klausentreiben
Vážení přátelé z fóra, poté, co můj starý Durst M 800 strávil třicet let ve sklepě, jsem ho konečně zprovoznil a využil své znalosti z dob, kdy jsem chodil do klubu fotografického laboratoře. Poté, co se zvětšeniny z KB filmů s objektivem Meopta 100 mm/4 v prvním testu ukázaly jako příliš malé, pravděpodobně je tato ohnisková vzdálenost potřebná pro zvětšeniny z negativů formátu 6x6 nebo 6x7, jsem si pořídil objektiv Schneider Componon S 2,8/50 mm.
?
Nyní k mé otázce: S tímto objektivem jsem mohl osvětlit maximálně 23 cm x 34 cm negativu KB, poté byla stativová deska zcela zasunutá a v ostřicím hledáčku jsem ještě stěží rozeznal zrnitost. Na standardu však bylo nahoře ještě 38 cm volného místa, tj. zvětšovací přístroj by umožňoval ještě vyšší zvětšení, kdyby nebylo ostření v dorazu.
?
a) Dosáhl jsem maximálního zvětšení? Půjde to jen tehdy, když použiji širokoúhlý objektiv, např. 40 mm?
Vlastně jsem si myslel, že zvětšovací přístroj díky své vysoké sloupové konstrukci a otočné hlavě dokáže větší zvětšení.
?
b) Zvětšovací přístroj má otočnou hlavu. Tu se obvykle používá, když je standardní sloupek příliš krátký. Ale i v tomto případě by bylo zvětšení omezeno výsuvem zaostřovacího mechanismu. K čemu by to pak celé bylo?
?
c) Jak se to celé chová, když se pokusím o zvětšení z negativu formátu KB nebo 6x7 pomocí 100mm objektivu?
Wolf_XL
...myslím, že budeš muset otočit držák objektivu a našroubovat objektiv z druhé strany – pak by tam mělo být dost místa na zaostření...
Wolfgg
.. nebo místo plánovaného držáku objektivu použít ten, u kterého je objektiv zapuštěný (= leží blíže k filmu). To poznáte většinou podle toho, že už není možné přečíst hodnotu clony.
S pozdravem
Wolfgang
klausentreiben
Díky za tipy. To znamená, že bez reverzního kroužku nebo jiného příslušenství se dál nedostanu. Co bude z hlediska kvality lepší řešení? Zapuštěný objektiv nebo obrácený?