MirkoBoeddecker
Dit kwam zojuist via het teletekstbericht uit Italië:
€
€
Welkom
Hallo en welkom op deze mailinglijst.
Even een kort berichtje om iedereen te bedanken die zich heeft aangemeld, ook al staat er op dit moment niet meer dan één merk op de homepage van Ferrania.
€
We vinden het de moeite waard om enkele vragen te beantwoorden die vaak opduiken op de discussiefora die we ook volgen.
€
Zoals u weet, heeft Ferrania enkele jaren geleden de productie van zijn fotografische producten stopgezet en daarna zijn sommige gebouwen en apparatuur ontmanteld of verkocht, omdat het lot van film voorgoed in gevaar leek te zijn na de introductie van digitaal. Uiteraard dromen we ervan om de film een nieuw tijdperk in te leiden waarin deze in symbiose kan leven met digitale beeldtechnologieën.
€
Na meer dan een jaar werk proberen we eindelijk weer van start te gaan met een kleine filmproductie. Maar het opschalen van een productieworkflow is geen eenvoudig proces: sommige chemische producten zijn niet meer op de markt verkrijgbaar, voormalige Ferrania-medewerkers en -ingenieurs moeten weer worden betrokken bij een volledig nieuwe productieworkflow, enz.
€
We hebben hard gewerkt aan veel van de bovengenoemde kwesties en nu kunnen we met trots zeggen dat het moment is aangebroken om daadwerkelijk film te gaan maken.
€
Op dit moment loopt er een R&D-project van zes maanden met als doel een eerste Jumbo-rol film te produceren. Als we tijdens deze periode alle resterende technische problemen kunnen oplossen en als de markt ons redelijke voorlopige feedback geeft, zijn we klaar om door te gaan en in het eerste kwartaal van 2014 nieuwe film te verzenden!
€
Oké, nu is de vraag: wat voor soort film?
We denken dat het beter is om te beginnen met het vernieuwen van de allerlaatst geproduceerde emulsies. De eerste twee die we gaan maken zijn een kleurennegatiefilm, afgeleid van Ferrania Solaris FG-100 Plus (alleen voor foto's), en een professionele kleurenomkeerfilm, afgeleid van Scotch Chrome 100.
€
En welke formaten?
We beschikken over de apparatuur om film te ontwikkelen in vrijwel alle foto- en filmformaten: 110, 120, 126, 127, 135, 220, Super 8, Double 8, 16 mm, 35 mm en 70 mm, maar in eerste instantie zullen we alleen die formaten aanbieden waar de markt om vraagt.
Meer details volgen, blijf ons volgen!
Groeten
€
Het FILM Ferrania-team
Copyright © 2013 FILM Ferrania s.r.l., Alle rechten voorbehouden.
U ontvangt deze e-mail omdat u op onze website om nieuws heeft gevraagd. Bedankt voor uw interesse!
Ons postadres is:
FILM Ferrania s.r.l.
Viale della Libertà, 57
Ferrania - Cairo Montenotte, SV 17014
Italië
€
€
€
€
WolfgangF
Hoi, dat klinkt goed.
Dan zou er waarschijnlijk ook weer de mogelijkheid zijn om 127-films te verpakken.
€
Groeten, Wolfgang
Xenar
Dan zou er waarschijnlijk ook weer de mogelijkheid zijn om 127-filmrolletjes te produceren.
Ja, als er iemand te vinden is die de bijbehorende spoelen kan maken. Dat lijkt momenteel het "knelpunt" te zijn.
MirkoBoeddecker
Het belangrijkste nieuws is dat een kleine fabrikant hier weer diafilm wil gaan produceren.
?
Vergeet die lijst met beschikbare formaten maar even. Kleurendiafilm buiten het afgeschermde Fuji-imperium, waar ze zeggen: "We praten met niemand behalve God".
?
Yes!
gurkensaft
Een geplande diavoorstelling was ook voor mij het belangrijkste nieuws.
Geweldig nieuws (alleen al dat men dit serieus nastreeft), ik ben benieuwd!
Groeten, Torsten
AchimBauer
Hallo allemaal,
€
Solaris-films zijn in Japan nog steeds verkrijgbaar; ik heb daar een website ontdekt, waarbij ik de indruk heb dat iemand de naamrechten heeft verworven en er iets in de patronen terechtkomt.
Daarom zou het interessant zijn om te weten hoe de nieuwe film gaat heten.
En ook wanneer hij in de handel komt.
Oh ja, Mirko, de Fuji Diamarkt is niet helemaal afgesloten, er is immers nog Avichrom in verschillende formaten onder verschillende namen op de markt.
Maar toch ben ik blij dat er een nieuwe diafilm op de markt komt. Misschien in een starterspakket met chips en Kellergeistern, om de oude tijden weer tot leven te brengen.
€
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[size=0]Fabrieksingang[/size]
?
Ik ben in de herfst eens bij Ferrania geweest om te kijken hoe de zaken er nu voor staan.
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[size=0]De oude, grote fabriek waar we vroeger onze spullen vandaan haalden[/size]
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[size=0]Kantoor[/size]
?
Van buitenaf is alles zoals altijd en de kantine is ook nog open.
Er zijn ook nog steeds antipasti, primi, secondi en dolce :-)
?
[ATTACHMENT NOT FOUND]
[ATTACHMENT NOT FOUND]
?
Het Ferrania-project is in ieder geval interessant en heeft een realistische kans.
De kleine gietmachine wordt momenteel weer opgestart en de kleine emulsie-installatie wordt opgeruimd.
Ze pakken het daar precies zo aan als ik het ook zou hebben gedaan en proberen te produceren op de proefinstallaties.
Heel mooi. Als het lukt, zou je daar misschien ook iets anders kunnen gieten.....
?
[ATTACHMENT NOT FOUND]
[size=0]Klimaattechniek kleine gieterij[/size]
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[size=0]Werkplaats[/size]
?
Kijk hoe Mr. Scotch Chrome weer op het podium verschijnt!
?
We duimen en slijpen alvast de perforatiestempels ;-)
?
Hartelijke groeten,
?
Mirko
AchimBauer
Hallo Mirko,
?
[size=8]Proefinstallaties<span style="font-size:18px;">?!!! H??!![/size]</span>
?
[size=8]<span style="font-size:18px;"><span style="font-size:12px;">Als niemand het mij kan uitleggen, zou ik het puur op basis van de context zelf als volgt interpreteren: proefinstallaties zijn kleine machines[/size]</span></span>
voor proeven, tests en soortgelijke doeleinden en voor kleine series, die nu ook voor productiedoeleinden worden gebruikt, aangezien eerdere proefhoeveelheden en huidige verkoopcijfers dicht bij elkaar liggen.
?
Maar een officiële uitleg voor proefinstallaties zou toch interessant zijn.
?
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Goed geraden, Achim. Proeffabrieken werden destijds gebouwd voor de ontwikkeling van nieuwe producten*.
Ze kunnen kleine hoeveelheden produceren met dezelfde technologie als de grote fabrieken.
Of het rendabel zal zijn, is een andere kwestie, maar wat de technische haalbaarheid betreft, ben ik redelijk optimistisch.
€
* Bij Agfa werd nog onderscheid gemaakt tussen proef- en technicuminstallaties.
In zoverre had ik beter de term proefinstallatie kunnen gebruiken.
Technicuminstallaties stonden in het Gießer-Technikum, waar ze zelf (gietinstallaties) zijn ontwikkeld (Agfa produceerde zijn gietinstallaties zelf, net als Kodak en Fuji, omdat de kwaliteitseisen niet konden worden vervuld door externe fabrikanten).
Bij Ferrania is het een tussenvorm, aangezien de installatie ook een eigen ontwikkeling is, maar later niet meer als onderzoeksinstallatie voor de bouw van verdere installaties werd gebruikt, maar als proefinstallatie voor nieuwe productontwikkelingen in reguliere bedrijfstoepassing werd genomen.
€
Ik hoop dat ik alle onduidelijkheden heb weggenomen :-)
Quinquaginta
Hallo,
?
nog wat aanvullende informatie over dit onderwerp van mijn kant. Ik ben een paar weken geleden bij Ferrania geweest, heb met de verantwoordelijken daar gesproken en de installaties kunnen bekijken (mijn bezoek daar vond plaats in een iets andere context dan dat van Mirko).
In het volgende nummer van PhotoKlassik (verschijnt nu in december) zal een kort verslag van mij over het Film Ferrania-project verschijnen. Overigens staat er in de huidige uitgave een mooi verslag over ADOX, zeer de moeite waard om te lezen.
Ik wil niet te veel vooruitlopen op het verslag, maar misschien wel even dit als aanvullende informatie:
?
1. Foto's van de Ferrania-fabriek: De foto's die Mirko heeft gepost, tonen voornamelijk beelden van bedrijfsonderdelen van de "oude" Ferrania. De productiefaciliteit van Film Ferrania is niet op de foto's te zien. De productiefaciliteit van Film Ferrania is het voormalige onderzoeks- en ontwikkelingscentrum, dat is ondergebracht in een apart gebouwencomplex (de foto van de triazetaat-productiefaciliteit [op de voorgrond] is genomen vanaf het dak van dit uit meerdere delen bestaande onderzoeksgebouw; daar stond ik ook en heb ik gefotografeerd...;-) ).
De kantine wordt echter ook gebruikt door de medewerkers van Film Ferrania. Net als door de medewerkers van de chemische fabriek daar op het bedrijfsterrein (die produceren deels ook weer grondstoffen voor de nieuwe films). Verder bevindt zich op het terrein ook de Ferrania-fabriek voor zonnepanelen.
?
2. De productiefaciliteiten: De installatie waarmee Film Ferrania binnenkort weer van start wil gaan, verschilt enigszins van de installaties van andere filmfabrikanten. Vroeger werden daar namelijk niet alleen pure producttests voor R&D uitgevoerd, maar ook kleinere producties die als markttest naar geselecteerde afnemers gingen.
De machines daar (emulsie- en coatingmachine) zijn al iets groter dan de proefinstallaties bij sommige andere fabrikanten.
Concreet voorbeeld: vorige week was ik bij Ilford en heb ik de 'Ilford Factory Tour' meegemaakt. Daar werd ons bij de proeffabriek een proefcoating gedemonstreerd (overigens een absoluut fascinerende ervaring, om zoiets eens op slechts enkele centimeters afstand voor je eigen ogen mee te maken).
Bij Ilford wordt de kleine coatingmachine daar echt alleen voor tests gebruikt: de gecoate monsters zijn ca. 20 cm breed en max. 2 meter lang. Voor de benodigde testdoeleinden is dat ook ruim voldoende. Maar voor een serieproductie kan deze machine niet worden ingezet.
De kleine machine bij Ferrania daarentegen heeft een breedte van (bruto) ca. 35 cm en kan masterrollen tot 600 m lang coaten. Daarmee is serieproductie in ieder geval technisch mogelijk. Zoals gezegd werd dat vroeger bij Ferrania ook zo gedaan, dus dat is daar in ieder geval niets fundamenteel nieuws. En de ingenieurs en chemici die nu bij Film Ferrania werken, zijn de ervaren medewerkers die daar vroeger al verantwoordelijk waren voor de productie.
?
3. Of het nieuwe project economisch levensvatbaar is? Nou, dat zullen we wel zien. Uiteindelijk ligt dat echter ook in belangrijke mate in onze eigen handen, in de handen van ons fotografen. Als we het project steunen en de films ook regelmatig gebruiken, dan heeft het zeker een kans.
Maar als dan weer het zelfingenomen en kleingeestige gemopper opkomt, en het "gierigheid is cool"-gedrag de overhand krijgt, omdat de films dan niet tegen drogisterijprijzen worden verkocht, dan zal dit zeer moedige project helaas geen kans maken.
?
We hebben (gelukkig!!) een aantal kleine en middelgrote aanbieders in onze nichemarkt die echt hun uiterste best doen om ons, fotografen, onder de moeilijkste marktomstandigheden te voorzien van de gewenste producten.
De meeste gebruikers hebben geen idee van de grote moeilijkheden die dagelijks in deze marktomgeving moeten worden overwonnen.
Ik heb het grootste respect voor deze bedrijven en hun medewerkers.
Tot deze kleine, flexibele en uiterst toegewijde bedrijven behoren bijvoorbeeld Ilford, ADOX, Impossible, Maco, FilmoTec, Tetenal, InovisProject en ook Film Ferrania.
?
En nog één ding: toen ADOX en Impossible bijvoorbeeld van start gingen, werd door beide duidelijk gecommuniceerd dat dit een begin was, met de bijbehorende kinderziektes. Dat er niet meteen vanaf het begin perfectie verwacht kon worden. Er werd, terecht, om geduld en solidariteit gevraagd, en dat men de fabrikant in dit ontwikkelingsproces zou begeleiden.
Ik denk dat Film Ferrania ook onze solidariteit en steun verdient bij de herstart en de wederopbouw van een productieprogramma.
?
Met vriendelijke groeten,
Henning
Rolf-Werner
Waar en hoe zal men het materiaal dan kunnen krijgen? Verkopen ze het rechtstreeks, of zal het bijvoorbeeld bij FOTOIMPEX verkrijgbaar zijn?
?
Rolf