Photux
Hoi,
op de wanden van mijn (doorzichtige) fixeerfles heeft zich, tot aan het niveau van de vloeistof, een zwarte aanslag gevormd. Ik gebruik Tetenal Superfix, 1+9. De oplossing is van vorige week en is pas voor twee films gebruikt. De vloeistof zelf is (nog) helder, maar ruikt naar zwavel – een ietwat ongebruikelijke geur die me al bij het aanmaken was opgevallen.
€
Ik heb ergens gelezen dat dit er waarschijnlijk op wijst dat de fixeer niet meer goed is, omdat de zwavelverbinding zich afbreekt. Nu vraag ik me af waar dat vandaan kan komen – de fles van 1 liter is nog halfvol en misschien een jaar oud, de vorige ging duidelijk langer mee. Aan de verdunning of iets dergelijks heb ik niets veranderd, ik gebruik het al altijd zo. Het enige verschil is de iets hogere kamertemperatuur vanwege het weer.
€
En moet ik het risico nemen om dit spul nog te gebruiken, of kan ik beter meteen iets nieuws kopen? Ik heb mijn oog laten vallen op de poederfixeer van Calbe, dan is het ook weer eens tijd voor een bestelling bij de gastheer. ;)
€
Bedankt en groeten
Daniel / Photux
Morte
Hallo Daniel,
dat is mij ook al eens overkomen. Ik acht de verklaring dat het product is aangetast aannemelijk. Als de fles bij jou een jaar heeft gestaan, is het immers onduidelijk hoe lang hij daarvoor al in een magazijn heeft gestaan. Een zwavelgeur bij de Fix is toch normaal, of niet?
De Fix zal nog wel werken, maar het risico bestaat dat de ronddwarrelende zwart-zilveren kristallen (die je bij het in- en vullen nauwelijks kunt vermijden) krassen op het filmoppervlak veroorzaken. Mijn tip: gooi de fles weg, maak de fles grondig schoon met een flessenborstel (of neem een nieuwe) en koop/maak nieuwe Fix aan.
gerich
Ja, zo gaat dat als de fixeer omvalt: het zilver slaat zich af op de wanden en de fixeer ruikt naar H₂S in plaats van naar SO₂ bij een zuur fixeer, of naar ammoniak bij een alkalisch fixeer. Het sulfiet dat erin zit om oxidatie tegen te gaan, is door de zuurstof in de lucht opgebruikt.
Photux
Bedankt voor jullie reacties. :)
Ik ga proberen de rest snel op te maken en ondertussen alvast een nieuwe aan te schaffen.
gerich
Gebruik de omgekeerde fixeer niet meer! De foto’s zijn dan niet goed gefixeerd.