Urnes Hallo Mirko, Ik snap best dat er op dat piepkleine etiket op de Adofix-bus geen gebruiksaanwijzing meer paste. :) Dezelfde tijden en concentraties als bij Ilford Hypam? 1:4 voor film (Delta 100/400) 3:00 minuten bij een verse oplossing? 1:9 voor papier 2:00 minuten bij een verse oplossing? Groeten, Sven.
TiMo Hoi Sven, kijk eens hier: € http://www.adox.de/ADOX_Chemie/Chemie/ADOFIX/ADOFIX.html € Ik gebruik altijd 1+4, zowel voor papier als voor film. € Groeten van Tim
Urnes Hallo Tim, Dit is precies wat ik zocht. Bedankt. @Mirko– een link vanuit de winkel of in ieder geval vanaf de Impex Chemikalien-pagina zou toch handig zijn geweest. Groeten, Sven.
Gast Hoi Sven, kijk eens hier: € http://www.adox.de/ADOX_Chemie/Chemie/ADOFIX/ADOFIX.html De link werkt niet meer en op de website van ADOX is geen handleiding te vinden. € Bij film kun je de klaringstijd controleren om de fixeertijd te bepalen. Zijn er voor de vloeibare Adox Adofix Plus fixeertijdvoorschriften voor papier?
MirkoBoeddecker Alle Express-fixeermiddelen hebben dezelfde verwerkingstijden. Ze verschillen wat betreft capaciteit en houdbaarheid. De zeer voordelige producten (ECO, Budget enz.) hebben vaak een lagere capaciteit en een minder geavanceerde afstemming in het buffersysteem. De zeer goede (waaronder ADOFIX Plus) hebben twee- en drietrapsbuffers waarin de respectievelijke ongewenste bijproducten worden opgevangen en geabsorbeerd, en de vervolgens ontstane secundaire bijproducten op hun beurt weer worden opgevangen. Dit verhoogt de levensduur en de bescherming tegen oxidatie. ADOFIX P daarentegen is een heel eenvoudige samenstelling; hier komt de houdbaarheid voort uit het poederconcentraat, maar de opzet is technisch gezien inferieur aan die van de Plus. Tot zover de verschillen. De fixeertijden zijn echter vergelijkbaar en aangezien papier zeer lang moet worden overgefixeerd voordat het eerste zilver wordt opgelost, kan de vereenvoudigde aanduiding van de fixeertijd van 2 minuten voor papier en 4-5 minuten voor film als niet-kritisch worden beschouwd.