beka
Hallo! Ik heb onlangs een nog ongebruikte Opemus 6 met kleurenfilterkop gekocht. Als ik de kleurenfilters met de hendel wil in- of uitklappen, gaat de hendel niet mee. Als ik vervolgens aan het betreffende filterwiel draai, klikt het wel in de juiste stand. Heeft iemand misschien een tip of dit te verhelpen is? Ik heb nog niet gekeken hoe het systeem precies werkt.
Gast
Aan je beschrijving te zien denk ik dat er binnenin iets losgeraakt is. Je zult waarschijnlijk niet ontkomen aan het openmaken van de behuizing. Als ik naar mijn Meograde-kop kijk, die vast en zeker op dezelfde manier in elkaar zit, kan dat niet zo moeilijk zijn. Zet je schrap.
€
Groeten, Jürgen
Renate
Dat klinkt helemaal als aangekoekt vet. Dus schroef het los, haal het uit elkaar, maak het schoon, smeer het opnieuw in en zet het weer in elkaar. Dat kost een paar uur, en dan werkt het weer als vanouds.
?
?
Groeten
?
Renate
StraDi
Ook al is deze thread al wat ouder ... toch zeker niet achterhaald.
In een verfmengkop hoort "vet" of "olie" in principe NIET thuis! Ik ken geen enkele verfmengkop, van Kaiser tot Durst en Omega Chromega en nog veel meer, waarin de mechanische onderdelen voor de filterinstelling gesmeerd zouden zijn of gesmeerd zouden moeten worden!
Ook is het vrolijk "uit elkaar halen" van zo'n ding niet zonder problemen, omdat vooral na een nog vrolijker "wassen" de filterwaarden in het ideale geval niet meer kloppen ... afhankelijk van de opbouw van de mechanica.
Verfmengkoppen zijn vaak vrij eenvoudig te demonteren; meestal volstaat een eenvoudige en voorzichtige reiniging van de mechanica met alcohol en wattenstaafjes, waarbij men er nauwlettend op moet letten de filters niet aan te raken. Er mag daar helemaal niets worden gesmeerd! De halogeenlampen geven enorme hitte af, waardoor vluchtige bestanddelen van de vetten en oliën verdampen en zich in de loop van de tijd een aanslag vormt, met name op de lamp en het filter.
cu ...
Dirk
Renate
Het is gewoon een kwestie van vaardigheid en handigheid. Welk vet je gebruikt, waar het moet komen en waar niet, zie je dan vanzelf. Als je het goed aanpakt, worden de filterinstellingen ook niet verstoord. Aangezien elke Color-kop anders werkt, kan ik geen algemeen geldende instructies geven.
?
?
Met vriendelijke groeten
?
Renate
StraDi
Van:
"Dus losschroeven, demonteren, schoonmaken, opnieuw smeren en weer in elkaar zetten."
Naar:
"Het is gewoon een kwestie van vaardigheid en handigheid. Welk smeermiddel je gebruikt, waar het moet komen en waar niet, zie je dan vanzelf. Als je het goed aanpakt, worden de filterinstellingen ook niet verstoord."
Dat is toch een nogal onsamenhangende uitspraak, gezien de problemen die zich kunnen voordoen (vet en olie bij hoge temperaturen, afstelling/kalibratie van de filters, enz.). Zeker gezien het feit dat het voor de "gewone" gebruiker best lastig tot onmogelijk kan zijn om dit te controleren. :)
Wolf_XL
Ik vind „verkeerd ingestelde filterwaarden” onzin – de waarden op de schalen van de kleurmengkoppen hebben geen enkele betrekking op fysische grootheden – het is slechts een willekeurig door de fabrikant vastgestelde indeling van „geen filtereffect” tot „volledig effect”… Er moet dus alleen voor worden gezorgd dat enerzijds de minimum- en maximumwaarden zo mogelijk bij de uiterste punten van de schaal kunnen worden ingesteld en dat anderzijds de afgelezen waarden reproduceerbaar zijn. De kleurenmengkop van de Opemus III had bijvoorbeeld de vervelende eigenschap dat wanneer ik het filter bijvoorbeeld van 40 naar 60 had versteld en vervolgens weer terug naar 40 had gedraaid, de twee 40-waarden van elkaar verschilden. Dat heeft me een paar keer bijna tot wanhoop gedreven... Als je van een hogere filterwaarde terug wilde naar de vorige filterwaarde, moest je eerst het filter op „nul” zetten en vervolgens vanaf daar weer de oude waarde instellen...