Ulf-Benno
Beste fotovrienden!
Als startschot voor het fotoforum wil ik me eerst even voorstellen en mijn nieuwste ontwikkelingstechnieken ter discussie stellen. Ik ben ingenieur en kom uit Potsdam, maar werk momenteel voornamelijk in Leipzig. Met de "Praktika", gefinancierd met mijn confirmatiegeld, fotografeer ik al 30 jaar, nadat een bewonderaar van mijn moeder mij kort daarvoor een vergroter "Filmosto-Autofoc III" (Dresden, rond 1955) had geschonken. Het apparaat is qua optiek weliswaar erg eenvoudig en trekt door de glazen tafel alle soorten stof aan. Maar de mechanische autofocus met de overzichtelijke schaal voor de omrekening van de belichtingstijd maakt zeer snel en aangenaam werken mogelijk. Ansichtkaarten van heldere negatieven kunnen bijna in massaproductie worden gemaakt. De filmtafel van de „Krokus“ (eenvoudige Poolse vergroter) past hier ook op en wordt door mij gebruikt als ik het stof niet meer onder controle heb. In het begin ging mijn interesse alleen uit naar de fototechniek en de fotochemie. Ik heb alle films, soorten ontwikkelaars en ontwikkelingsmethoden uitgeprobeerd. Ik heb de films voornamelijk belicht om scherpte en contrast uit te proberen. De gefotografeerde mensen, planten, dieren, gebouwen en machines waren verder bijzaak. Al snel begon ik alle familieleden en kennissen en hun kennissen en familieleden te fotograferen. De tuin, de keuken, het prieel, de werkplaats, de speeltuin en natuurlijk feestelijkheden leverden altijd prachtige motieven op voor allerlei soorten portretten. Pas later besefte ik welke fotografische schat ik daarmee had verzameld en in die zin fotografeer ik tot op de dag van vandaag verder.