FranzO Hallo, Tot nu toe heb ik mijn opgevoerde films (meestal Tmax3200 of Tri-X) altijd ontwikkeld met een ontwikkelaar met een fijne korrel (zoals Kodak Tmax). Ik zou graag eens wat tests doen met echte, rijke grofkorrelige films. Welke ontwikkelaars kunnen jullie aanbevelen? Met vriendelijke groeten, Franz
michael-kielgmxnet Of een positief ontwikkelaar. Ik ben toevallig een voorbeeld daarvan tegengekomen: http://www.ipernity.com/doc/wolfgang.moersch/23433375
Bonderer Ik zou eens een kijkje nemen op de website van Spürsinn; zij hebben een speciale grofkorrelontwikkelaar, de DOM. Ik heb die eens geprobeerd en was erg te spreken over het resultaat. Een gelijkmatige korrel in alle delen van het beeld, maar het past niet bij mijn stijl van fotograferen, waardoor het maar een kortstondig avontuurtje was. Had u maar eerder iets geschreven, want een paar weken geleden heb ik mijn laatste proefpakketten weggegooid; ze stonden me gewoon in de weg. Anders RODINAL in een verdunning van 1+25 en minstens één donker geelfilter of meer. Dat zou een grove korrel moeten opleveren, waarbij ik persoonlijk <20 tot =20 zou aanraden. Naar mijn indruk wordt de korrel dan iets gelijkmatiger en oogt hij niet zo onrustig. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.