Bonderer
In mijn werk heb ik dagelijks te maken met zuren en basen en ben ik eraan gewend. Voor veel anderen geldt dat echter zeker niet, en zelfs een eenvoudig huishoudelijk schoonmaakmiddel kan schade aan de ogen of de huid veroorzaken.
Wat ik in mijn werk heb geleerd, pas ik ook toe in mijn fotolaboratorium thuis.
Vooral jonge mensen die net beginnen met een lab, zijn zich zeker niet bewust van zulke risico's.
Ik wil niemand bang maken, maar je moet wel bepaalde gedragsregels in acht nemen en jezelf die aanleren.
1. Mijn fotochemie staat altijd in opvangbakken; zelfs de beste fles kan wel eens lekken, dus beter een natte opvangbak dan een verpeste vloer. Het kan ook met stevige plastic kisten, als ze maar goed afsluiten. En als er kinderen en huisdieren in de buurt zijn, berg dat spul dan goed op.
2. Onze huid is een orgaan dat niets vergeet en doorlaatbaar is voor bepaalde stoffen, naast schade door zuren en logen.
Ga daarom niet bewust met onbeschermde handen in fotografische oplossingen werken en wie niet van tangetjes houdt, moet op zijn minst handschoenen dragen, het liefst van nitril, dat is geschikt voor heel veel stoffen.
En als er iets op je terechtkomt, was het dan onmiddellijk af.
3. Fotografische oplossingen zijn vaak zuur of alkalisch, beide niet goed als ze in de ogen komen.
Ik kan iedereen alleen maar aanraden om bij het omgaan met, in ieder geval de concentraten, een goede veiligheidsbril te dragen. Ik raad een mandbril aan, die ziet eruit als een duikbril, past over een normale bril, sluit goed af en heeft een soort ventiel ingebouwd, waardoor hij niet zo sterk beslaat.
Het zou eigenlijk de plicht van alle postorderbedrijven zijn om dit bekend te maken, maar die blinken hier (helaas) uit door totale passiviteit.
Een of twee bieden weliswaar veiligheidsbrillen en beschermende handschoenen aan, maar dat lijkt mij meer een zakelijke zet dan dat ze zich zorgen maken om hun klanten.
Op de flessen staat wat de wetgever voorschrijft, meer niet, maar wat er staat, helpt niet.
En met een zijdelingse blik op Mirco Büddecker, die immers al enige YouTube-ervaring heeft,
Wat dacht je van veiligheidstips voor beginners en gevorderden?
Veiligheids- en gevaarlijke stoffeninstructie in één voor oude en jonge laboratoriummedewerkers.
Wolf_XL
...ik neem aan dat je standaard twee condooms over elkaar gebruikt en jezelf in bed vastbindt – er schijnt immers al eens voorgekomen te zijn dat iemand uit bed is gevallen en zijn nek heeft gebroken... ;-)
?
Ik werk nu al zo’n veertig jaar in het laboratorium – en vroeger was men veel onbezorgder – en ik geniet nog steeds van een uitstekende gezondheid... Zolang je niet in de ontwikkelaar gaat baden, of je ongespoeld biertje in het vat schenkt waarin je net je fixeer heeft aangemaakt, zijn fotografische chemicaliën voor de gemiddelde laboratoriummedewerker – afgezien van mensen met allergieën – vrij onschadelijk. Natuurlijk moet je niet wild met de oplossingen rondspetteren en gemorste baden zo snel mogelijk weer opvegen, of bij huidcontact zo snel mogelijk je handen afspoelen... Maar uiterlijk wanneer je je eerste broek hebt verpest met ontwikkelaar of fixeer, je ontwikkelaar hebt verpest omdat je het fixeer van te grote hoogte in de schaal hebt laten spetteren, of mooie vingerafdrukken hebt achtergelaten omdat je eerst met je handen in het fixeer hebt geknoeid en vervolgens met natte vingers het papier uit de zak hebt gehaald, ontstaat er een zekere basisnetheid, die ook grotendeels rekening houdt met de gezondheidsaspecten.
?
Onze hobby moet tenslotte ook nog leuk zijn – en met een full-body condoom en gasmasker in het laboratorium blijft het plezier beperkt...
piu58
Er zijn filmpjes van Ansel Adams in het donkere - hij haalde het papier met zijn blote handen door de baden. Dat deed ik in mijn jeugd ook zo - rechterhand in de ontwikkelaar, linkerhand in het fixeerbad. Het probleem: met welke hand pak je het papier vast?
€
Grote foto's ontwikkel ik vandaag de dag nog steeds op deze manier, dat is het zachtst voor het geweekte papier. De chemicaliën zijn niet bijzonder schadelijk voor de gezondheid bij huidcontact. Het vaak verguisde hydrochinon zit zelfs in vrij verkrijgbare medicijnen die worden ingenomen. Natuurlijk zijn ook die niet geschikt voor langdurige therapie.
sputnik
In het negatieflaboratorium draag ik in principe dit:
http://tinyurl.com/p3bfka4
€
Bij het vergroten kan dit kledingstuk echter onder bepaalde omstandigheden schitteringen veroorzaken, daarom gebruik ik in het positieflaboratorium dit:
http://tinyurl.com/qaulmte
€
Gezondheid is het hoogste goed. Bescherm het!
€
Wolfgg
Een blik op de voorouders kan geen kwaad:
Nou, 50 jaar geleden had ik vaak de kans om mijn fotowinkel in het donker te bekijken. Daar werd in principe met de blote hand in alle bakjes gegrepen. En dat niet alleen om de vier weken in het weekend, maar elke werkdag acht uur lang of meer! En toen waren er nog geen groene partijleden en bijbehorende soepen. Toen ik hem eens vroeg of dat niet ongezond was, kreeg ik alleen maar te horen: I wo! Het enige bijverschijnsel waren zijn voortdurend bruin gekleurde vingernagels. Dat kwam waarschijnlijk door het broom. Hij werd gezond oud en stierf pas onlangs, nee, niet aan chemie, maar aan biologie (virussen).
Bij zwart-wit ben ik later een tang gaan gebruiken als ik te lui was om steeds mijn handen te drogen voordat ik in de doos greep. Ook de naar fixeer ruikende vingers zijn niet zo fijn. Bij kleur vond ik de pH-waarde van de CD vanaf het begin al zorgwekkend hoog voor blote handen, de BFX ziet er sowieso al afschrikwekkend uit, dus handschoenen waren een logische keuze.
?
Groeten, Wolfgang
Bonderer
Eigenlijk had ik niet verwacht zulke domme reacties te krijgen van mensen die alleen maar kunnen denken in termen van wat vrouwen niet hebben. Het is gewoon een aanbeveling, niet meer en niet minder, en het feit dat het niemand kwaad heeft gedaan, betekent nog niet dat het niemand kwaad zal doen.
Gezondheid is een kostbaar goed en je moet die niet op het spel zetten door domheid of luiheid.
CPD
Eigenlijk had ik niet verwacht zulke domme reacties te krijgen van mensen die alleen maar kunnen denken met wat vrouwen niet hebben. Het is gewoon een aanbeveling, niet meer en niet minder, en als het niemand kwaad heeft gedaan, betekent dat nog niet dat het niemand kwaad zal doen.
Gezondheid is een kostbaar goed en je moet die niet op het spel zetten door domheid of luiheid.
Je kunt het ook overdrijven! Elk huishoudelijk schoonmaakmiddel is gevaarlijker dan wat ik in mijn fotolab heb staan. Loop jij in de binnenstad ook rond met een ademhalingsfilter? Misschien zou je dat eens moeten overwegen. Wat, zoals je zo mooi schrijft, vrouwen niet hebben, laat ik bij het ontwikkelen van film sowieso mooi verpakt. In al die jaren dat ik actief ben geweest bij Duka is mij daar niets overkomen.
Nitrilhandschoenen draag ik uitsluitend bij het werken met pyrogallolontwikkelaar. En daar is het ook zinvol.
Ciao!
Wolf_XL
...als het toch maar een advies was, waarom maak je je dan zo druk als niemand je uit dankbaarheid om de hals valt? Oh, ik snap het – je accepteert alleen je eigen mening en verder helemaal niets...
Sandra
Analoger, ik vind het goed dat je dit onderwerp aansnijdt. Zelf moet ik in mijn zeer kleine donkere kamer goed op de ventilatie letten en draag ik nitrilhandschoenen bij het ontwikkelen van film en het tonen van afdrukken. Bij het aanmaken van poederchemicaliën draag ik een ademhalingsmasker, naast de handschoenen. Ik heb last van allergieën en moet daarom voorzorgsmaatregelen nemen, zodat ik mijn hobby kan blijven uitoefenen.
Een zorgvuldige en voorzichtige omgang met chemicaliën zou naar mijn mening vanzelfsprekend moeten zijn. Ik doe mijn veiligheidsgordel ook om als ik autorijd en draag een helm als ik fiets... Dat heeft niets te maken met paniekzaaierij.
Natuurlijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn of haar gezondheid. Maar als moeder van een zoontje heb ik ook een voorbeeldfunctie en moet ik hem tegen gevaren beschermen. Mijn fotochemie mag bijvoorbeeld niet zomaar ergens rondslingeren.
In die zin
hartelijke groeten
Sandra
www.ipernity.com/sandra-wittmann
pittyman
Hallo Sandra,
Ik maak mijn poederchemicaliën altijd buiten klaar. Zo hoef ik
geen mondkapje te dragen.
Dirk
TiMo
Ik laat het poeder onder water uit de verpakking lopen.
Gucker
Wie zijn gezondheid én zijn hobby liefheeft, doet er goed aan voorzichtig te zijn.
Niemand kan precies weten hoe hij of zij op de lange termijn op de chemicaliën reageert. Van metol is bijvoorbeeld bekend dat het contactallergieën kan veroorzaken.
Ik heb een tijdje onbeschermd met epoxyharsen gewerkt, niets groots, en af en toe kreeg ik een klein spettertje op mijn hand. Het is zo ver gekomen dat ik nu geen ruimte meer kan betreden waar epoxy in gesloten (!) containers wordt bewaard, zonder dat mijn gezicht begint te jeuken. Als ik te dicht bij open epoxy kom, zie ik er binnen de kortste keren uit als een zombie.
Gelukkig ben ik op geen enkele manier afhankelijk van epoxy, maar mocht iets soortgelijks gebeuren met een chemische stof uit de donkere kamer, dan kan ik mijn hobby wel vergeten!
Het klopt wel dat de meesten waarschijnlijk niets overkomen, maar je moet het echt niet op het spel zetten.
sputnik
Nou ja, het is bekend dat er heel wat mensen zijn die binnen enkele minuten gegarandeerd een uitslag krijgen als ze iets walgelijks zien of zelfs maar horen. Moet er daarom zo nadrukkelijk worden aangedrongen op dagelijkse voorzichtigheid, vooral ten aanzien van walgelijke dingen?
Sorry, maar je kunt echt van alles een probleem maken, of zoals dat tegenwoordig zo mooi heet: een uitdaging.