Ik plak mijn barietfoto’s altijd vast met natte plakband. Hierdoor blijft het fotopapier net zo vlak als toen het uit de doos kwam. Wat betreft voordelig fotopapier: het Foma-barietpapier is een heel goed papier. Ik heb het tot nu toe alleen vergeleken met ouder Ilford-papier en daar vond ik het Foma zelfs nog iets beter.
€
Wat betreft het weken: het papier mag hierbij niet "stil" in stilstaand water liggen. Het water moet steeds geleidelijk worden ververst en het papier moet daarbij altijd een beetje bewegen. Ik zou het ongeveer 45 minuten laten weken. Als je hiervoor zelf een bak wilt maken, zorg er dan voor dat het verse water eerder bovenaan binnenstroomt en de afvoer helemaal onderaan zit. Onderaan verzamelt zich de chemie. Het weken kan worden verkort door na een korte weektijd van ca. 10 min. een "weekversnellingsbad" te gebruiken. Dit bestaat in het eenvoudigste geval uit een soda-oplossing (een hoopje in de palm van je hand op 1 liter) en hierin wordt de afbeelding ca. 3 min. ondergedompeld. Daarna gaat het terug naar het wassen, dat nu sneller zal werken. Je kunt de spoeltijd ook verkorten door de fixeer niet zo diep in de papiervouw te laten doordringen door twee sterker geconcentreerde fixeerbaden te gebruiken met een zeer korte fixeertijd, zoals hier beschreven:
http://www.fotografie-in-schwarz-weiss.de/sw-fotografie/kolumne/100-wollstein02.html
We hebben op de universiteit gratis water in overvloed. Daar drijven mijn baryt-afdrukken ook wel eens vijf uur in de bak rond.
€
Je zou de foto's bij jullie op de universiteit ook kunnen voorwassen en thuis uitspoelen en drogen. Maar het is zeker aan te raden om hiervoor het gratis water op de universiteit te gebruiken. Daar kun je je baryt-afdrukken ook eerst tussentijds drogen, om ze daarna thuis nog eens te laten weken en bijvoorbeeld op een glasplaat met behulp van natte plakband goed te laten drogen. Hier is een zeer goede link hierover, voor het geval je die nog niet kent:
http://www.fotografische.de/fotolabor/baryt-trocknen
€
De PE-droogmachine in jullie laboratorium is overigens niet geschikt voor barietpapier, omdat dat papier aanzienlijk dikker is. Hier zit veel meer vocht in dan bij PE-papier. Bovendien dringt er op zich ook minder vocht door in PE-papier, omdat het als het ware "verzegeld" is.
Er is (of beter gezegd: was) weliswaar ook papierdik, zeer dun barietpapier, dat veel gemakkelijker te drogen was. Maar ik ga ervan uit dat je "echt", kartondik barietpapier bedoelt.
€
Groeten,
Thomas