jonnyrg
Goedenavond,
Een paar dagen geleden kwam ik een doos van mijn opa tegen met allerlei fotomateriaal van 60 jaar geleden. Er zaten onder andere onbelichte glasnegatieven in de originele verpakking (Isopan F) bij, die alleen onder groen licht geopend mogen worden (wat een geluk dat ik die van mijn opa heb geërfd). Eén pakje negatieven zag er nog als nieuw uit, het andere was aangetast, waarschijnlijk verouderd. Aangezien ik ook een camera heb, maar helaas geen cassette ervoor, alleen het matscherm, vroeg ik me nu af of er nog nieuw materiaal te krijgen is, en waar?
Met vriendelijke groet,
Richard Gordian
piu58
Zonder cassette lukt het niet. Met een beetje geluk vind je iets op eBay. Er zijn heel veel verschillende cassetteformaten, dus je moet eerst even opzoeken wat je nodig hebt.
Platen worden niet meer standaard geproduceerd; je gebruikt vlakfilms. Je hebt dus vlakfilmcassettes nodig, of je moet altijd een glasplaat achter de film leggen.
CPD
Aangezien ik ook een camera heb, maar helaas geen filmrolletje ervoor, alleen het matscherm, vroeg ik me nu af of je nog nieuw materiaal kunt krijgen, en waar?
Hallo Richard,
wat voor camera heb je eigenlijk? Misschien kan ik je helpen. Het groene licht mag je trouwens ook maar heel kort gebruiken. Ik heb vroeger wel eens Pan-films op het oog ontwikkeld, vandaar mijn "waarschuwing"!
Ciao!
jonnyrg
Hallo,
dit is een Zeiss Ikon Maximar 107/1
Urnes
Hallo,
volgens de oude Rada-catalogus heeft Zeiss cassettes met een standaardvouw gebruikt. Die kom je vrij vaak tegen. Maar dat moet je wel eerst even uitproberen. Ik ga er nu even vanuit dat het filmformaat 9x12 cm is. Welke brandpuntsafstand heeft de lens? Bij 135 mm zou het een 9x12 moeten zijn. Als je de cassettes hebt, heb je, zoals piu al schreef, nog een metalen inzetstuk nodig om conventionele vlakfilm te laden; als alternatief kun je ook een glasplaat gebruiken.
Groeten, Sven.
jonnyrg
De lens heeft een brandpuntsafstand van 105 mm en er zit ook een matscherm aan de achterkant om scherp te stellen. Ik zou graag een paar foto’s toevoegen ter illustratie, maar ik zie op dit moment geen mogelijkheid om dat te doen.
Urnes
Bij 105 mm zou het een 6x9 cm moeten zijn. Daar passen dan platen (hoewel je waarschijnlijk nog maar heel weinig vlakfilms in dat formaat kunt krijgen) of rolfilms in de rolfilmhouder. Het voordeel is duidelijk: er is nog genoeg rolfilmmateriaal, maar het is moeilijker om een passend achterdeel te vinden. Hier is de link naar de oude Rada-catalogus:
http://www.fotografische.de/wp-content/uploads/rada-katalog-fotografische_de.pdf
€
Groeten, Sven.
CPD
Ik zou 9x12 cm-cassettes kunnen regelen, maar geen 6x9 cm. Je vindt die echter regelmatig; de vraag is alleen of rolfilm in dit geval niet praktischer zou zijn. Ik heb wel 6x9-cassettes (voor de interne achterwand), maar gebruik die niet. Het zou naar mijn mening zinvoller zijn om een Rada-rolfilmcassette aan te schaffen. Die met rode vensters zijn naar mijn ervaring betrouwbaarder dan die met een teller.
€
Ciao!
jonnyrg
Ik heb nu echt nog 3 cassettes gevonden in de erfenis *joepie!*
?
Eén is leeg, in één zit een onscherpe plaat en in de andere zit er een die er een beetje bekrast uitziet en aan dezelfde kant zwart lijkt. Deze glazen kant is naar het licht gericht. De kant met de lichte laag naar achteren. De vraag is nu: hoe ontwikkel ik dit? Ik heb hier de A49-poederontwikkelaar en de Eukobrom-ontwikkelaar voor papier. Is daar iets van bruikbaar voor dit doel?
?
Met vriendelijke groet
TR
A-49 is hiervoor zeer geschikt. Eukobrom (positiefontwikkelaar) minder. Platen die eenmaal aan vol licht zijn blootgesteld, zijn natuurlijk onbruikbaar geworden (je laatste bericht klinkt alsof je dat hebt gedaan). Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat de oude platen allemaal een sterke grijze waas vertonen en totaal geen contrast hebben. Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen. Ik zou ze echter weggooien of het glas bewaren om er later eventueel collodium-natplaten van te maken.
jonnyrg
Ik heb ze even geopend onder gedimd groen licht. Zo’n echt akelig schemerlicht. Ik had ergens eens gelezen dat ze dit licht wel aankunnen (zie eerste bericht: Isopan F).
€
Dan ga ik er de komende dagen eens mee aan de slag en kijken of er iets op te zien is. Gewoon de ontwikkelaar zo gebruiken, of nog een antislieradditief, zoals bijvoorbeeld: kaliumbromide? (Ook ergens op internet gevonden.)
€
Met vriendelijke groet
Morte
Ik zou ze zeker ontwikkelen en inscannen. Door in Photoshop de zwart- en witpunten in te stellen, kun je zelfs uit volledig vervaagde foto’s nog verbazingwekkend veel halen. Het is toch heel spannend, zo’n oud verhaal. Gooi ze vooral niet weg!