?
?
Hoi,
dat klopt wel, maar met het grijswaaier in stappen van een derde kun je de werkelijke gevoeligheid meteen goed aflezen.
Ik zou me niet per se blindstaren op de gammawaarde alleen, want de informatiewaarde daarvan is toch beperkt. Je kunt het beeldresultaat nauwkeuriger voorspellen als je het hele verloop van de curve kent.
?
Ik vind het trouwens geweldig dat je je zo systematisch bezighoudt met sensitometrie, het helpt gewoon bij het maken van foto's. Ga zo door!
?
Frankgröße
Hoi,
ik koop er dus geen tweede, de kostte 45 euro. Mijn eerdere evaluaties van kleinbeeldfilm hebben me zover gebracht dat ik nu altijd van tevoren weet of de film iets geworden is.
Bij vlakfilms wist ik eerst niet hoe ik te werk moest gaan, nu heb ik een eigen methode om 9 stroken op één vel te belichten. Met de Stouffer is het nu natuurlijk nog makkelijker, één belichting en alles is klaar.
Helaas heb ik alleen een primitieve labbelichter (Kaiser Automatiktimer). Als timer is hij goed, maar de sensor is technisch zwak en reageert alleen op de middelste delen van de grijsschaal.
Groetjes,
Ewald