michael-kielgmxnet
Hallo allemaal,
ik heb onlangs voor het eerst de SILVERMAX uitgeprobeerd en ben er erg enthousiast over. Ik heb ontwikkeld in Moersch Finol, met de voor de APX 100 aangegeven tijden minus 10%. Dat levert prachtig gedetailleerde negatieven op met een rijk grijsverloop. Ook de drager is geweldig; de SILVERMAX bolt veel minder op dan de APX en is daardoor makkelijker te hanteren bij het scannen.
Ik heb toch een klein puntje van kritiek, ook al is het "gezeur op amateurniveau": de nummering van de negatieven bevalt me helemaal niet, vooral dat deze niet bij 0 begint. Daar komt nog bij dat de nummers deels dubbel en wazig zijn (ik bedoel hiermee niet dat de nummering is afgestemd op het halfformaat, maar dat hetzelfde nummer iets verschoven meerdere keren op de rand staat).
Komt dat misschien door kinderziektes bij de eerste partij die is verpakt en wordt dat (hopelijk) bij de volgende beter?
€
Met vriendelijke groeten,
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo Michael,
De signatuurtrommel is van Forte en deze beeldnummers zijn uit 1964 (origineel).
Waarom sommige nummers een beetje vagen zijn, hebben we nog niet kunnen achterhalen. Wat het met die halfformaatnummers te maken heeft, weten we ook nog niet.
Alle Forte-, Classic-, Bergger- en vroege Arista-films waren op dezelfde manier gesigneerd. Omdat er nooit iemand heeft geklaagd, zijn we ondanks deze kleine problemen toch met de verpakking doorgegaan.
We hebben echter al lithfilms van een vervangende trommel met de originele gecombineerd om deze kleine belichtingsfoutjes naast de nummers weg te krijgen. Die zijn sinds de voorlaatste batch nu verdwenen.
Misschien was dat ook wel wat je het meest stoorde.
De machine kerft de film bij beeld 1. Elke film zou met hetzelfde nummer moeten beginnen (in tegenstelling tot de vroeger door AP verpakte films, waar soms beeld 45 op de eerste stond). Maar omdat we op dit moment nog steeds achterlopen met de verpakking en levering van de SILVERMAX, hebben we verdere "onderzoeksmaatregelen" uitgesteld tot de zomervakantie.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
michael-kielgmxnet
Hallo Mirko,
Bedankt voor de informatie. Ja, ik kan wel leven met de nummering voor halfformaat; bij de oude Orwo’s en deels ook bij de Rollei’s is het immers niet anders. Als de nummering echter vervaagd is, zijn de contactafdrukken moeilijk te lezen en kost het eventueel meer tijd om het negatief te vinden.