TR
Hallo allemaal,
€
Tetenal bracht ooit zogenaamde "afdeklak" op de markt. Dit moet een stroperige substantie zijn geweest waarmee je blijkbaar bepaalde plekken op het fotomateriaal met een penseel kon "maskeren", bijvoorbeeld om ze te verzwakken, zonder dat de verzwakker in ongewenste gebieden terechtkwam.
Zoiets ben ik op zoek naar.
Blijkbaar bestaat het product van Tetenal niet meer. Zou er dan niet iets anders geschikt zijn? Het oppervlak dat ik ermee zou bedekken, is dat van nog vochtig barietpapier. Na de bewerking zou je het spul er weer af moeten kunnen halen. Heeft iemand hier misschien een tip voor? Er moet toch zeker iets zijn? - misschien zelfs in de supermarkt of de drogisterij.
AchimBauer
Hallo Thomas,
Misschien bij de kunstenaarsbenodigdheden; ik geloof dat airbrushers zoiets ook wel eens gebruiken. Bij de galvanische benodigdheden of in een elektronicawinkel voor printplaten zou zoiets ook te vinden kunnen zijn. Maar of het met barietpapier en ook nog nat werkt, weet ik niet.
€
Groeten, Achim
TR
Hoi Achim, die tip over de kunstenaarsbenodigdheden is inderdaad handig – we hebben hier zelfs een winkel. Ik ga er eens een kijkje nemen. Het liefst zou ik hier wel wat eenvoudige huismiddeltjes gebruiken. Misschien werkt het ook wel met een stukje kauwgom dat al flink is gekauwd? Ik ga het eens uitproberen.
Renate
Hallo,
op het gebied van elektronica is er niets geschikts te vinden. De materialen die daar worden gebruikt om koper af te dekken voor het etsen, moet je allemaal met een oplosmiddel en veel schuren verwijderen.
Met vriendelijke groeten,
Renate
TiMo
Hallo Thomas,
zoek eens naar "Mr Hobby Mr Masking Sol"
iets in die trant
Groeten van Tim
TR
O, dat "Masking Sol" zou precies zijn wat ik nodig heb. Dat ga ik eens uitproberen! Bedankt.
sputnik
Waarom zou je het ingewikkeld maken als het ook eenvoudig kan? Koop het gewoon hier bij de gastheer.
http://www.fotoimpex.de/shop/retusche/diaphoto-abziehfilm-rot-60ml.html
TR
Ah, super. Bedankt!