marga
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs voor het eerst de CMS 20 II als 4 x 5"-vlakfilm uitgeprobeerd.
De ontwikkeling vond plaats in een Combi Plan-tank met de ADOTECH II-ontwikkelaar, gestopt in ADOSTOP en gefixeerd in Tetenal Superfix volgens de aanbevolen tijd en verdunning. Bij het bekijken van de nog natte negatieven viel me meteen een olieachtige glans op aan de dragerzijde van alle negatieven, die ook na het HypoClear-bad en in droge toestand bleef bestaan.
Heeft iemand een idee waar deze glans vandaan komt en hoe ik dit zou kunnen verhelpen?
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Marga
pittyman
Hallo Marga,
?
Even een domme vraag... want het kwam niet helemaal duidelijk naar voren in je bericht.
Het lijkt alsof er op de gedroogde negatieven een soort glans zit, die glanzend
lijkt. Hoe voelt het negatief aan? Droog, of glanzend?
?
Ik heb nog nooit glanzende/plakkerige negatieven gehad in gedroogde toestand en kan
me dat moeilijk voorstellen. Heb je al eens een afdruk gemaakt?
?
Dirk
marga
Hallo Dirk,
Hartelijk dank voor je reactie.
De negatieven glanzen of schitteren alleen in olieverf, maar voelen aan de oppervlakte heel normaal aan, dus NIET plakkerig of zo.
Ik heb ook al contactafdrukken gemaakt en die zijn perfect geworden.
Toch vind ik deze glans niet helemaal geruststellend en ik zou voor de volgende ontwikkelingen graag willen weten hoe ik dit kan voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Marga
pittyman
Hallo Marga,
Ik heb het CMS zelf nog niet gebruikt, dus ik kan hier geen gefundeerde bijdrage aan leveren. Zoals je het beschrijft, zou het volkomen normaal kunnen zijn, zeker als
deze 'glans' geen enkele invloed heeft op de afdrukken. Je zou dit
specifiek bij onze huisbaas kunnen navragen om eventuele onduidelijkheden weg te nemen.
Met vriendelijke groeten
Dirk
michael-kielgmxnet
Ik kan me voorstellen dat dit een soortgelijk effect is als de Newton-ringen die men kent van het scannen, wanneer men de negatieven direct op het glas legt.
Door een lichte kromming van de film ontstaan er spanningen in het materiaal die van invloed zijn op de lichtbreking, vandaar die olieachtige schittering. Dat zou dan heel normaal zijn; bij het vergroten zou dit effect geen rol moeten spelen.
marga
Hallo,
Hartelijk dank voor jullie reacties!
@Michael: Dat leek me in eerste instantie heel logisch, maar ik heb de glans nog eens onder de loep genomen en daarbij vastgesteld dat de glans niet afhankelijk is van de lichtinval of beweging van het negatief. Hij blijft altijd hetzelfde, zit dus als het ware “vast” op het oppervlak van het negatief, als je begrijpt wat ik bedoel...?
Ik heb daarom nogmaals rechtstreeks bij FOTOIMPEX navraag gedaan en daar bovendien de opmerking gekregen dat de CMS 20 erg gevoelig reageert op verontreiniging. Ik ga nu nogmaals een testontwikkeling doen met een extra grondig gereinigde tank en gedestilleerd water.
Tot zover voorlopig
hartelijke groeten,
Marga