Ulf-Benno
Beste fotovrienden!
Als startschot voor het fotoforum wil ik me eerst even voorstellen en mijn nieuwste ontwikkelingstechnieken ter discussie stellen. Ik ben ingenieur en kom uit Potsdam, maar werk momenteel voornamelijk in Leipzig. Met de "Praktika", gefinancierd met mijn confirmatiegeld, fotografeer ik al 30 jaar, nadat een bewonderaar van mijn moeder mij kort daarvoor een vergroter "Filmosto-Autofoc III" (Dresden, rond 1955) had geschonken. Het apparaat is qua optiek weliswaar erg eenvoudig en trekt door de glazen tafel alle soorten stof aan. Maar de mechanische autofocus met de overzichtelijke schaal voor de omrekening van de belichtingstijd maakt zeer snel en aangenaam werken mogelijk. Ansichtkaarten van heldere negatieven kunnen bijna in massaproductie worden gemaakt. De filmtafel van de „Krokus“ (eenvoudige Poolse vergroter) past hier ook op en wordt door mij gebruikt als ik het stof niet meer onder controle heb. In het begin ging mijn interesse alleen uit naar de fototechniek en de fotochemie. Ik heb alle films, soorten ontwikkelaars en ontwikkelingsmethoden uitgeprobeerd. Ik heb de films voornamelijk belicht om scherpte en contrast uit te proberen. De gefotografeerde mensen, planten, dieren, gebouwen en machines waren verder bijzaak. Al snel begon ik alle familieleden en kennissen en hun kennissen en familieleden te fotograferen. De tuin, de keuken, het prieel, de werkplaats, de speeltuin en natuurlijk feestelijkheden leverden altijd prachtige motieven op voor allerlei soorten portretten. Pas later besefte ik welke fotografische schat ik daarmee had verzameld en in die zin fotografeer ik tot op de dag van vandaag verder.
Om in het tijdperk van de digitale waanzin nog steeds plezier te hebben in de klassieke zwart-witfotografie, is het belangrijk dat alle mogelijkheden voor snel en eenvoudig werken worden benut om vooral een betrouwbaar en reproduceerbaar resultaat te verkrijgen. Daarom wil ik hier mijn kleine ontwikkelmachine voorstellen en tot discussie aanzetten.
De filmfabrikanten schrijven de gebruikers voor het bereiken van optimale resultaten niet alleen het type ontwikkelaar, de tijd en de temperatuur voor, maar ook het bewegingsritme in de ontwikkelingsbus. Ik ken geen enkele amateur die zich aan het draaien of kantelen gedurende een halve minuut heeft gehouden. De eerste minuut moet meestal een voortdurende beweging zijn, daarna doet eigenlijk iedereen het anders. Vroeger nam ik de bus dan in mijn linkerhand en nam ik hem gewoon mee tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden totdat de wekker afging. Meestal was de ontwikkelaar dan echter te warm geworden door de hand. Sinds enkele jaren gebruik ik echter de „voetbubbelbad-ontwikkelmachine“ om uitstekend gelijkmatige resultaten te behalen met minimale inspanning. Het apparaat is in veel warenhuizen te koop voor ongeveer 20 euro; voor voetbaden is het nauwelijks te gebruiken, daarom krijg je het bij A&V meestal ongebruikt. Het apparaat schudt aan de voetsteun, blaast lucht in en verwarmt bovendien nog een beetje. Je hoeft alleen maar water op temperatuur te gieten en de ontwikkelingsblikken erin te zetten. Er passen er twee in. Helaas is het oppervlak niet vlak, je moet met behulp van houtjes voor een uitvulling zorgen. Het apparaat is niet stil, om niet te zeggen irritant, daarom moet je met schuimrubber en huishouddoekjes voor geluidsisolatie zorgen. De ontwikkeling wordt hierdoor zeer gelijkmatig en reproduceerbaar, de specificaties van de fabrikant kunnen worden gebruikt. Aan de eis van een minuut langdurige beweging wordt hiermee ook voldaan.
Ik hoop hiermee een bijdrage te leveren aan de vooruitgang.
Mocht er al iets beters bestaan, dan ben ik daar natuurlijk ook blij mee.
Met vriendelijke groeten
Ulf-Benno
Wolf_XL
...voor mij als ingenieur zijn zulke knutseloplossingen een gruwel – en als ingenieur zou je eigenlijk beter moeten weten...
Urnes
Roeren is belangrijk. En je volgt in eerste instantie de aanwijzingen van de fabrikant. Heiland biedt een machine aan die de blikken in het juiste ritme ronddraait. Zelf geef ik de voorkeur aan rotatieontwikkeling, omdat ik daarmee chemicaliën bespaar. Bij zwart-wit is het voldoende om bij het vullen 20° te hebben, zo snel daalt de temperatuur in het blik niet. Wat je in het voetbad doet, is stilstandontwikkeling om het contrast te compenseren, dat is een heel ander verhaal.
€
Groeten, Sven.
Tandemfahren
Maar goed, als het werkt en bovendien de speeldrift bevredigt, is het dan niet prima?
Voor mij (blijkbaar niet alleen voor mij) is het echter een oplossing waarvoor ik het probleem mis...
?
In hoeverre het schudden van dit superkallifragilistische apparaat nu "echt" kantelen vervangt, of eerder als een rotatie werkt of, zoals Sven vermoedt, meer overeenkomt met een staande ontwikkeling, kan niemand zomaar uit de losse pols zeggen.
?
We zitten hier toch niet bij de NASA, het kind in de man mag best eens naar buiten komen!
?
Als Ulf-Benno nu in zijn eer is geraakt (en hij een paar uur te vullen heeft), dan doet hij nu een vergelijkende test met een paar teststroken, een loep en een densitometer. Veel plezier en laat ons weten hoe het gaat!
Olivinyl
... als de ontwikkeltank in het voetbad heen en weer schommelt (of zachtjes laat dansen), is dit dan een semi-staande ontwikkeling?
€
Voordeel van dit alles: geen luchtbellen op de film tijdens het ontwikkelen, die worden gegarandeerd "weggeschud"
Nadeel van de voetbadontwikkeling met Xtol: de eventuele schuimvorming.
€
:P
€
Groeten, Oliver
<div>€
</div>
Tandemfahren
Zeg eens, Ulf-Benno, worden je foto’s niet onscherp door al dat geschud...?? :-)
?
Als er genoeg vloeistof in het blik zit, zou het toch niet uit moeten maken of er schuim ontstaat?
Olivinyl
Als er genoeg vloeistof in de bus zit, zou schuimvorming toch niet uit moeten maken?
Bij kantelontwikkeling wel (licht overvuld), maar bij semi-staand voetbadontwikkeling... dan moet je misschien een overdrukventiel in de ontwikkeltank inbouwen, zodat het deksel er niet afvliegt zoals bij een champagnefles!
Oli
€
:D
MirkoBoeddecker
Citaat: "Wat je in het voetbad doet, is stilstandontwikkeling om het contrast te corrigeren; dat is iets heel anders."
?
?
Dat denk ik niet. Het principe van stilstandontwikkeling is gebaseerd op het feit dat de ontwikkelaar zich lokaal meer uitput op de plaatsen waar hij het negatief sterker heeft zwart gemaakt (in tegenstelling tot de plaatsen waar hij minder heeft gereduceerd, omdat hij daar minder ontwikkelbare zilverzoutkristallen heeft aangetroffen).
Hierdoor kan de film evenwichtiger worden ontwikkeld en in gevoeligheid worden verhoogd.
Een film bevat doorgaans 2-3 keer zoveel zilver als fotopapier en wordt, in tegenstelling tot papier, niet volledig ontwikkeld. Men onderbreekt de ontwikkeling op het moment dat de plek in het negatief die niet meer helemaal zwart mag zijn, op het punt staat om door verdere ontwikkeling de maximale dichtheid te bereiken.
Omdat juist dit proces bij standontwikkeling wordt afgeremd door lokale uitputting van de ontwikkelaar, kunnen de plekken waar slechts weinig ontwikkelbare zilverhalogeniden aanwezig zijn (schaduwen in het beeld, weinig licht is op de film gevallen) relatief sterker door de ontwikkelaar worden "bewerkt". Hierdoor neemt de gevoeligheid toe.
Bij een normaal kantelritme (50 seconden staan en 10 seconden kantelen) is dit effect al merkbaar.
Daarom is rotatieontwikkeling ook niet geschikt voor het pushen en leidt het bijv. bij de CMS 20 tot het verlies van een DIN.
Of men roteert, kantelt of schudt, zou eigenlijk geen rol moeten spelen om het oppervlak van de film van verse ontwikkelaar te voorzien. Schudden heeft zelfs het voordeel dat er geen lucht wordt ingeblazen.
?
Overigens vind ik de machine geweldig. Het probleem bij zelfontwikkeling is, zoals de auteur beschrijft, de reproduceerbaarheid van de resultaten. Het kantelen van een bus verschilt namelijk van persoon tot persoon. Als iedereen een voetbad-bruisontwikkelaaromgeving zou hebben, zouden we ontwikkeltijden kunnen publiceren die geen aanpassing meer nodig hebben.
Bovendien zouden alle films gelijkmatiger en dus beter ontwikkeld zijn.
?
De toevoer naar de schudder zou nog moeten worden aangevuld met een impulsgenerator met instelbare impuls en frequentie, en het regelbereik van de verwarming zou ook goed te weten zijn. Als het ding de 38 graden constant zou kunnen houden, zouden we een automatische kleurenontwikkelaar hebben voor 20 euro!
?
Ik zou graag een foto van het apparaat zien :D
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
Morte
Dat zou dan bijvoorbeeld zo’n apparaat zijn (hoewel je het elders ook voor de helft van de prijs kunt krijgen). Helaas zijn er geen exacte gegevens over de temperatuur.
http://www.rossmannversand.de/produkt/298290/medisana-fusssprudelbad-wbw.aspx?id=107400
Wolf_XL
...ja, je kunt je worstjes ook met een vergrootglas grillen, je broek met een kniptang dichtmaken en films in koffie ontwikkelen – het werkt vast allemaal... op de een of andere manier... of zo...
Morte
Ik weet niet wat je wilt, Wolf ... Mensen zoals jij beweren toch voortdurend dat je je eigen ervaringen moet opdoen en je eigen methoden moet ontwikkelen. Als iemand dat dan doet en er ook nog eens over vertelt, beroept men zich plotseling op een denkbeeldige algemene methode die eigenlijk helemaal niet bestaat ... Ik vind zulke verslagen in ieder geval leerzaam en interessant, ook al probeer ik niet alles na.
MirkoBoeddecker
Nee Wolf, ik vrees dat je het punt niet helemaal begrijpt. Als het ding verwarmt, zal het wel een of andere thermostaat hebben en het waterbad vangt de hysterese voldoende op. De trillingen zullen qua intensiteit zeker ook niet veel variëren. Daarmee hebben we een "machine om parameters constant te houden" voor heel weinig geld. Om bij de worst te blijven: dat zou een upgrade zijn van een houtskoolbarbecue naar een gasbarbecue met temperatuurregeling en een klapdeksel. Waarbij het barbecue-resultaat hier niet op smaak mag worden beoordeeld, maar strikt alleen moet worden gekeken naar de constantheid van de gewenste "doorbraakgraad".
Hoe belachelijk het apparaat er ook mag uitzien. In vergelijking met de handmatige ontwikkeling is het een stap vooruit.
Aan het einde van de keten schittert natuurlijk de nieuwe CPP, maar niet iedereen kan/wil zich die veroorloven.
Mirko
Wolf_XL
...het gaat mij hier om iets heel anders – als ik mezelf al als ingenieur profileer, dan moeten mijn methoden ook op de een of andere manier ingenieurachtig overkomen... En daar hoort naar mijn mening niet het puur oneigenlijk gebruik van willekeurige apparaten bij. Voor 20 euro zou je ook iets kunnen ontwerpen dat beter aan het beoogde doel voldoet, geen lawaai maakt en misschien zelfs echt innovatief is...
MirkoBoeddecker
Voor 20 euro zou je ook iets kunnen bouwen dat beter aan het beoogde doel voldoet, geen lawaai maakt en misschien zelfs echt innovatief is...
Nou, ik ben nu wel benieuwd :)
€
De ring is vrijgegeven.
€
Ik begin wel:
€
Aquariumpomp
Verwarmingsstaaf met thermostaat
Bak
Impulsgever
€
...maar hoe bewegen we het blikje? Excentriek?
€
Groeten,
€
Mirko
€
?
Klaus_H
... als ik mezelf al als ingenieur profileer, dan moeten mijn methoden er ook op de een of andere manier ingenieurachtig uitzien...
€
De ingenieur (en niet alleen hij) gebruikt Heiland TAS!
€
Het ding is betrouwbaar en levert absoluut reproduceerbare resultaten (mits correct gebruikt).
€
€
Klaus
Photux
Het idee van een voetbubbelbad klinkt interessant, dat ga ik zeker in gedachten houden.
Edit: Ongewenst deel van het bericht verwijderd.
Wolf_XL
...hallo – het ging in het oorspronkelijke bericht om zwart-wit, niet om kleur, en daarvoor is bij normale chemie geen enkele vorm van temperatuurregeling nodig... Het probleem ligt ook niet in het ontwikkelingsproces zelf, maar eerder bij de "machinist". Die krijgt het blijkbaar niet voor elkaar om de bus regelmatig om de halve of hele minuut te kantelen, zoals hij schrijft...
Commander8x
1.) ...hallo? .....
?
2.) Hij lijkt er blijkbaar niet in te slagen om, zoals hij schrijft, regelmatig om de halve of hele minuut het blikje om te gooien...
?
?
Ad 1.: Bel je met ons allemaal???? :unsure:
?
Ad 2.: Waar de impuls voor een nieuwe ontwikkeling (innovatie) vandaan komt, is toch volstrekt irrelevant.
En als je zelf een werkende ontwikkelingsmethode hebt, hoef je toch niet te veranderen...
?
Ik stoor me eerder aan de term "bubbelbad". Als er echt lucht doorheen borrelt, krijgt de ontwikkelaarssubstantie dat waarschijnlijk niet aan, die oxideert te snel – of niet?
?
Groeten, Matthias
?
?
?
TiMo
Ik heb meer moeite met de term "bubbelbad". Als er echt lucht doorheen wordt geblazen, komt de ontwikkelvloeistof daar waarschijnlijk niet bij, want die oxideert te snel – of niet?
?
?
Hallo Matthias,
hij zet de ontwikkelingsbus toch in het bubbelbad. De ontwikkelaar komt niet in contact met de bubbels.
?
Groeten van Tim
Wolf_XL
...de starter van deze thread vroeg aan de groep wat men van zijn methode vond – en ik heb eerlijk geantwoord dat ik er persoonlijk niets van vind. Wat is daar nu zo erg aan??? :?: :?: