FrankGosebruch
...
AchimBauer
Hallo Frank,
Ik kan je ook niets concreets vertellen!
Ik heb me ook al in deze kwestie verdiept, maar heb niets kunnen vinden. Het enige wat je te weten kunt komen, is dat het bedrijf nog steeds zou bestaan in Stuttgart West, in de Rosenbergstraße, ik geloof op nummer 113, maar dat is me nog niet opgevallen.
En in Leinfelden-Echterdingen heet het bedrijf Metal-Photo-Maton GmbH en produceert het aluminium borden.
Onze huisbaas heeft hier op het forum eens vermeld dat hij Beseler-apparatuur van het bedrijf Teufel heeft overgenomen.
Toen ik eens aan het snuffelen was bij het oude Lindemanns (dat nog steeds bestaat als onlinewinkel, die door de oude heer Lindemann vanuit zijn woning wordt voortgezet; de winkel in Stuttgart is nu Osiander), vond ik in een boek over de foto-industrie in Duitsland een vermelding die ook niet veel meer onthulde dan het voormalige adres.
Ik weet dat Teufel ooit ontwikkelbakken in het assortiment had, ook objectieven, maar hij verkocht vooral Fujimoto- en Ahel-vergroters en Beseler.
Ik zou niet weten dat hij veel zou hebben geproduceerd; ik denk dat het meer een handelsonderneming was, die de naam Photogerätebau uit de tijd van de oprichting droeg. En misschien produceerde hij later nog een paar kleine onderdelen om apparaten aan te passen aan de lokale omstandigheden.
Ik ontdekte zojuist in de Photo Universal-catalogus (groothandel voor professionele benodigdheden) uit 1981 de Deville-ontwikkelinstallatie en de Bobinoir-ontwikkelaar voor lange filmstroken. Ook al heeft de Zwabische taal veel woorden uit het Frans overgenomen, geloof ik toch niet dat de apparaten het werk zijn van Zwabische knutselaars.
€
Ah, en dan zijn er nog de Teufel Retuschefarben RM, KKS-Teufel dia-verzwakkers, Teufel Simco-filmreiniger, Teufel chemicaliëntanks, Teufel vignetter-set, Teufel Labor-Boy afvalbakken, Teufel Labor-Clean reinigingsdoekjes, Teufel Papier-Film-Safe, Teufel snijmachines, een Teufel VG 13X18 vergroter zonder andere toegevoegde naam, Teufel Simma-Color ontwikkeltrommels, en in de Fotouniversalkatalogus van 1984 staan ook nog Teufel Bencher rEPROSYSTEM, Teufel Fidelity-vlakfilm dubbele cassettes, Teufel Calumet-rolfilmcassette 6x7, Teufel Jumbo-studiotrap en verder niets meer!
Waarbij de genoemde producten eerder handelswaar lijken te zijn.
€
Ik wil de duivel niet aan de muur schilderen, maar ik vrees dat men ook hier, in het thuisland van de duivel, weinig over de duivel te weten kan komen.
€
Groeten, Achim
FrankGosebruch
...
AchimBauer
Hallo Frank,
?
Fijn dat je iets hebt gevonden; ik heb ook nog wat gezocht, maar helemaal niets nieuws gevonden.
Ik heb mijn erfstukken doorzocht, oude fotoboeken en enkele tijdschriften, fotomagazines uit de jaren 50, en nergens is iets van de firma Teufel te vinden (in die tijd was het gebruikelijk dat er ook advertenties in boeken werden afgedrukt).
Maar wel allerlei andere dingen. In Stuttgart was er een fabrikant van schaalbewegingsmachines, in Bad Cannstatt (dat zijn degenen die tot op de dag van vandaag niet willen geloven dat ze bij Stuttgart horen) was er een bedrijf Veigel dat vergroters maakte, en het bedrijf Kienzle dat vandaag de dag nog steeds bestaat, maar niet meer in Stuttgart; van de plexiglasafdeling is tegenover de Wasen nog steeds de lichtreclame te zien. Dan waren er nog Kodak, Zeiss Ikon, enz. en ook in de verdere omgeving van het huidige "burgeroorlogsgebied" waren er tal van bedrijven in de foto-industrie of kleine producenten. Helaas heb ik geen tijd om me hier verder in te verdiepen; mijn grootste passie bij de fotografie ligt nog steeds bij het fotograferen zelf.
Ik hoop dat je ons laat weten waar we het Wiki-artikel kunnen vinden als het klaar is.
?
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
In 1998 hebben we de distributie van de Beseler-apparaten van Teufel overgenomen en in een "pakketdeal" alle resterende voorraden gekocht.
Nadat Teufel was gestopt met de productie van eigen vergrotingsapparaten, hebben ze sinds het einde van de jaren 80 de Beseler-apparaten gedistribueerd, onderhouden en deels zelf omgebouwd naar 220 V.
Teufel had meerdere werkplaatsen en elke Beseler werd omgebouwd en klaargemaakt voor de Duitse markt.
Zo werden bijvoorbeeld de motorbehuizingen van de MXT vervangen door DIN-stekkers, werd de spanningsstabilisatie op de kleurkoppen volledig vervangen, enz.
We hebben heel veel onderdelen overgenomen en geprobeerd een vergelijkbare service te handhaven.
Maar aangezien de zaak min of meer binnen 2-3 jaar volledig is ingestort, is er niet veel van terechtgekomen. Hier liggen nog steeds 2 pallets met originele Beseler-onderdelen opgeslagen...
De eigenaren waren destijds erg aardig (een broer en zus). Ze heten nu Metallphoto en verdienen hun brood met het vervaardigen van vuurvaste inventarisplaatjes met behulp van een fotografisch proces (UV-belichting).
Het verbaast me eerlijk gezegd dat ze niet zouden hebben gereageerd. Heb je bij Metallphoto navraag gedaan?
Met vriendelijke groeten,
Mirko
AchimBauer
Hallo Mirko,
?
Ik wil je hier uit het hoofd citeren, want ik denk dat ik te dom ben voor de citeerfunctie.
Jullie hebben dus nog 2 pallets met originele Beseler-onderdelen liggen.
Waarom zetten jullie die niet in de winkel? Ik heb ook een Beseler die ik ooit heb gekregen, maar ik weet niet meer waarvandaan.
Ik heb het opgeven om die op te knappen, nadat ik een Kaiser tot 6x7 met multigradekop, kleurkop enz. tegenkwam. Ik heb toen mijn droom van 6x9 begraven en werk nu met 6x7 op de Linhof.
Oké, je zei hier op het forum lang geleden dat de vergrotermarkt puur een tweedehandsmarkt is.
Maar waar vind je tweedehands Beselers? Antwoord: in de VS.
En niets is vervelender dan eerst op eBay USA mee te bieden, dan het dubbele aan verzendkosten te betalen en vervolgens alles samen te betalen, waardoor er ook douanekosten en invoerbelasting verschuldigd zijn.
?
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Waarom zetten jullie die niet in de winkel?
?
Omdat de arbeidskosten voor het plaatsen hoogstwaarschijnlijk niet gedekt zullen worden door de verkoop van de onderdelen.
Dit is weer zo'n project waar het alleen de moeite waard is om aan te werken als ik even niets beters te doen heb :-)
Maar dat gebeurt op de een of andere manier al jaren niet meer.
Dit zou iets zijn voor iemand die zijn eigen werktijd niet hoeft te berekenen. Aan diegene zouden we het hele pakket kunnen verkopen en dan kan hij rustig vanaf de bank elke maand een paar euro verdienen met de verkoop. Je moet je natuurlijk wel inwerken en verstand hebben van de onderdelen.
FrankGosebruch
...
Josefine
Hallo Achim,
Ik verkoop mijn zwart-witvergroter van Teufel, 6 x 9 cm, met een hoogwaardige lens: Schneider-Kreuznach, Componon 1:5,6/60. Heb je interesse? Laat het me dan weten. Groeten
AchimBauer
Hallo Josefine,
?
Leuk dat je aan me denkt. Ik kwam toevallig weer op dit onderwerp terecht, maar omdat het hier vandaag weer druk is, was je bericht alweer verdwenen.
Ik heb momenteel geen interesse in het apparaat, want ik heb er al een liggen (waarvan ik niet weet waar het vandaan komt, het was waarschijnlijk een van die onderdelen die men me aanlevert omdat ik zoiets nog wel kan gebruiken) waarin ik al veel geld en tijd heb geïnvesteerd; het enige wat ik nog mis is een 220V-lampkop of ombouwset. Maar zelfs als ik die zou hebben, zou het slechts een reserveapparaat zijn voor het geval ik ooit een betaalbare FT4-panoramacamera zou vinden.
Ik ben nu zo aan mijn Kaiser gewend geraakt en heb de multigradekop leren waarderen.
Alleen jammer dat Franks berichten zijn bewerkt en dus verdwenen zijn, want het onderwerp Teufel zou me toch wel interesseren.
Maar toch bedankt dat je aan me hebt gedacht.
?
Groeten, Achim