axby
Hallo beste forumleden,
Ik heb bij het bedrijf F. onder andere twee Opallampen van 150 watt besteld.
Er zijn twee Opallampen (Dr. Fischer) van 150 watt geleverd.
Ik heb de eerste geleverde Opallamp in mijn vergrootapparaat Durst M605 B/W gemonteerd.
Na korte tijd was de eerste opaal lamp doorgebrand, hetzelfde gebeurde met de tweede opaal lamp.
Is het normaal dat na telkens ca. 15 tot 20 belichtingen, als men de insteltijd voor het instellen
en scherpstellen meerekent, dus na een totale brandduur van (bij elkaar opgeteld)
maximaal 15 minuten, dat dergelijke opallampen doorbranden?
Een goedkope gloeilamp van 100 watt (en diffusorglas) die ik nu als vervanging gebruik, heeft al
een veelvoud aan brandtijd doorstaan.
Ik bedoel, dat een lamp voor een vergroter in principe een slijtageonderdeel is, maar na
zo'n korte gebruiksduur zouden ze nog niet kapot mogen gaan.
Het bedrijf F. heeft ondanks mijn vriendelijke e-mail van 28-12-2013 en het opnieuw versturen
van de e-mail op 03-01-2014 met het verzoek om dit op te lossen, tot nu toe nog geen reactie gegeven (maar misschien
leest een verantwoordelijke medewerker dit hier).
Ik ben niettemin op zoek naar geschikte opaal lampen.
Ik ben dankbaar voor elke tip over welke opaal lampen de moeite waard zijn. Heeft een forumlid misschien een
aanbeveling?
Hartelijk dank voor jullie hulp
axby
Urnes
Meestal gebeurt zoiets als de lampen oververhit raken. Ik neem aan dat je van tevoren hebt gecontroleerd of de lampen qua wattage kloppen. Ik had hetzelfde effect toen ik mijn Leitz van 100 W in plaats van 60 W gebruikte.
Groeten, Sven
Bonderer
Als het zo snel achter elkaar gebeurt, zou ik denken aan een defecte partij. Maar helemaal niet reageren op een klacht is wel erg onprofessioneel. Misschien helpt het om er een spanningsregelaar tussen te plaatsen. Vraag het het beste aan een bekende die elektricien is, die kan het beter uitleggen. Het is net als bij het aandoen van het licht in de keuken: meestal gebeurt er niets, maar af en toe gaat de lamp meteen kapot bij het aandoen.
Bij de vergroter en de opaal lampen geldt hetzelfde principe. Te heet geworden, ik weet het niet. De vergroters met opaal lampen zijn altijd al eierbakkers geweest, normaal gesproken moeten de lampen dat aankunnen. Ik zou echter ook eBay in overweging nemen en op zoek gaan naar restanten uit het analoge tijdperk die daar steeds weer opduiken. Osram, Philips of Narva, die konden er wel wat van. Een alternatief zou een transformator zijn en ombouwen naar halogeen, maar het zou wat lastig kunnen worden om onderdelen te vinden.
Urnes
Ja, bij correct gebruik branden ze niet door. Maar als je een lamp van 100 W in een fitting van 60 W steekt (wat je natuurlijk niet moet doen en wat ik natuurlijk ook niemand aanraad), zie je na ongeveer 2 minuten kleine blauwe rookwolkjes uit de lamp komen en brandt de lamp vervolgens door. Vandaar de eerste vraag: is de Durst überhaupt geschikt voor 150W opaalverlichting? De tweede vraag is dan: hoe lang brandt de lamp achter elkaar?
Groeten, Sven.
jochen53
Hallo, voor zover ik me herinner, hoort er in de M 605, als deze is uitgerust met een opaal lampkop, een lamp van 75 W. De gemiddelde levensduur zou ongeveer 100 branduren moeten bedragen, in tegenstelling tot ongeveer 1000 uur voor een gewone lamp voor algemeen gebruik.
axby
Hallo,
Het bedrijf F. heeft inmiddels contact met me opgenomen en me een
voor mij bevredigende oplossing aangeboden. Bedankt!
€
Ter informatie:
De Durst M605 B/W is ontworpen voor opaal lampen van 150 W.
€
Misschien waren het dan toch twee defecte lampen
uit dezelfde partij.
€
Momenteel experimenteer ik met halogeenlampen.
€
Mocht iemand nog een concrete aanbeveling voor opaal lampen
hebben – graag posten.
€
Groeten axby