride. Deze omweg werd vroeger alleen gebruikt omdat er niet genoeg zuiver ammoniumthiosulfaat van de vereiste kwaliteit te koop was. Qua werking zijn het oude en het nieuwe recept identiek.
€
A300 is in opgeloste toestand niet al te lang houdbaar. Er slaat zwavel neer. Bovendien verdampt er gedeeltelijk zwaveldioxide, wat erg onaangenaam en ongezond is. Daarom werk ik inmiddels met fixeermiddel van Moersch.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
StraDi
Hallo,
ehm ... ja ... dat is duidelijk (zie hierboven), maar dat verklaart nog niet de misleidende labels/benamingen van de Adofix P. 'Expressfixierer' en A300 sluiten elkaar nu eenmaal uit.
Het 'ontzwavelen' van (aangemaakte/gebruikte) fixeer kan ook te wijten zijn aan een te hoge zuurgraad van het fixeer. Vaak is dan een te zuur onderbrekingsbad (>3% azijnzuur bijvoorbeeld) en de verspreiding daarvan in de fixeer de oorzaak.
Het voordeel van Adofix P: het poeder is zeer lang houdbaar en opslagvriendelijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld fixeerconcentraten in vloeibare vorm. Hoewel je die soms ook weer 'op gang' kunt krijgen.
cu ...
Dirk
Renate
De misleidende etikettering heeft me behoorlijk geïrriteerd, aangezien ik de A300 oorspronkelijk had gekocht om een mild fixeerbad te hebben. Zo werd het product immers ook aangeprezen. Ik ben nu de laatste verpakking aan het opmaken en zal het daarna nooit meer kopen.
€
4 liter raak ik niet zo snel op, terwijl het wel bederft, en als ik het in porties maak, kan de samenstelling variëren.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
HenningH
[...] Daar komt nog bij dat ammoniumthiosulfaat bij te lang fixeren het beeldzilver aantast en bovendien moeilijk uit te spoelen is.
Wat is er dan op tegen om het beeld na een kortere tijd uit het fixeerproces te halen? Dan is het beeldzilver nog niet aangetast en zijn ook snelfixeermiddelen gemakkelijk uit te wassen.
Renate
Het probleem is dat er verkeerde informatie op de verpakking stond. Dat wil zeggen: men wist niet dat men de foto al na korte tijd eruit kon halen, of beter gezegd: moest halen. De fixeertijd stond nog steeds vermeld als 10 minuten, hoewel het al om een snelfixeerbad ging.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
HenningH
Oké, dat is natuurlijk een probleem.
Maar jullie lijken de voorkeur te geven aan zachte fixatiebanden. Waarom?