Rolf-Werner
Nadat ik een Fomapan 400 had ontwikkeld, kwam de ontwikkelaar plotseling groen-geel of groen-blauw uit het blikje terug. Ook in de stopbad zat nog wat.
Heeft dit invloed op de volgende film? Ik heb nog een ADOX die ik hiermee wilde ontwikkelen.
Hopelijk is er vandaag iemand online hier :)
Rolf
Rolf-Werner
Nu de film te drogen hangt: geen kleur op de drager, goed ontwikkeld. Kwam dat door het plakband? Of vervaagt de emulsie nu zo? Geen idee.
Zal ik de ADOX er nog even doorheen halen? Kan toch geen kwaad...
pittyman
Hallo Rolf,
dat is volkomen normaal, de kleur komt van de lichtwerende beschermlaag. Andere film, andere kleur.
Ik spoel al mijn films zelf eerst even af, zodat de beschermlaag grotendeels verdwijnt.
Voorwassen is bij de meeste films niet echt nodig, maar:
- ik doe het altijd zo, het werkt goed en
- je brengt de ontwikkelbus ermee alvast op de juiste temperatuur (20° ontwikkelaar in
een 15° koude bus is lastiger dan voorwassen met 20°?)
Terug naar je vraag:
De meeste thuisgebruikers gebruiken hun filmontwikkelaar slechts één keer. Het voordeel hiervan is dat je altijd
met verse ontwikkelaar werkt en dat de ontwikkeltijden daardoor altijd hetzelfde zijn. Als je
een ontwikkelaar meerdere keren wilt gebruiken (let op, niet elke ontwikkelaar is hiervoor geschikt),
moet je bij elk volgend ontwikkelingsproces de tijd dienovereenkomstig verlengen, omdat de ontwikkelaar
steeds meer verbruikt raakt en alle stoffen minder actief zijn. Onnodige extra moeite
vind ik, voor zover je geen films commercieel ontwikkelt en ernaar moet streven de lopende
kosten laag te houden.
Waarom zou je je dan de moeite doen? Gebruik de benodigde hoeveelheid, ontwikkel je films en
giet het daarna in de gootsteen. Mocht je je zorgen maken over de belasting van het afvalwater, dan kun
je ook milieuvriendelijke ontwikkelaars (bijv. XTOL) gebruiken.
Met vriendelijke groeten
Dirk
Rolf-Werner
Ach, goed, dan laat ik die ene film er nog even doorheen lopen.
Dat was nu een D76-bad van 1:1, en tot en met de vierde film heeft het prima gewerkt. Volgens het gegevensblad zou hij goed moeten zijn voor maximaal 12 films, ik had er 5. Dat gaat namelijk op basis van vierkante meters oppervlakte, niet op basis van aantal, en daar zit ik met 50% aan de veilige kant (als je zuurstof en dergelijke bij het vullen buiten beschouwing laat).
Vroeger had ik ook altijd maar 1 film en gooide ik de chemicaliën daarna weg, meerdere films had ik (bijna) nooit. Maar als ik me naar de gegevens richt, dacht ik... en heb ik eerst 3 FP4's doorgehaald, geen probleem, daarna de Fomapan 400, en nu is de ADOX nog over. De Foma is trouwens erg goed geworden, mooi dicht en gedetailleerd, de ontwikkelaar was er dus nog goed voor.
Zo, en nu spoel ik de ADOX op en verdwijn ik even in het donker :)
Rolf
HenningH
Uit het Kodak-gegevensblad:
„Als u de ontwikkelaar D-76 in een mengverhouding van 1:1 verdunt, moet u deze pas vlak voor gebruik verdunnen en na het ontwikkelen weggooien. [...] De verdunde oplossing mag niet hergebruikt of bijgevuld worden.
U kunt een 135-36-film (203 cm) ontwikkelen in 473 ml of twee rolfilms samen in 946 ml verdunde oplossing. Als u een 135-36-film ontwikkelt in een tank van 237 ml of twee 135-36-films in een tank van 473 ml, verleng dan de ontwikkeltijd met 10 % (zie de volgende tabel).“
Photux
Bovendien is D76 zo voordelig dat het risico op een mislukte ontwikkeling naar mijn mening niet de moeite waard is. Ik gebruik D76 1:1 als mijn "standaardoplossing" en ben er erg tevreden over. In een volle fles met Protectan blijft de oplossing ook aanzienlijk langer goed dan door Kodak wordt aangegeven, dus ik neem meteen de verpakking van 3,8 liter.