?
...niet alleen in zuidelijke landen; bij ons werd ooit een film aangeboden waarvan ik de naam niet meer weet, maar die tegelijkertijd als diafilm en negatief werd aangeboden, dus je kreeg van het laboratorium een diafilm terug met negatieven en "kleurenfoto’s". De film was niet erg succesvol, omdat de kleuren een beetje vreemd waren en omdat je hem naar een laboratorium in de VS moest sturen, omdat hij ook op bioscoopmateriaal was gebaseerd (kopieermateriaal) en de ontwikkeling vanwege deze emulsie, die de beelden verpestte, alleen in bioscooplaboratoria kon worden uitgevoerd.
Maar het idee van dia's en negatieven was geweldig...
?
?
?
Dat was, voor zover ik weet, Eastman 5247. In 1981 heb ik zo'n film een keer gebruikt. Wat de kleurweergave betreft bleef het materiaal, zoals hierboven beschreven, echter achter bij de in de handel verkrijgbare kleurennegatieffilms. Daarom heb ik het bij een aankoop uit nieuwsgierigheid gelaten – net als de meeste andere gebruikers waarschijnlijk ook. De archiefbestendigheid is echter onberispelijk – ik heb onlangs enkele van de inmiddels 32 jaar oude negatieven gescand. De resultaten waren beter dan de vergrotingen van toen.
?
Later ben ik begonnen met het maken van kleurendia's (weliswaar op basis van gewone Kodacolor-negatieven). Hiervoor was er een Kodak-positiefilm (ook in 35mm-cartridges) die in het C-41-proces werd ontwikkeld. Hoeveel minilab-exploitanten in psychiatrische behandeling moesten omdat er plotseling een "diafilm" uit het negatiefproces kwam, is niet bekend. De resultaten waren in ieder geval uitstekend – met een goede maximale dichtheid en een kleurweergave die aan de bioscoop deed denken. Men kreeg dia's, maar had dezelfde mogelijkheden voor kleur- en dichtheidscorrectie als bij de papieren foto. Filtratie en belichting heb ik met de Analyser bepaald. De procedure was in zoverre wat omslachtig dat de gevoeligheid en kleurbalans eerst moesten worden getest; maar zolang men bij één partij bleef, waren de resultaten ook consistent. Het positiefmateriaal bestaat waarschijnlijk niet meer; maar 35 mm-cinemateriaal, dat dient voor de vervaardiging van bioscoopkopieën, zou zeker voor dit doel kunnen worden hergebruikt. Misschien een experimenteerterrein voor de CineStill-aanbieders?
?
Of er momenteel een markt voor is, kan ik niet beoordelen. Misschien hebben kopieerfilms – in tegenstelling tot opnamemateriaal – helemaal geen storende beschermlaag en kunnen ze gemakkelijk worden omgespoeld. Blijkbaar biedt ook Agfa in Morsel nog steeds kopieermateriaal aan, volgens een gegevensblad uit 2011 (
http://www.agfa.com/sp/global/en/binaries/CP30%20technical%20datasheet_Oct%2011_tcm611-36871.pdf
) in ieder geval zonder antihalatie-beschermlaag aan de achterzijde (".... no carbon black antihalation backing layer to be removed..."). Wie aan een paar meter materiaal kan komen, zou de film in de knutselhoek op 35mm-spoeljes kunnen spannen en eens kunnen uitproberen of hij – net als de voorbehandelde Kodak Vision3 500T / CineStill? – compatibel is met C-41.
?
Groeten
?
tepe