Rolf-Werner
Goedenavond,
Ik heb nog nooit een bevochtigingsmiddel gebruikt, hoe moet ik dat aanbrengen? Of: hoe doen jullie dat? Ik wil morgen een paar filmrolletjes ontwikkelen.
Hoeveel moet ik gebruiken? Wanneer doe ik het in de bak? Moet ik het eerst verdunnen?
Bedankt voor jullie tips.
Rolf
michael-kielgmxnet
Hallo Rolf,
?
De verdunning zou op de fles moeten staan. Voor het bevochtigingsmiddel is geen hoge concentratie nodig; een paar ml per liter oplossing zijn voldoende. Het is belangrijk dat je gedestilleerd water gebruikt voor het aanmaken van de oplossing, anders kunnen er ondanks het bevochtigingsmiddel toch kalkaanslag ontstaan.
Je moet het niet in de doos doen. Voor de behandeling van de films moet je een apart bakje gebruiken. Ik doe het zo: nadat ik de film heb gewassen, haal ik de spoel met film uit de doos en leg ik deze in een maatbeker. Vervolgens giet ik het bevochtigingsmiddel erin. Wacht ruim een minuut en giet het bevochtigingsmiddel terug in de voorraadfles. Ik schud de filmspoel vervolgens krachtig uit, zodat een deel van het aanhechtende bevochtigingsmiddel wordt verwijderd. Hang de film daarna zoals gewoonlijk op om te drogen.
Ik spoel de filmspoel daarna goed af met warm water. Dat is belangrijk, zodat de resten van het bevochtigingsmiddel zich niet vastzetten.
Rolf-Werner
Ah, super! Bedankt. Nu snap ik het.
Nee, op de fles staan alleen veiligheidsinstructies, geen gebruiksaanwijzingen. Het is Baby-Adoflo. Misschien komt dat doordat de fles te klein is.
Groeten
Rolf
wosis123
Volgens de FOTOIMPEX-winkel staat er op het babyflesje ook: verdunning 1+400
(
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/ADOX-baby-ADOFLO-50-ml.html)
Groeten,
Hendrik
Sandra
Rolf, 1 ml op 500 ml gedestilleerd water is voldoende. Ik zou echter eerst het water in een bakje gieten, vervolgens met een klein spuitje 1 ml van het bevochtigingsmiddel afmeten, dit in het water doen – voorzichtig, zodat er geen schuim* ontstaat! – en dan de spoel samen met het buisje erin plaatsen. Laat het 1-2 minuten inwerken, haal de spoel en het buisje er voorzichtig uit, schud ze af, hang de film op een zo stofvrij mogelijke plek op en laat hem rustig drogen. Een nacht is prima.
(*Schuim kan ook vlekken veroorzaken)
Oh ja, wat betreft je vraag wanneer je het bevochtigingsmiddel moet gebruiken: na het wassen, als laatste bad.
Ik wens je veel plezier en succes! Laat me weten hoe het gaat :)
Hartelijke groeten
Sandra
GleisNeun
Bedankt voor het onderwerp, Rolf-Werner! Zo ben ik ook op de tip met het gedestilleerde water gekomen. :)
Rolf-Werner
Klopt! Nu zie ik het ook, het staat zelfs op de voorkant :)
Nou ja, ik twijfelde nogal over het gebruik, maar Michael heeft me een paar goede tips gegeven. Als je zoiets nog nooit hebt gebruikt...
Groeten
Rolf
Rolf-Werner
Wat me hier nu nog te binnen schiet: zouden jullie de film vóór het drogen nog eens met de rubberen tang afstrijken, of is het beter om dat met het bevochtigingsmiddel niet te doen?
Rolf
michael-kielgmxnet
Dat afstrijken is zo’n ding: het kan goed gaan, maar dat hoeft niet. Als de tang niet 100% schoon is, krijg je al snel krasjes. Bij films met een emulsie die in natte toestand erg zacht is (bijvoorbeeld de Efke’s), kan de emulsie bovendien beschadigd raken. Sommigen gebruiken in plaats van een tang hun vingers; dat zou veiliger zijn.
Ik vind afstrijken overbodig. Na een slotbad met bevochtigingsmiddel droogt een film normaal gesproken zonder resten op. Er kunnen hooguit problemen ontstaan als het bevochtigingsmiddel te geconcentreerd was of als de film in een stoffige omgeving droogt. In het laatste geval helpt afstrijken echter ook niet meer.
Rolf-Werner
Oké, dan laat ik het maar achterwege. Ik heb inderdaad al eens ervaringen gehad met die krassen. Met je vingers heb je meer gevoel; als er een stofdeeltje tussen zit, merk je dat meteen.
Maar met het bevochtigingsmiddel hang ik ze er gewoon zo op, eens kijken hoe dat gaat.
Groeten
Rolf
Morte
Gewoon even ter aanvulling, en om nog maar eens te laten zien dat er altijd meerdere manieren zijn:
Ik gebruik ADOSTAB als bevochtigingsmiddel. Ik baseer me op een tip die ik ooit heb gelezen, namelijk dat bevochtigingsmiddel meestal iets te sterk wordt aangemaakt (en dan toch weer vlekken/strepen veroorzaakt – zoals je dat kent bij te veel afwasmiddel op glazen). Ik verminder de hoeveelheid bevochtigingsmiddel dus met ongeveer 25 procent. Hoewel ik het harde Berlijnse water gebruik (en geen Aqua dest.), heb ik zo regelmatig streeploze negatieven, die ik in de douchecabine droog, zonder af te vegen. Ik schud echter wel het overtollige water van de filmspoelen af voordat ik ze ophang, door de doos een paar keer krachtig leeg te schudden (in de douche, anders ontstaan er roodachtige vlekken), 180 graden te draaien en hetzelfde nog een keer te doen. Anderen gebruiken hiervoor een slacentrifuge, maar dat heb ik niet nodig. Ik pas mijn methode al jaren zonder problemen toe.
Rolf-Werner
Zo, de eerste film zit erop, dat ging goed. Maar nu heb ik toch nog een vraag over het bevochtigingsmiddel: kun je de oplossing niet meerdere keren gebruiken? Het zou toch zonde zijn om na elke film een halve liter gedestilleerd water weg te gooien!
Ik bewaar het even en wacht op jullie antwoorden.
Rolf
Rolf-Werner
Gewoon even ter aanvulling, en om nog maar eens te laten zien dat er altijd meerdere manieren zijn:
Ik gebruik ADOSTAB als bevochtigingsmiddel. Ik baseer me op een tip die ik ooit heb gelezen, namelijk dat bevochtigingsmiddel meestal iets te sterk wordt aangemaakt (en dan toch weer vlekken/strepen veroorzaakt – je kent het wel van te veel afwasmiddel op glazen). Ik verminder de hoeveelheid bevochtigingsmiddel dus met ongeveer 25 procent. Hoewel ik het harde Berlijnse water gebruik (en geen Aqua dest.), heb ik zo regelmatig streeploze negatieven, die ik in de douchecabine droog, zonder af te vegen. Ik slinger wel het overtollige water van de filmspoelen af voordat ik ze ophang, door de doos een paar keer krachtig leeg te schudden (in de douche, anders krijg je roodachtige vlekken), 180 graden te draaien en dat nog een keer te doen. Anderen gebruiken hiervoor een slacentrifuge, maar dat heb ik niet nodig. Ik pas mijn methode al jaren zonder problemen toe.
Ach ja, de slacentrifuge :) Eens kijken, misschien ga ik dat ook nog eens testen, maar op dit moment heb ik het in principe gedaan zoals je het hier beschrijft, alleen niet zo krachtig uitgeschud, meer uitgeschud, maar dat werkte ook. De film hangt er vrolijk bij...
Rolf
Morte
Ik bedoel ook niet ‘opzetten’, maar ‘uitklappen’, dus niet dat ding ergens neerzetten ... ;) Het belangrijkste is dat er zo min mogelijk water op de film zit als je hem ophangt.
michael-kielgmxnet
Ik gebruik mijn bevochtigingsmiddel altijd ongeveer een jaar en heb nog nooit problemen gehad met de houdbaarheid of zo.
Bij mij is het echter nog steeds het goede oude Agfa Agepon. Het bevochtigingsmiddel van ADOX zal qua samenstelling waarschijnlijk niet zo veel verschillen – behalve een paar oppervlakte-actieve stoffen zit er toch niet veel in.
Rolf-Werner
Ik bedoel ook niet ‘opzetten’, maar ‘uitvouwen’, dus niet dat ding ergens op neerzetten ... ;) Het belangrijkste is dat er zo min mogelijk water op de film zit als je hem ophangt.
Oh ja, natuurlijk. Dus ik heb het in principe al goed begrepen :)
Rolf
Rolf-Werner
Ik gebruik mijn bevochtigingsmiddel altijd ongeveer een jaar en heb nog nooit problemen gehad met de houdbaarheid of zo.
Bij mij is het echter nog steeds het goede oude Agfa Agepon. Het bevochtigingsmiddel van ADOX zal qua samenstelling waarschijnlijk niet zo veel verschillen – behalve een paar oppervlakte-actieve stoffen zit er toch niet veel in.
Ik moet nog 2 films ontwikkelen, daarvoor heb ik de hoeveelheid nu even bewaard. Wanneer er nog meer bijkomen, weet ik niet. Daarom wilde ik de oplossing dan weggooien. (Als volgende moet ik dan eens afdrukken maken...)
Bedankt voor het advies!
Rolf