checkat
Hoi forumleden, ;)
ik ben nieuw hier en stel me even voor, uit beleefdheid. Alex, net afgestudeerd in design en in de laatste fase van mijn studie heb ik het plezier in fotograferen "herontdekt" (de inleidende seminars op de universiteit hadden me dat destijds toch een beetje ontnomen) – veel digitaal gespeeld en gewerkt (vooral als assistent) en een oude Revueflex had ik eigenlijk meer in de kast staan. Na wat onderzoek en als klein extraatje voor fotoshoots heb ik een Mamiya Universal in goede staat gevonden met een 6x9-achterwand en een Polaroid-achterwand.
Daarmee wil ik nu wat gaan experimenteren. Ik heb pakfilm besteld, maar ook rolfilms. HP5 Plus en Portra 160 en een Fuji 400x diafilm.
Zoals gezegd – de Polaroids wilde ik gebruiken als "grapje" voor portretshoots of de look – maar de 120 6x9 wil ik graag permanent gebruiken voor gerichte, vrije projecten. Deze kan ik bijvoorbeeld digitaliseren in een goede Epson-flatbedscanner, nadat ik ze heb laten ontwikkelen. Dat zou het eerste plan zijn.
Tijdens mijn studietijd heb ik echter (in eerste instantie voor zwart-wit) veel plezier (ja, toch wel) beleefd aan de vergroter en ik zou me best kunnen voorstellen om daar weer een kleine uitrusting voor losse afdrukken op te zetten. Mijn vraag aan jullie: zit iemand in een vergelijkbare situatie? Hoe ziet jullie workflow eruit? Wat zouden jullie mij aanraden (ik heb snel alleen vergrooters tot max. 6x6 gevonden?), wat zijn klassieke beginnersfouten? Welke apparaten en papiersoorten zouden de moeite waard zijn?
Ik sta er voorlopig open voor en neem alle goede adviezen graag ter harte :)
Bedankt en groeten
Alex
Tandemfahren
Hoi Alex, welkom in de wereld van de ouderwetse types!
?
Je hebt wel lef om meteen met een 6x9-camera te beginnen. Had een standaardoplossing niet ook volstaan, bijvoorbeeld klein formaat of 6x7??? Dit is geen kritiek bedoeld, je straft jezelf immers al genoeg :-)
?
Zoals je al gemerkt hebt, zijn vergroters en V-lenzen voor groter dan 6x6 zeldzamer en duurder. Daar moet je nu doorheen... (tenzij je je negatieven vergroot met een 6x7-masker, wat me niet onredelijk lijkt)
?
Je werkplek kun je, afhankelijk van je omstandigheden, beter zelf inrichten. Ik denk dat je wel weet wat je nodig hebt aan blikken, flessen en bakken?
Voor basiskennis, voor zover nodig, kun je beter wat literatuur raadplegen; een forum is naar mijn mening niet het geschikte medium daarvoor.
?
Als je het precies wilt weten, kan ik je het dikke boek "Way Beyond Monochrome" van Lambrecht/Woodhouse van harte aanbevelen.
?
Misschien mag ik één concrete tip geven: probeer vanaf het begin bij de belichtingstijden bij het vergroten in stappen te denken in plaats van in seconden (had ik dat maar ook zo gedaan...)
Daarvoor is er een goed doordachte timer, de StopClock van RH Design ("toevallig" van Chris Woodhouse).
?
Voor al het andere kun je je gewoon aan de mainstream houden, dat heb je met je filmkeuze ook al gedaan.
?
Nou dan – ga er volop tegenaan en veel plezier!
?
Frank
checkat
Hoi Frank,
bedankt voor je snelle reactie! Haha, dat kan ik inderdaad best goed – bij de 6x9 ben ik er echter min of meer via een omweg met de Packfilm terechtgekomen. De Mamiya is immers de zus van de Polaroid 600SE en daar zat dan "zo'n achterkant" naast de eigenlijk belangrijke Polaroid er gewoon bij – de 6x4,5 zou ik nu toch nog moeten aanschaffen ;P En voor de allereerste poging staat hier voor noodgevallen nog een AE-1 😉
Voor de HP5 heb ik wel een idee, maar die wordt voorlopig ook de start van het labplezier.
Desalniettemin ga ik de boekentip graag aanschaffen. Ik heb zin om er eens in te snuffelen. En precies die tips krijg je dan (met jouw ervaringen aan het einde) toch in het forum. Ik ken dat nog van het leuke gitaarforum, waar de discussie niet zozeer over 6x9 en 35 ging, maar eerder over 2x12 en 4x12 ;)?
Met de mainstream als instap ben ik daar ook heel goed mee weggekomen ;) – en heb ik daarna, met wat meer ervaring, de pareltjes eruit kunnen pikken. Maar een blik in de toekomst zou me natuurlijk wel aanspreken. Aangezien vrije analoge projecten best wel wat apart mogen zijn – welke films zijn dan niet mainstream en zouden volgens jou op termijn de moeite waard zijn om eens te proberen? De natte plaat laat ik voorlopig nog even rusten 😉
Attack!
Bedankt en groeten!
Tandemfahren
Hallo Alex,
Je instelling klinkt al heel gezond. Voor basiskennis is de Lambrecht echter wel erg diepgaand; daarvoor zijn er tal van oude boeken te vinden, bijvoorbeeld bij antiquariaten (zoals Booklooker).
Voeg daar nog wat tips van het forum aan toe en geniet ervan, maar wel met de nodige voorzichtigheid, want veel van wat er op forums wordt gezegd, is inderdaad wat onduidelijk of op zijn minst moeilijk te plaatsen.
Ik zou je aanraden om zwart-witfilms vanaf het begin zelf te ontwikkelen, dat heb je waarschijnlijk al gedaan. En je moet een degelijk statief hebben (en natuurlijk gebruiken...).
Wat is er op het gebied van materialen ongebruikelijk/niet-mainstream? Veel, min of meer. Wat opnamen betreft bijvoorbeeld zwart-witdia's, orthofilm, IR, film met hoge resolutie, cross-ontwikkeling...? Wat het lab betreft: lith-prints, cyanotypie, inkleuren enzovoort...
Fotografie is een lange, kronkelige weg met heel veel afslagen!
Maar om van de zijwegen te kunnen genieten, is kennis van de hoofdweg soms handig. Zoals HP5 in D76, Durst/Kaiser/Dunco/Rodagon, Ilford MGIV, NEUTOL.
Voor sommigen is dat genoeg voor hun hele leven en dat hoeft niet het slechtste te zijn. Sommigen spelen ook hun hele leven op dezelfde oude banjo en zijn een meester.
De AE1 als noodoplossing bestempelen, beschouw ik trouwens als een brutale belediging :-)
Dat is een serieus stuk gereedschap. De piepkleine schaafjes van de vioolbouwer zijn ook geen speelgoed, hoewel ze in mijn dikke vingers nergens goed voor zijn.
Oh ja, en voor de Mamiya zijn er achterdelen voor 6x4,5, 6x6 en 6x7, dat zag ik net.
Ga ervoor,
Frank
Gast
O jee, wat zit er veel waarheid in dat laatste bericht … De straten, de banjo, de schaaf – die metafoor spreekt me erg aan!
Bedankt!
Max