CPD
Hallo!
?
Kan iemand mij een adres geven waar ik Pinakryptol (in huishoudverpakkingen) kan kopen?
?
?
Ciao!
?
jochen53
Hallo,
daar zul je problemen mee krijgen. Voor zover ik weet worden desensibilisatiekleurstoffen niet meer geproduceerd. Als je op Google zoekt, vind je weliswaar heel wat Chinese bedrijven die beweren dit te kunnen leveren, maar als je dan navraag doet, krijg je geen antwoord. Er lijkt in de VS wel een leverancier voor pinacryptolgeel te zijn, maar die vraagt 70 € voor 1 g! Als je op het CAS-registratienummer of de naam wilt zoeken, zijn die: 19220-17-4: (fenazinium, 1,3-diamino-5-fenyl-, chloride (8CI, 9CI); 1,3-diamino-5-fenylfenaziniumchloride; Pinacryptolgroen; Pynacryptolgroen)
CPD
Hallo Jochen!
?
Hartelijk dank voor je tips! Misschien heb ik vanaf september – het bedrijf is momenteel gesloten wegens bedrijfsvakantie – een leverancier gevonden.
jochen53
Hallo,
Desensibilisatiekleurstoffen werken trouwens niet met alle ontwikkelaars. Ik heb daar ooit iets over gelezen in het boek „Fotographisches Rezeptbuch“ van Spärl/Weizcker.
CPD
Hallo Jochen!
€
Hartelijk dank voor de tip! Ik was nog niet op de hoogte van deze onverenigbaarheid met bepaalde soorten ontwikkelaars!
€
Heb je nog andere literatuurverwijzingen over Pinakryptol? Het lijkt erop dat dit een grotendeels vergeten procédé is.
€
Ik heb nu een leverancier voor Pinakryptol Geel gekregen. Voor Pinakryptol Groen verwacht ik, zoals hierboven al aangegeven, in september te horen of het verkrijgbaar is. Ik weet echter helemaal niet hoe de afzonderlijke Pina-kleurstoffen in het gebruik als desensibilisatoren van elkaar verschillen.
€
€
Ik zou trouwens graag willen weten hoe deze desensibilisatie werkt! Wordt er een soort filter in de emulsie ingebouwd? Hoe dan ook, de methode lijkt al bekend te zijn geweest bij de opkomst van panchromatische emulsies. De Lüppo-Cramer-methode?
€
Op Amerikaanse forums vertellen een paar mensen over hun Duka-werk met een IR-kijkapparaat. Je hebt dan blijkbaar inderdaad een vrij lichte Duka. Enige nadeel: het hoge gewicht en misschien ook nog dat je eruitziet als die kerel uit The Silence of the Lambs.
€
Groeten
jochen53
Hallo,
over dit onderwerp vind je informatie in: Josef Maria Eder, "Recepten, tabellen" (1949); herdruk Lindemanns Verlag, blz. 40-42; of: Eder en Löppo-Cramer in deel III, "Ausführliches Handbuch der Photographie", Halle (1932) onder het trefwoord "Desensibilisierung", of: Spärl/Weizsäcker, Fotografisches Rezeptbuch, Knapp 1964). Pina Groen is niet compatibel met pyrogallol en hydrochinon. De ontwikkeltijd wordt met ca. 1/3 verlengd. Stockoplossing: 1 g op 500 ml water. Men gebruikt het ofwel als voorbad gedurende 2-3 min in een verdunning van 1:9, ofwel als toevoeging van 50 ml op 1 l ontwikkelaar; schakel de Duka-verlichting (lichtgroen) pas na enige tijd in.
Pina Geel kan alleen als voorbad worden gebruikt, is niet compatibel met sulfiet. Stamoplossing 1 g op 200 ml water, verdunning 1:10.
Het Pina Wit van I.G. Farben/AGFA kon eveneens als voorbad of ontwikkelaarstoeslag worden gebruikt en werd als tabletten verkocht; als alternatief 1 g + 30 g natriumsulfiet op 1000 ml water als voorbad of 1 g opgelost in 15 - 20 ml water op 1 l ontwikkelaar.
Over de theorie van de sensibilisatie vind je iets in het driedelige werk van Jost Marchesi (vrij ingewikkelde uitleg met het "bandmodel").
CPD
Hallo Jochen!
?
?
Hartelijk dank voor je uitgebreide en nuttige tips!
?
?
Groeten!
ZalmanYanowsky
Esthetische bezwaren tegen het type in "Het zwijgen van de lammeren", hilarisch!
€
Groeten, Zal