moma
Beste collega’s,
Ik ben nieuw hier, maar wel een oude rot in het vak.
Na twintig jaar heb ik mijn Duka weer in gebruik genomen.
Alles werkt weer, op één ding na.
Het drogen van Adox-Baryt (hoogglans).
Ik zou het graag op glas doen en ben er na eindeloos zoeken op internet en enkele pogingen niet in geslaagd om de vellen (18x24) hoogglans van de glasplaat te krijgen.
Goed schoongemaakt, met spiritus afgeveegd, papier (in afwasmiddel gedrenkt) erop gelegd, slechts licht (ook stevig) met een rakel bewerkt en gewacht.
Met een plas spiritus, zonder (droge plas spiritus).
Zelfs met een dunne emulsie van olie op het glas (leverde tot nu toe het beste resultaat op) – viel toch niet vanzelf naar beneden.
Ofwel betonhard ofwel kleverig - nooit zomaar naar beneden gevallen.
Tijdens mijn opleiding deden we dit dagelijks (weliswaar op chromplaten en verwarmingselementen).
Weet iemand hier iets van?
Voorlopig hartelijke groeten
Matthias
Gast
Ik ben een paar dagen geleden op het Paralelforum een ellenlange discussie hierover tegengekomen; misschien helpt de uitwisseling van meningen daar wel verder.
€
Link:
http://www.hobbyphoto-forum.de/t1478f66-Die-kalte-Hochglanztrocknung-von-barietpapieren.html
€
en dit:
http://www.hobbyphoto-forum.de/t6528f2-Hochglanz-heiss-und-kalt.html
€
Ik hoop dat dit mag :-)
€
OLaf
moma
Bedankt, lieve Olaf
€
Deze links heb ik ook al (bijna) uit mijn hoofd "geleerd".
Maar ze hebben niet echt geholpen.
€
Op de een of andere manier loopt het allemaal op niets uit.
Bij de een werkte het geweldig – bij de ander maar half (zoals bij mij) en de volgende heeft het toen ook opgegeven nadat zijn glasdeskundige hem iets had verteld over verschillende glasoppervlakken.
Nog iemand wilde alles opschrijven en deed het niet.
€
Ik kan niet geloven dat "vloeibare" gelatine in de poriën van glas stroomt om zich daar vast te zetten, want dat zou het betekenen als je de onvolledige resultaten van deze links zou willen geloven.
€
Ik denk eerder aan chemische principes – die daar ook worden genoemd (behandeling van een chromplaat met soda (?) voor het eerste gebruik).
Ik kan me niet herinneren waar ik dat gelezen heb – maar dat vond ik al opmerkelijker dan de stelling over het oppervlak.
€
Misschien ga ik nog een beetje sleutelen aan mijn olietechniek (vet/water-principe)
Extra Virgin en zo
€
;-)
jochen53
Hallo,
ik meen me in oude boeken over vergroten te hebben gelezen dat het bevochtigingsmiddel daar een heel belangrijke rol speelt, ook bij de hoogglansfolies van de droogpersen. Middelen op basis van ossenlever zouden daar bijzonder goed hebben gewerkt. Zoiets bestaat tegenwoordig vast niet meer.
Gast
Ossenlevergal is bij kunstenaars nog steeds erg populair:
http://www.boesner.com/shop/farben/malhilfsmittel/fuer-farben/ochsengalle
€
ADOX Adoflo zou ook als vervanging voor Glanzol bij het warmdrogen kunnen worden gebruikt.
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/adox-adoflo-bevochtigingsmiddel-1000-ml-konzentrat.html
€
Groeten
Wolfgang
moma
Beste Jochen
?
Toen ik door de bovenstaande links bladerde, kwam ik ook de ossenlever tegen.
Ik heb het niet zo serieus genomen.
Dat zou ook de 'chemische' oplossing zijn waar ik op mikte.
?
Zoiets bestaat ook.
Ik heb gezien/gelezen dat je het zelf kunt maken en ik ben het ergens ook in een winkel tegengekomen.
?
Ik ga er eens naar kijken.
?
(... en ik zal dit in ieder geval up-to-date houden)
?
Bedankt
?
Matthias
?
?
PS: Hé Wolfgang – dat ging snel :-)
moma
Ik heb gisteren ossenleveraas gekocht.
?
De glasplaat schoongemaakt (afwasmiddel + spiritus). Toestand: vrijwel droog
Baryt in een bad met ossenleveraas geweekt, aangebracht en afgestreken. Daarnaast met keukenpapier afgedroogd.
De plaat schuin verticaal tegen de muur gezet.
Na een uur gekeken. De bovenrand laat los. Ca. 2 cm. Yeah!
Na nog eens 2 uur ook de onderrand ca. 2-3 cm.
Boven en onder vrijwillig losgemaakt.
?
Ik heb de plaat vervolgens 's nachts 90 graden gedraaid (dus de losgemaakte stroken rechts en links liggend) tegen de muur gezet.
(een of andere rare gedachte bracht me ertoe)
?
Vanmorgen:
Niets gebeurd. Dezelfde toestand als gisteravond. Het midden kleeft vast. Er lag niets op de tafel.
Het ging wel los – maar met een lichte scheur.
?
De theorie:
Het eigen gewicht (misschien ook een interne spanning – wie weet?), dat ervoor zorgde dat het vel zich aanvankelijk van bovenaf losmaakte, was in het geval van de draai van 90 graden niet meer aanwezig.
?
De hoop sterft het laatst.
?
Volgende stap:
Net als eerder – gewoon met rust laten en de irritatie bestrijden. Afleiden met iets anders
(jullie merken het: we zitten hier in Hessen)
?
Plan B:
Als dat ook niet lukt, wordt de badkamerspiegel losgeschroefd.
Theorie hierover:
De gelatinelaag wil zich in het donker ontwikkelen – of familie in het zicht hebben (zilver).
?
(wordt vervolgd)
?
:)
moma
24 uur later
Ik heb 2 tests tegelijk uitgevoerd.
?
1x met glas en 1x met spiegel.
Dezelfde handelingen.
Deze keer heb ik het zo gelaten (niet gedraaid of iets dergelijks).
?
Resultaat:
Rand los, midden blijft plakken.
?
Ik kon het voorzichtig met de hand verwijderen zonder scheurtjes in de schaal.
Stipjes = 0
?
Voor een verjaardagscadeau is het misschien wel goed genoeg.
Praktisch is het niet.
?
?
Volgende test: hardingsbad
?
LG
CPD
Hallo!
Ik heb al een tijdje het gevoel dat het drogen tot hoogglans met het huidige papier niet meer zo goed lukt als dat in het begin van de jaren tachtig het geval was. Er moet iets veranderd zijn, want jaren geleden lukte het mij nog prima om tot hoogglans te drogen. We gebruikten trouwens badkamerspiegels voor het kouddrogen; onze docent had bij een of andere gelegenheid meteen een paar dozijn kunnen 'meesnappen'.
Ik wens je veel succes!
Groeten!
CP
moma
Hoi CP
?
Bedankt voor je bemoedigende woorden.
?
<P style="margin-left:0px;">Dat van de verharder stemt me positief.
<p style="margin-left:0px;">Ik laat het weten zodra het spul er is.
<p style="margin-left:0px;">?
<p style="margin-left:0px;"> :)
moma
Nog niet binnen.
CPD
Hallo!
Ik heb op een ander forum nog iets gevonden dat misschien kan helpen. Maar misschien ken je dat bericht al.
http://forum.phototec.de/read.php?3,213199,214297#msg-214297
Tot ziens!
moma
Hallo
?
Bedankt voor je bijdrage.
?
Zoals ik al in het begin aangaf: ik heb – denk ik – alles uit mijn hoofd geleerd wat er hierover op het (Duitse) internet te vinden is.
En dat was verbazingwekkend mager.
?
Tijdens mijn opleiding, zo’n 40 jaar geleden, deden we dat dagelijks (zonder veel poespas; gewoon Agepon (bevochtigingsmiddel, spiritus en een hete chromplaat met een linnen doek).
?
Mijn doel is nu om dit weer gangbaar te maken. Zonder al te veel wetenschap en alchemie.
?
Het door mij bestelde verhardingsmiddel is verdwaald op de snelweg en ik moet nu eerst door de bureaucratische jungle om aan het middel te komen.
(Ik zal verslag doen als deze test dan achter de rug is).
?
?
Mijn persoonlijke mening is dat het aan de dikte en de samenstelling van de huidige emulsies ligt en dat je ze eventueel kunt "pimpen".
We zullen zien.
?
Groeten
Matthias
sputnik
?
?
Mijn persoonlijke mening is dat het te maken heeft met de dikte en de samenstelling van de huidige emulsies en dat je ze eventueel kunt "pimpen".
We zullen wel zien.
?
Nee. Fotopapier pimpen is geen goed idee. ;-)
moma
oeps
moma
De soep is eindelijk gearriveerd.
De uitkomst volgt binnenkort in dit theater.
€
:-)
moma
Oké, lieve mensen.
€
De verharder is dus aangekomen (Tetenal).
€
Ik heb een kant-en-klare 18x25 MCC ADOX-afdruk ongeveer 10 minuten in een mengsel (zoals aangegeven 25 ml/l) laten weken, kort afgespoeld en deze keer met een rolpers op een plasje spiritus gedrukt. (tot nu toe gebruikte ik altijd alleen een rakel om uit te persen – dan is de druk natuurlijk niet zo hoog).
De glasplaat (standaard 12 mm) schuin tegen de verwarming gezet en gaan eten.
€
Toen ik terugkwam lag de afdruk [color=#ff0000]heel fijn[/colo
glanzend op de grond.
€
Nu rest alleen nog te testen of het de rolpers was of echt de chemie (helaas geen concrete gegevens op de fles – maar het zal wel formaline of iets dergelijks zijn).
Dat kan iedereen echter zelf doen.
€
Theorie over de rolpers:
Zowel de vezels als de gelatine van de baryt zijn in natte toestand opgezwollen en uitgerekt. Door de druk van de rolpers tijdens het aanbrengen wordt het materiaal in de breedte/lengte uitgerekt en krimpt het weer tijdens het drogen. Daardoor loskomt het van de glasplaat (vandaar ook het krakende geluid waarover in diverse forums wordt bericht).
Daarom doe ik hier vandaag nog een poging zonder verharder.
€
Voor degenen die ook van alternatieven houden, nog een recept voor een verharder dat ik tijdens mijn onderzoek heb gevonden:
Los 100 g kaliumaluin op in 1000 cc water. Giet 3/4 van de vloeistof weg, strooi er kaliumaluin bij en vul het vervolgens aan tot een liter.
(Met dank aan de auteur)
€
Verder vond ik ook de tip dat – als er na het fixeren/spoelen of na het tonen van een afdruk gehard moet worden – de verharder nog eens 15 minuten moet worden uitgespoeld (Tetenal is zuur) (houdbaarheid).
Ik vond ook de tip om de verharder ofwel aan het tussenbad toe te voegen (verlengt de fixatie) of aan de fixeer (waarbij ergens stond dat de fixeer dan niet zuur mag zijn, omdat de verharder dat al is (en de vloeistof dan geschikt zou kunnen zijn voor het oplossen van lijken).
Bovendien moet men er rekening mee houden dat het harden vóór het fixeren een eventuele aansluitende toning bemoeilijkt (vlekkerigheid enz.).
€
Ik wens veel succes en bedank voor de levendige belangstelling.
€
:)
TR
Hartelijk dank voor het delen van je resultaten! Heel interessant.
moma
Oké, ik ben eerlijk.
Dat werkte.
Maar alleen zolang ik de chemicaliën van de verharder niet goed had gewassen.
Als je het goed wast, plakt het weer.
?
STOP MET HET BESTELLEN VAN VERHARDER!
?
Ik heb een nieuwe truc.
Ziet er veelbelovend uit en werkt helemaal zonder chemische toevoegingen.
Zou ook met alle merken bariet moeten werken.
Nooit meer naadjes – nooit meer golven.
?
Voorlopig in beperkte maten
Matthias
moma
Voor iedereen die het wil weten:
€
- geen ossenlever
- geen verharder
€
... het is een verchroomde spiegel.
€
Ik weet niets van die verchroomde folies waar af en toe over wordt gesproken (in verband met verwarmingsdrogers).
Maar ik weet wel iets van metalen platen die verchroomd zijn (galvanisch).
€
Ik had vroeger een koperen plaat om chips met spiegeling te fotograferen.
Op chroom is er geen dubbele spiegeling (zoals op spiegels of glas).
€
Dezelfde plaat droogt papieren afdrukken in de mooiste hoogglans zonder dat ze gaan plakken.
Gewoon schoonmaken (afwasmiddel en spiritus) en ermee aan de slag.
€
Fijne kerstdagen voor jullie allemaal.
€
:-)