hallertauBW
Hallo allemaal,
Sinds mijn Agfa-bevochtigingsmiddel op is en ik ben overgestapt op Adoflo, heb ik een probleem met het drogen van films.
Mijn werkwijze tot nu toe:
Na het laatste spoelen van de film laat ik de film 1 tot 1,5 minuut in water baden dat is verdund met Adoflo (met een dopje).
Daarna hang ik de film op. Vroeger leverde dat een onberispelijke negatiivstrook op.
De laatste tijd zie ik echter droogstrepen die over de film lopen.
Zie de foto voor het resultaat.
Opnieuw wassen met een dubbele dosis Adoflo bracht geen verbetering. Ik kreeg andere strepen. Die zijn in ieder geval wel weg te wassen.
Hebben anderen dit probleem ook? Gebruik ik een te hoge dosering?
Een dopje bevat 5,5 ml. Mijn filmbakjes hebben een inhoud van 300 ml tot 500 ml (ca. 1:54 resp. 1:90).
De waterwaarden bij ons zijn: pH 8 en totale hardheid 8?
Met vriendelijke groeten
Guido
HenningH
Ik gebruik Mirasol van Tetenal en doe twee tot drie druppels bevochtigingsmiddel op 500 ml water (ik heb een pipetflesje bij de apotheek gekocht) en heb sindsdien geen last meer van strepen bij het afdrogen.
Renate
Als er vlekken en strepen ontstaan, was de concentratie duidelijk te hoog. Probeer het eens met 1:200.
€
Ik gebruik ADOSTAB en maak dat aan volgens de voorschriften. Maar aan het einde veeg ik de film af. Vanwege de giftigheid draag ik daarbij nitrilhandschoenen en die krassen nooit op de film. Mijn films zijn altijd streep- en vlekvrij. Nitrilhandschoenen werken heel goed om films af te vegen.
€
Hartelijke groeten
€
Renate
Urnes
Ik wil nu niet al te somber doen. Maar wie kan lezen, is duidelijk in het voordeel:
?
Verdunning voor films/papier: 1+400 tot 1+700.?
Verdunning als glansmiddel voor barietpapier: 1+40.?
0,25 liter concentraat?
?
Dat staat op de webshoppagina en op de fles zou in ieder geval de vermelding 1+400 moeten staan.?
?
?
Ik gebruik het altijd met een verdunning van 1 ml (dus één pipetvulling) op ca. 500 ml – binnen dat bereik hoef je dan ook niet zo nauwkeurig af te meten. Dat is dan al goed.?
?
Groeten, Sven. (..en neem het me niet kwalijk)
Wolfgg
Of heel anders: koop een slacentrifuge, leg de filmspiraal erin na het stabilisatiebad en voeg een tegengewicht toe, draai krachtig aan de hendel en de film wordt contactloos "afgestreken".
Groeten
Wolfgang
hallertauBW
Hallo allemaal,
Ik heb weer twee filmrolletjes opnieuw "gewassen". Deze keer drie druppels (ik heb geprobeerd het minimum te gebruiken).
Nu zijn de strepen verdwenen.
Groeten
Guido