sigint
Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en heb meteen een vraag over Caffenol.
Ik wilde een APX100 120-rolfilm met Caffenol ontwikkelen en daarna met Calbe A300 fixeren.
Ik heb voor de volgende werkwijze gekozen:
Spoelen, ontwikkelen 15 min, spoelen, fixeren 12 min, water, bevochtigingsmiddel
De beelden zijn duidelijk te herkennen, dus de ontwikkeling heeft op de een of andere manier gewerkt. Het probleem is nu dat het dragermateriaal donkergrijs gekleurd is. Het verschil tussen de plekken die zijn belicht en de onbelichte plekken is minimaal en niet geschikt voor het latere gebruiksdoel (cyanotypie).
Mijn vraag is: waar kan het probleem liggen en kan ik de negatieven nog redden? (zou mooi zijn, maar is niet belangrijk)
Ik heb bij wijze van test een negatief in C41-bleekbad gedompeld, waardoor alles iets transparanter werd. Het resultaat was echter niet bruikbaar. (Dit werd mij aangeraden door een kennis)
Alvast bedankt voor jullie ideeën.
Groeten,
Bastian
KlausWehner
Hallo Bastian,
van harte welkom op dit forum.
Mijn tegenvragen aan jou: waarom heb je geen beproefde en gangbare ontwikkelaar gebruikt?
Wat had je van Caffenol verwacht?
Naar mijn mening pleit het volgende tegen het gebruik van instantkoffie voor filmontwikkeling:
a. het gehalte aan reducerende stoffen is niet gedefinieerd en niet gestandaardiseerd en
b. er zijn tal van andere (organische) ingrediënten die invloed kunnen hebben op de film.
(Het is bijvoorbeeld denkbaar dat niet-gedefinieerde organische kleurstoffen de beschreven "sluier" hebben veroorzaakt).
Omdat je dit allemaal niet precies weet, is het ook niet eenvoudig om tegenmaatregelen te vinden.
Voor cyanotypes heb je negatieven met een hoog contrast nodig.
Ik zou het in de toekomst proberen met een standaardontwikkelaar (bijv. D-76) met een langere ontwikkeltijd of een hogere concentratie.
Ik denk dat je met een korte zoekopdracht voldoende betrouwbare informatie zult vinden.
Zelfs als je de vreemde sluier van je film kunt verwijderen, zal het contrast nog steeds te laag zijn.
Daarom zou ik niet meer zoveel werk en tijd in de mislukte film steken.
Maar: zulke mislukkingen zijn nuttig. Je kunt er veel van leren.
Hartelijke groeten
Klaus
sigint
Hallo Klaus,
Allereerst bedankt voor je bericht. Waarom Caffenol? Ik wilde een ontwikkelaar die makkelijk en snel te krijgen is. Het fixeerbad blijft immers relatief lang goed, maar de ontwikkelaar moet meestal snel worden gebruikt. Ik heb nu echter echte ontwikkelaar aangeschaft en daarmee gaat het goed.
…
Ik ga de tip met de hogere concentratie eens testen. Ik heb echter al cyanotypieën gemaakt met negatieven uit het lab en vond het resultaat bruikbaar. Helaas heb ik nog steeds problemen met het maken van het cyanopapier, omdat de resultaten bij dezelfde belichtingstijd soms bruikbaar zijn en soms niet. (Ik belicht met een UV-belichter)
…
Groeten,
Bastian
KlausWehner
Hoi Bastian,
als je met een zelfgemaakte ontwikkelaar werkt (met of zonder koffie), is dat toch het tegenovergestelde van "eenvoudig en snel".
Je hebt verschillende chemicaliën nodig (uit verschillende bronnen), je moet deze afwegen (afmeten) en in oplossing brengen. Vervolgens moet er een testontwikkeling plaatsvinden om de ontwikkeltijd te bepalen...
"Eenvoudig en snel" is het werken met een standaardontwikkelaar. Die koop je samen met de films en het fixeerbad.
Je krijgt meteen een bruikbaar resultaat als je je aan de aangegeven ontwikkeltijden houdt.
Zoals gezegd: het hogere contrast voor de cyanotypes krijg je door een langere ontwikkeltijd of een sterker geconcentreerde ontwikkelaar.
Veel succes en veel plezier!
Laat bij gelegenheid eens weten hoe het is gegaan.
Hartelijke groeten
Klaus
Urnes
Hallo Bastian,
als je schrijft dat de cyaanfilm soms wel en soms niet bruikbaar is, heeft dat meestal niets te maken met de coating van het papier. Een punt is zeker, zoals Klaus al schreef, het negatief. Als je eens beschrijft wat niet werkt, kunnen we je zeker helpen. De belichtingstijd zou bij een UV-belichter (ca. 20 cm boven de afbeelding) vrij constant moeten liggen op 20-25 minuten.
Groeten, Sven.
sigint
@Klaus: Nou ja, het ging mij gewoon om de snelle verkrijgbaarheid. De ingrediënten voor Caffenol zijn gewoon te koop in de supermarkt om de hoek. Het fixeermiddel blijft lang genoeg goed, maar de ontwikkelaar is snel op. Dat met het contrast ga ik testen, maar daar ligt mijn probleem niet.
@Urnes: Ik gebruik hetzelfde negatief, dus daar kan het niet aan liggen. En de belichter is ook dezelfde. Het probleem is dat de foto's veel te licht zijn, alsof ik ze niet lang genoeg heb belicht. Ik had het papier net gecoat, dus ik denk dat het daaraan ligt. Ik had echter geen gedestilleerd water bij de hand, dus heb ik gewoon kraanwater gebruikt. (Ik ga dit morgen nog eens testen met gedestilleerd water.)
Groeten,
Bastian
Urnes
Dat komt niet door het water, maar eerder door het spoelen. Als het water te koud is en je te veel moet bewegen, spoelt de kleur weer uit het papier. Probeer het eens met warmer water. Ik heb dit al eens op mijn blog beschreven:
http://so-froehlich.de/blog/2012/08/08/cyanotypie-3/
€
Groeten, Sven.
Morte
Even een korte opmerking: ADONAL (RODINAL) is bijvoorbeeld niet zomaar op. Dat spul gaat wel een paar jaar mee. Tegen die tijd is de geur van koffie allang verdwenen ... ;-)
KlausWehner
Ik sluit me hier volledig aan bij de mening van Morte.
ADONAL is lang houdbaar, flexibel, goed gedocumenteerd – en waarschijnlijk nog goedkoper dan een kopje koffie.
Ook al is hij niet mijn favoriete ontwikkelaar, zou ik hem hier voor dit doel zonder meer aanbevelen.
€
Hartelijke groeten
Klaus
sigint
Oei... dan heb ik me vergist wat betreft de houdbaarheid. Ik heb ergens eens gelezen dat het maar een paar weken houdbaar zou zijn. Maar de resultaten zijn in ieder geval bruikbaar voor mijn doeleinden. Ik heb vandaag Cyanos in de zon belicht en had bij een belichtingstijd van ongeveer 40 minuten bruikbare resultaten. In de UV-belichting had ik de pas na ca. 60 min. Dat verbaast me, want bij de laatste papieren had ik met ca. 20 min. goede resultaten. Vreemd.
?
Groeten,
– Bastian
Urnes
Hallo Bastian,
Er klopt iets niet aan je werkwijze. In de zon zou het veel sneller moeten gaan. Heb je de oplossing vers bereid en de papieren in het donker gedroogd? Welk recept heb je gebruikt?
Groeten, Sven.
sigint
Hallo allemaal,
daar ben ik weer. Ik heb het momenteel erg druk en kom daarom zelden toe aan posten.
?
@Sven: Ja, het papier was vers en in het donker gedroogd. Ik heb het volgende recept gebruikt: 25 g ammonium..., 16 g kaliumhexa... op elk 100 ml H2O. Daarna in gelijke delen gemengd. Ik ga bij gelegenheid eens een ander recept testen. (10 g ammonium, 4 g kaliumhexa)
?
?
Groeten,
Bastian
Urnes
Probeer dit eens:
?
- 20 g ammoniumijzer(III)citraat (groen) + 100 ml gedestilleerd water
?
- 8 g kaliumferricyanide + 100 ml gedestilleerd water
en let er dan natuurlijk op dat je het papier aan de juiste kant belicht. Soms is het niet zo goed te zien welke kant nu gecoat is.
?
Groeten, Sven.