Rolf-Werner
Ik heb op vakantie een Paterson-cassette met drie spoelen gekocht, en nu ik het systeem grondig heb bekeken, probeer ik de film op te spoelen met een oude, ongesneden rolfilm. Als de film eenmaal in de rail zit, wordt hij prachtig door de balletjes voortgetrokken. Ik vind het echt geniaal, zo’n chique ding heb ik nog nooit gehad :-)
Maar in het donker, zonder te kijken, de film erin krijgen: is er een truc (behalve goed friemelen) die ik zo niet kan ontdekken? Ik vind het moeilijk om het begin van de film precies op de eerste rail te krijgen. Vaak eindigt het zo dat de ene kant op winding 2 of 3 terechtkomt, de andere kant in het balletje.
Oh ja, nog iets: het zwarte buisje moet toch zo erin, dat de verbreding onderin de tank komt, heb ik dat goed begrepen? En maakt het niet uit hoe je de spoelen erop zet?
Bedankt voor alle tips!
Rolf
Sandra
Hoi Rolf,
?
Mijn Paterson-spiraal heeft op de plek waar je de film erin draait een voelbaar verhoging, dus een soort klein randje/hoekje. Lastig om te beschrijven, misschien moet ik gewoon een foto maken en die plaatsen. Dat gaat eigenlijk best goed.
?
Knip jij de hoekjes van het begin van de film ook af? Dan gaat het inrijgen nog iets makkelijker.
?
(quote)Oh ja, nog iets: dat zwarte buisje moet toch zo erin, dat het bredere deel onderin de tank komt, heb ik dat goed begrepen? En maakt het niet uit hoe je de spoelen erop zet? (/quote)
?
Ja, precies zo is het.
?
Veel plezier met het ding!
?
Groeten
Sandra?
Rolf-Werner
Hoi Sandra,
bedankt voor de tips. Dat knippen ken ik nog van vroeger, van de primitievere blikjes die ik toen had. Soms schat je het in het donker verkeerd in, en dan krijg je behoorlijk grote hoekjes, die ook niet bepaald handig zijn...
Maar deze spoel met de bolletjes trekt de film zelfs met ongesneden hoeken zo mooi naar binnen, dat ik het knippen graag zou willen overslaan. Dat is hier ook niet het eigenlijke probleem. De film wil zich nu eenmaal oprollen, en daarbij springt het begin graag iets verder naar binnen. Als je niet kunt kijken, kan de ene kant gemakkelijk een of twee windingen verder in de spoel springen. In het donker voel je dat ook niet goed, is mijn indruk na een paar pogingen met mijn ogen dicht. Vandaar mijn vraag of er misschien advies van de fabrikant is over hoe je dit het beste kunt doen.
Maar ik oefen gewoon nog een beetje. De hoekjes om in te rijgen heb ik natuurlijk opgemerkt, je kunt ze ook met je vingers voelen. Dat helpt alleen niet veel als je onbewust in het donker de spoel schuin houdt.
Groeten
Rolf
Sandra
Hallo Rolf,
Het enige wat helpt is oefenen, oefenen, oefenen. Ik pak de spoel in mijn linkerhand, met mijn wijsvinger en duim elk op een hoek, zodat ik de juiste plek te pakken heb, en pak dan de film in mijn rechterhand, ook weer met duim en wijsvinger, en schuif de film erin. Vervolgens vang ik hem met mijn linkerhand op en trek hem een paar centimeter naar binnen. Dan zit hij in de juiste winding. Als dit zeker is, begin ik met het tegen elkaar in draaien van de twee delen van de spoel.
Ik geef je nog een tip mee: als je films na een aantal ontwikkelingen op een gegeven moment niet meer zo goed op de spoel willen, kun je de spoel met wat grafiet "smeren" (vulpotlood – maar heel weinig en voorzichtig daarmee langs de windingen gaan). Dan glijdt het weer. Die tip heb ik ooit op apug gevonden.
De film en de spoel moeten ook kurkdroog zijn. Ik draag altijd katoenen handschoenen, omdat ik mijn films in de wisselzak opwind. Dan krijg ik snel zweethanden, vooral in de zomer natuurlijk, en je wilt natuurlijk geen vet of vingerafdrukken op de film hebben.
Ik hoop dat mijn tips je een beetje helpen. De Paterson-spoel is echt goed. Ik gebruik de mijne al ruim 10 jaar.
Groeten, Sandra
Rolf-Werner
Hallo Sandra,
bedankt voor de geweldige tips. Toen ik dat over het potlood las, moest ik even glimlachen: nu weet ik waarom de spoelen een lichtgrijze rand hebben in de windingen...
Voor het blikje heb ik 3 spoelen, maar bij rolfilm past er maar één in. Daarom heb ik er nog 2 droge voor de volgende films. Tegen die tijd zou de eerste weer droog moeten zijn.
Weet je of er een slangetje bij zit om te spoelen? Er lagen een paar slangetjes bij, één zou kunnen passen, vandaar de vraag.
Groeten
Rolf