Hallo Rolf,
dat papier was destijds gewoon geen papier met variabel contrast, maar papier met een vaste gradatie.
Toch wel, eigenlijk wel, het stond er toch op... Nou, dat geloof ik nu toch niet :-)
De filterset past overal en zou bij Ilford-papier handiger zijn, omdat die bij dezelfde belichtingstijd bij alle gradaties (grad. 4 en 5 dubbel) leidt (zoekmachine: ilford filterset belichtingstijd).
Ah ja, dat snap ik.
Het contrast kun je al meten met een papierbelichtingsmeter, zo'n ding met een sonde die je over de grondplaat schuift. Maar veel belangrijker zou zijn om te leren optimale negatieven te maken, zodat alleen nog gradatie 2 of 3 nodig is. Want alleen deze gradaties leveren een maximum aan toonwaarden op. De hogere gradaties komen dan alleen nog in aanmerking voor speciale effecten.
Groeten Wolfgang
Nou ja, leren... ;-) Het zonesysteem had ik toen bijvoorbeeld al onder de knie, en de meeste negatieven waren ook al heel goed, maar ik maakte toen ook nog steeds veel zwart-wit-snapshots met KB. Daarvoor had ik alleen een camera met belichtingsmeter, dus geen automatische camera. Daarom kwamen er soms ook behoorlijk flauwe foto's uit. Bovendien was ik toen nogal gek op harde contrasten. Zoals gezegd is het alweer een tijdje geleden...