Neutrino
Beste mensen,
Ik ben momenteel bezig mijn eerste rolletje Superpan 200 in 35mm-formaat te schieten. Als ontwikkelaar zou ik graag de ADOX ADX gebruiken. Helaas zijn er nergens ontwikkeltijden voor deze combinatie te vinden, noch in de gegevensbladen, noch op digitaltruth of ergens anders. Ook van de Infared en Retro 400s is helaas niets te vinden, terwijl je daaruit wel een afleiding zou kunnen maken. Om de film uitgebreid te testen, ontbreekt het me helaas aan tijd en ervaring. Tot nu toe heb ik me altijd gehouden aan de ontwikkelingsaanwijzingen van de fabrikant, met misschien kleine afwijkingen.
Daarom vraag ik even rond of iemand al ervaring heeft met deze combinatie en bruikbare tijden bij 20 graden weet. Ik heb de film belicht op 200.
michael-kielgmxnet
Ik zou beginnen met de ontwikkeltijd voor de Agfa APX 100. In andere ontwikkelaars hebben beide films ook vrijwel dezelfde ontwikkeltijden. Ook al klopt het misschien niet meteen 100%, het zou toch iets bruikbaars moeten opleveren.
Neutrino
Bedankt voor deze handige tip! Ik denk dat ik het eens op deze manier ga proberen!
ThomasPauly
Op basis van mijn ervaringen met andere ontwikkelaars had Rollei Superpan 200 altijd langere ontwikkeltijden nodig dan APX.
Een ontwikkelaar waarin beide films in de gebruiksaanwijzing worden vermeld, is Rollei RHS-DC (ook verkrijgbaar als D74 One Shot). Hiervoor worden bij de nominale gevoeligheid en een verdunning van 1+7 de volgende waarden aangegeven:
- Rollei Retro 100 ( = APX): 5:30
- Rollei Superpan 200: 6:30
Dit komt overeen met de bovengenoemde ervaringen. De startwaarde voor experimenten met ADX zou ik schatten volgens de formule (tijd APX) + 20 %.
Groeten
Tepe
Neutrino
Ik wil jou ook bedanken voor je tip. Ik ga het dan eens proberen met iets langere APX-tijden. Ik ben benieuwd...
Neutrino
Voor wie benieuwd is naar het resultaat van de Superpan 200 in de ADX:
€
Ik heb de film nu ongeveer 6 minuten ontwikkeld met een omkeertijd van 30 seconden en een temperatuur van ongeveer 21 graden.
€
De film is in ieder geval iets geworden. Nogmaals hartelijk dank voor jullie tips. Voor zover ik dat kan beoordelen, is hij iets onderontwikkeld en ook iets onderbelicht. Haalt hij in deze combinatie misschien niet helemaal ISO 200? De schaduwen lopen daardoor helaas een beetje weg, maar verder ziet het er eigenlijk best goed uit. Ik denk dat APX 100 - tijd plus 20 - 25 % ongeveer klopt. Ik denk dat als ik de film 6:45 had laten baden, het qua ontwikkeling beter zou zijn geweest. De scherpte vind ik eigenlijk heel goed en ook de korrel houdt zich nog redelijk in, maar daar heb ik, toegegeven, geen vergelijking mee, aangezien het mijn eerste Superpan 200 was.
piu58
SP 200 heeft (getest bij verschillende ontwikkelaars) echt 100 ASA, meer niet.