Kai Klindt schreef
Beste mensen,
ik heb onlangs een Paterson-ontwikkelingsbus aangeschaft en was aanvankelijk erg te spreken over hoe gemakkelijk je de film hierin kunt oprollen (in vergelijking met Jobo). Maar: blijkbaar schuift de filmspoel door het kantelen tijdens het ontwikkelen naar boven, waardoor de film niet meer volledig met chemische vloeistof bedekt is. Ik heb inderdaad gemerkt dat er zich vaak waasvorming voordoet aan de randen van de negatieven (zowel 35 mm als rolfilm). Erg vervelend. Ik ga ervan uit dat de Paterson-bakken technisch uitontwikkeld zijn, dus ik sta voor een raadsel: hoe kan ik ervoor zorgen dat de filmspoel op zijn plaats blijft (dat wil zeggen: op de bodem van de bak)? Ik ben dankbaar voor elke tip ...
Hoi,
ik gebruik mijn Paterson-bakje voor 2 35mm-films of voor één middenformaatfilm. Het bakje wordt gevuld met 500 ml, bij 50+1 zelfs met 510 ml. Daarbij zijn de spoelen (één of twee) in mijn bakje goed bedekt, zodat de films ook goed door de ontwikkelaar worden omspoeld. Voor een enkele KB-film gebruik ik dan liever een klein Jobo-bakje. Ik weet dat het niet veel helpt, maar er moet bij jou iets anders aan de hand zijn!