Nikoo7
Hallo,
Welke fabrikanten of modellen zijn aan te raden voor bovengenoemde objectieven?
Ik heb al gehoord over:
Beroflex, LENTAR, Hanimar en -->Weltblick<-- zou me bijzonder interesseren
Tja, Zeiss is nu eenmaal Zeiss en valt ook hier buiten mijn prijsklasse

?
Urnes
Pentax en Fuji. Je moet echter wel eerst even uitproberen of ze ook echt passen. Fuji heeft een „neusje” als verdraaibeveiliging op de lenzen; bij sommige camera’s past dat niet 100%.
€
Groeten, Sven.
€
P.S. Carl Zeiss Jena is heel betaalbaar en heeft ook zeer goede lenzen gemaakt. De Tessar 2,8 50 mm is echt een aanrader.
hagee
Ja, ik zou ook meteen Pentax hebben gezegd. De M-42 Takumare-lenzen hebben allemaal een goede reputatie, zolang het maar vastbrandpuntsafstanden betreft. Wat betreft andere fabrikanten wil ik ook Tokina noemen. Die zouden ook belachelijk goedkoop moeten zijn.
Urnes
Om het nog eens kort samen te vatten: Beroflex en Weltblick (die heb ik volgens mij ook nog ergens rondslingeren) zijn prima, maar halen het niet bij de prestaties van Pentax en Fuji, en waarschijnlijk ook niet bij die van Tokina. En die Tessar, hoewel ‘slechts’ f/2,8, vond ik voor portretten bijna te scherp of te eerlijk, noem het zoals je wilt. VEB Pentacon heeft ook zeer goede lenzen geproduceerd, dat was de opvolger van CZJ, en hoe had ik het kunnen vergeten: Voigtländer heeft ook M42-lenzen geproduceerd. Of er na de overname van Voigtländer ook lenzen met schroefvatting onder het Rollei-merk zijn geweest, weet ik echter niet.
Groeten, Sven.
AchimBauer
Hallo Nikoo7
Pas op voor Pentax Takumaren. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat ze aan de achterkant langer zijn en dieper in de camera steken; het kan zijn dat het afdichtingsringetje blijft haken.
Verder zijn er op eBay en bij tweedehandsverkopers veel M42-lenzen te vinden, want dat was ooit de standaard. Bijna alle grote camerafabrikanten hadden ooit M42. Alles wat je van Pentacon en hun toeleveranciers kreeg, was niet slecht. Maar let op: de Electric-lenzen passen alleen op de Practika Electric-camera's, maar kunnen met beperkingen ook op andere camera's worden gebruikt.
Ook lenzen van Revue en Porst zijn niet te versmaden, aangezien die meestal ook uit het Practika-assortiment kwamen of van Japanse toeleveranciers. Ook Ricoh en Cosina maakten goede lenzen, maar ook alle externe fabrikanten zoals Tokina, Tamron, Soligor, Sigma, Kiro, Vivitar, Hoya, Kiron, Hanimex enz. maakten goede lenzen, onder andere ook met M42.
Er waren ook fabrikanten met adaptersystemen, waarbij je kon wisselen, maar het zal zeker moeilijk zijn om de juiste adapter te vinden. Tenzij het er een is met een T2-adapter. Novoflex had ook adapteraansluitingen en zeer interessante lenzen zoals snelschud- en macrokoppen; of die T2 hadden weet ik niet, maar dat zal niet moeilijk zijn om vast te stellen.
Helaas waren er in de tijd dat M42 nog actueel was ook een paar rommelige lenzen, onbehandeld en spotgoedkoop, maar die duiken nauwelijks tweedehands op, als je de Zenita's even buiten beschouwing laat, maar ook daar zaten interessante bij.
Kijk gewoon eens op eBay of bij handelaren met een goed gesorteerde tweedehandsafdeling, je hoeft niet meteen te kopen, maar gewoon even de markt en de prijzen verkennen.
€
Groeten, Achim
Wolf_XL
...Pentax, CZJ, Fuji en Schneider-Kreuznach als iets goedkoper alternatief voor de Zeiss-lenzen. Bijna alle fabrikanten maakten goede lenzen, maar ze hadden ook allemaal wel een enkele mislukking in hun assortiment.
Nikoo7
Hallo,
Hartelijk dank voor jullie hulp! Ik heb inmiddels twee lenzen en ook een adapter – of tussenring? – gekocht en wacht nu vol spanning op DHL...
..Hm, daar heb ik nu ook nog een aanbieding voor een
Canon EOS 1000 spiegelreflexcamera gekregen. Met twee lenzen, een flitser en kleurenfilters voor de flitser...
Nu ben ik weer aan het twijfelen of ik hem wel moet nemen. Op de een of andere manier heeft de koorts van de onredelijkheid me te pakken gekregen. Maar ik wilde toch per se een analoge... Nou ja... hm... Het spreekt me aan om oud en nieuw te combineren en ook alleen oud te testen...
Zijn er ook coole 8 mm-lenzen of iets dergelijks uit die tijd met die schroefdraad? Ik heb eens op ****kleinanzeigen gezocht op "M42 Fisheye" en "M42 8 mm", maar dat leverde geen resultaten op.
Groeten
Nikoo
Nikoo7
Ik ben dit nu vaker tegengekomen:
Aansluiting: Exakta-bajonet
€
Is dat de M42? Er is echt zoveel keuze; als je er geen verstand van hebt, is het best lastig.
Urnes
Nee! Een Exakta-vatting is een Exakta-vatting! Tenminste bij klein formaat. Bij middenformaat heeft Exakta de vatting van de Pentacon Six. Er waren echter enkele objectieven die zowel in een M42-versie als met een Exakta-vatting verkrijgbaar waren. Maar trouwens, een intacte Exakta Varex kan ook heel leuk zijn, vooral de kleine details, zoals de ingebouwde filmsnijder, als je eens geen hele rol wilt ontwikkelen...
€
Groeten, Sven.
Commander8x
Om eens iets concreets te noemen:
€
http://de.wikipedia.org/wiki/M42_%28Objektivanschluss%29#M42-Schraubgewinde
€
Geen geruchten of mythes, alstublieft! De Electric-lenzen zijn bijvoorbeeld zonder beperkingen bruikbaar op alle M42-camera's, je hebt alleen geen belichtingsmeting bij open diafragma.
€
M42-fisheyes bestaan waarschijnlijk niet, want toen M42 in de mode was, waren er nog geen betaalbare hoogbrekende glassoorten voor zoiets. Misschien waren er later ook Russische fisheyes met M42, die heetten volgens mij Zenitar: Ebay #160655664002 is er een.
€
Als je iets goedkoops en analoog zoekt, kijk dan eens op eBay naar een set van Praktica met een 28-50-135 mm-lens. Dat was vroeger de standaard en wordt daarom vaker aangeboden. De lenzen kunnen echter last hebben van een vastzittend, vastgelijmd diafragma, die zijn immers al wat ouder, toch? Dan helpt alleen zelfreparatie of een reparatiewerkplaats.
€
Voor die prijs kun je ook een instapmodel kopen, bijvoorbeeld van Nikon, Canon of Minolta, met bijpassende lenzen.
€
Bepaal eerst of je automatische belichting of autofocus wilt. Kies daarna een cameramerk en een model.
€
Sinds de digitale camera's met Sony- of MFT-vatting over M42-adapters beschikken, zijn de prijzen gestegen. Je kunt de M42-lenzen nu niet meer echt goedkoop krijgen.
€
Groeten, Matthias
€
€
Nikoo7
Hallo,
Hallo,
Ik heb vandaag de lenzen ontvangen. WELTBLICK 2.8 35 mm en WELTBLICK 105 mm en 2.8
De 35 mm werkt prima, maar bij de 105 mm kan ik het diafragma niet instellen. Het kleine metalen pinnetje kan ik wel indrukken, maar als ik aan het diafragma draai, gebeurt er niets! De foto's met open diafragma vind ik wel geweldig, ze hebben een hoge scherpte en zijn helder. Toch is het een beperking dat ik het diafragma niet kan sluiten

Wat kan dit zijn en hoe kan ik dit oplossen?
Groeten
piu58
>Diafragma niet instellen
Verstijfd vet in het mechanisme. Gezien de lage tweedehandsprijzen is een reparatie (>50 €) meestal niet de moeite waard.
Nikoo7
Ik heb me vergist, het gaat om een Weltblick 135 mm-lens.
?
Maar dat verandert natuurlijk niets... <_<
?
Nou ja, ik ben er toch heel tevreden mee en zal hem gewoon op vol open diafragma gebruiken (kunnen).
?
Dus moest ik verder zoeken en heb ik een...
?
Beroflex 135 mm 2.8
en een
Soligor (of zoiets) 80 - 200 mm -> lichtsterkte vergeten
?
aangeschaft. Ja, ik heb het van tevoren gevraagd en het diafragma kan worden gesloten en gaat zelfs weer open ... ;)
?
Ik ben verslaafd geraakt.
kindgottes92
Mijn absolute favoriet in het M42-formaat is de Pentacon 135/2.8. Door de zwaarlopende scherpstelring, die bijna 360° kan draaien, is hij weliswaar niet geschikt voor snelle kiekjes, maar voor portretten – als je de tijd hebt – is hij van onschatbare waarde en maakt hij prachtige foto’s. Over het algemeen zijn Pentacon-lenzen in het M42-segment een aanrader; ze hebben echt kwaliteit geproduceerd en er zijn ook relatief nieuwe optieken, omdat ze nog produceerden in een tijd waarin andere fabrikanten al lang alleen nog maar voor andere vattingen produceerden.
michael-kielgmxnet
De oude Pentacon 2.8/135 zonder veerdiafragma is een echte "geheime tip" voor portretfotografie. Door de vele diafragmalamellen heeft hij namelijk ook bij een kleiner diafragma een bijna ronde diafragmaopening.
Maar ook de nieuwere versie is echt goed. Handig is daarbij de ingebouwde zonnekap.
kindgottes92
Handig is de ingebouwde zonnekap.
Ik ben inmiddels allergisch voor ingebouwde zonnekleppen ;) vooral als de lens al wat ouder is, dan blijven ze niet meer zitten waar ze horen. Bij de Pentacon zorgt het er bovendien voor dat ik geen filteradapter kan bevestigen, omdat het boven het schroefdraad uitsteekt. Daardoor passen al mijn 58 mm-filters er niet op...
Maar wat de kwaliteit betreft, heb je natuurlijk gelijk