Rolf-Werner
Hallo allemaal,
ik denk dat er hier wel een paar mensen zijn die nog ervaring hebben met oude camera’s. Ik heb een Ikoflex (een tweelensmodel van Zeiss Ikon), waarmee ik lang geleden veel heb gefotografeerd. Nu wilde ik hem weer eens tevoorschijn halen, en ik heb meteen twee vragen. De andere vraag komt echter in een aparte thread...
Dus de vraag: tot welk punt moet ik de film vooruitspoelen, zodat hij bij "1" staat? Ik heb er gisteren een hele tijd aan zitten draaien, maar dat het zo omslachtig was, had ik helemaal niet meer in mijn geheugen, het is toch verbazingwekkend wat je allemaal vergeet door de jaren heen :-)
Dit is wat ik tot nu toe heb ontdekt: onderaan aan de zijkant (niet achteraan in het midden) zit het kijkgaatje waar je naar de juiste plek moet draaien. Als je in één keer wilt doordraaien, moet je de ontspanknop ingedrukt houden. Klopt dat?
Als je op het juiste punt bent, moet je de ontgrendeling ingedrukt houden en met het kartelwieltje de teller op de plek tussen "12" en "1" zetten?
Dan de ontgrendeling loslaten en nog verder draaien, totdat hij op "1" staat en vastklikt?
Dat is een beetje onnauwkeurig, soms loopt hij dan toch al door tot "2"... Je moet dus opletten dat je precies het juiste punt tussen "12" en "1" raakt.
Vroeger heb ik behoorlijk veel met de camera gedaan, en het verbaast me dat ik me helemaal geen problemen met het inrijgen kan herinneren. Maar misschien ben ik de truc gewoon vergeten?
De vraag is dus: tot welk punt in het kijkgaatje moet ik draaien, en is er nog een andere procedure om vooruit te draaien?
Bedankt voor alle tips. Voor de Ikoflex heb ik de CHS 100 besteld, ik kijk er al naar uit!
Oh ja, en daar komt al de derde vraag, maar daar komt ook een aparte thread voor...
Groeten
Rolf
Rolf-Werner
Ik heb net op internet een pdf met de handleiding gevonden, en daaruit blijkt dat mijn exemplaar een klein mankement heeft: de transportblokkering kan na de 12 niet meer worden ontgrendeld. Daarom ging het niet zoals de bedoeling was... Er is echter een oplossing; ik moet alleen uitzoeken hoe ver ik moet draaien:
Ga met de ontspanknop ingedrukt naar 11 of zo, spoel dan de film in, dan zou je ongeveer tot voor de 1 moeten komen.
Houd indien nodig de ontspanknop ingedrukt en draai met het kartelwieltje weer terug naar 12 en probeer het de volgende keer bij 10... Een beetje onhandig, maar dat zou voor het begin moeten volstaan.
Rolf