Op een dag dit:
?
?
(...) we hebben tegenmaatregelen genomen en ook de emulsieharding teruggeschroefd, wat iets heeft opgeleverd in de maximale zwartwaarde en ca. 1,5 gradaties in de hoge gradaties.
?
?
Alles wat in 2013 is geproduceerd, heeft dus weer de oude maximale gradatie
(...)
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
?
?
De volgende dag dit:
?
De gradatie is echter niet veranderd. Ook de gevoeligheid niet. Er waren lichte verschillen in de filtering bij de hoge gradaties, die door in totaal ca. 5 personen werden opgemerkt, die afhankelijk van de veroudering verschillend uitgesproken waren en die sowieso bij voortschrijdende veroudering zouden zijn opgetreden
(...)
?
Met alle respect, Mirko: wie moet
daar nu wijs
uit worden?
Het papier was tussentijds 1,5 gradaties zachter, maar aan de gradatie is nooit iets veranderd. Alleen aan de filtering.
Moet je dan voor graad 5 gewoon filter 6,5 plaatsen?
?
Maar het gaat mij hier helemaal niet om een gradatie omhoog of omlaag.
?
Het gaat om
de houding dat niemand dat toch merkt, behalve een paar sukkels.
Dat vind ik zo misplaatst.
Waarom adverteren jullie dan met "de hoogste gradatie op de markt", als het toch niet uitmaakt en slechts 5 mensen het merken?
Als ILFORD of FOMA iets aan de emulsie veranderen en daar niets over communiceren, is dat natuurlijk net zo vervelend, maar die zitten hier in Duitsland ook niet om de hoek en hebben geen eigen forum waar ze weliswaar leuke achtergrondverhalen over de productie posten, maar veranderingen aan hun eigen producten, die voor de praktijkbeoefenaar misschien heel nuttig zouden zijn om te weten, mooi voor zichzelf houden om geen paarden schrik aan te jagen die vrolijk zouden kunnen draven.
Doet me op de een of andere manier denken aan PW14. Daar waren er onder het ClassicArts- en later het ADOX-label naar mijn gevoel ook twee keer zo vaak problemen (zowel wat betreft emulsie- als oppervlaktefouten) als onder andere namen.
Zou het kunnen dat men daar gewoon vrolijk doorverkocht om de paarden te laten galopperen, terwijl anderen al lang de teugels hadden aangetrokken?
De "precies 5 man-verklaring" zou een dergelijke veronderstelling in ieder geval zeker toestaan.
Hoe het ook zij.
Bij MIJ zou een fabrikant die veranderingen communiceert in ieder geval zeker hoger in het vaandel staan dan een fabrikant die de "Niemand merkt het toch -methode" hanteert.
Dan is het makkelijker om hier en daar eens beperkingen te accepteren, omdat je je serieus genomen voelt.
Het zou mooi zijn als zo'n visie ook bij jullie zou postvatten.
Ik wil namelijk niet graag dat mijn voorpret voor de nieuwe Polywarmtone wordt getemperd.