marga Hallo allemaal, ? Een paar maanden geleden ben ik begonnen met het zelf ontwikkelen van mijn negatieven. Omdat ik in het begin nog niet alle noodzakelijke stappen had doorlopen om een zo lang mogelijke houdbaarheid te garanderen (2 fixeerbaden, HypoClear-bad enz.), zou ik graag willen weten: Kan ik de negatieven die ik ongeveer een half jaar geleden heb ontwikkeld nog een keer "nabehandelen", d.w.z. extra uitspoelen, in een HypoClear-bad leggen, of misschien zelfs selentoning toepassen? Heeft dat nog het gewenste effect of richt het misschien zelfs schade aan? ? Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Marga
piu58 Na een half jaar kan dat zeker nog. Je moet niet te lang wachten met grondig uitspoelen, want anders hebben er onomkeerbare chemische processen (vorming van Ag₂S) plaatsgevonden. Toch is het beter om te laat te spoelen dan helemaal niet. Ook na jaren kun je het nog kleien.
Commander8x Weet je zeker dat je de negatieven wilt nabewerken? "Seleentoning" klinkt voor mij meer als afdrukken (positief). ? Negatieven worden (mits ze correct zijn verwerkt) eigenlijk alleen nabewerkt als je ze wilt versterken (omdat ze te licht zijn) of verzwakken (omdat ze te donker zijn). ? Groeten, Matthias
Gast Weet je zeker dat je de negatieven wilt nabewerken? "Seleentoning" doet mij meer denken aan afdrukken (positief). ? Negatieven worden (mits correct ontwikkeld) eigenlijk alleen nabewerkt als je ze wilt versterken (omdat ze te licht zijn) of verzwakken (omdat ze te donker zijn). ? Groeten, Matthias Negatieven kunnen ook met selentoning worden versterkt. Zie het boek van Ansel Adams "Het negatief" of ook hier: http://www.ferguson-photo-design.com/alternative/tutorial-a14.php ? ? Groeten Wolfgang
sputnik Precies. En in het oorspronkelijke bericht werd nergens gesproken over versterking. Het gaat alleen om de duurzaamheid van de opname. Ik zou de Selentoner daar maar met rust laten.
Bonderer Nabloeden is in ieder geval mogelijk. Hypo Clear Bad is een hulpmiddel bij het bloeden, dat eerder geschikt is voor barietpapier dan voor film. Over stabilisatie/archiefbestendigheid lopen de meningen uiteen. In de Angelsaksische wereld gebruikt men waarschijnlijk eerder een selenbad, niet om te tonen – wat natuurlijk ook kan – maar om de archiefbestendigheid te verbeteren, als stabilisator voor het beeldzilver. Toner en archivering zijn verschillende verdunningen. In Oud-Europa gebruikt men voor hetzelfde doel eerder AGFA Sistan, dat dan ook als bevochtigingsmiddel werkt, of de opvolgers daarvan. Wat uiteindelijk wordt gebruikt, is echter aan iedereen zelf. Er is geen absolute waarheid.
ThomasPauly Als de oorspronkelijke verwerking volgens de instructies van de fabrikant is uitgevoerd, is een nabehandeling waarschijnlijk helemaal niet aan te raden met het oog op de archiefbestendigheid. De risico’s die aan het hanteren ervan verbonden zijn (beschadiging van de laag, stofophoping) staan dan waarschijnlijk in geen redelijke verhouding tot een hypothetisch langere houdbaarheid. € In het familiearchief heb ik geërfde zwart-witnegatieven die teruggaan tot het begin van de jaren vijftig. Veel daarvan zijn ontwikkeld bij de fotowinkel, die (hopelijk) volgens de regels van de kunst heeft gewerkt, maar (vermoedelijk) zonder 'riem-en-bretels'-oplossingen bij het fixeren en wassen. Tot nu toe heb ik geen schade geconstateerd. Het materiaal is onder normale woonomstandigheden bewaard. € Het corrigeren van mislukte negatieven (versterken, verzwakken) of het nabewerken van de fixage en/of het wassen van slordig verwerkte films is natuurlijk een ander verhaal. € Groeten € tepe
Commander8x Negatieven kunnen ook met seleentoning worden versterkt. Ja, dat weet ik ook. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: een correct belicht en ontwikkeld negatief heeft geen nabewerking nodig.
marga Dat de selentoning het negatief vervolgens versterkt, was me duidelijk. Ik wilde vooral weten of je negatieven die al eens zijn ontwikkeld, later überhaupt nog een keer kunt of moet "natmaken". In die zin hartelijk dank voor jullie talrijke en nuttige reacties! € Marga