Fanesa
In mijn recept voor omkeerontwikkeling staat dat je 5 mg kaliumjodide aan de eerste ontwikkelaar moet toevoegen. Is dit echt nodig voor de eerste ontwikkelaar, of zou het ook zonder kunnen?
Hartelijk dank!!!
WolfgangF
Hallo Fanesa,
In het originele recept voor Agfa-omkeerontwikkelaar wordt ook aangeraden om kaliumthiocyanaat (rhodanide) toe te voegen in plaats van kaliumjodide.
Moersch ziet in zijn handleiding voor de omkeerontwikkeling van technische films volledig af van deze toevoegingen.
http://www.moersch-photochemie.de/files/articles/FO5%20Umentwicklung.pdf
Kaliumzout zorgt in de eerste ontwikkelaar voor een versterkte diepteontwikkeling.
Het zou ook zonder moeten lukken, misschien worden de schaduwen dan niet zo dicht?
Goede informatie vind je in Jost Marchesi Photokollegium, deel 1, les 14.
Kun je me alsjeblieft je recept sturen? Ik ben erin geïnteresseerd.
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Wolfgang
Wolfgg
Hallo Fanesa!
Het kaliumthiocyanaat zorgt ervoor dat de hoge lichten tijdens de eerste ontwikkeling goed worden ontwikkeld, d.w.z. dat ze later op de dia ook echt helder zijn, want een waas doet afbreuk aan de helderheid van de dia. Ook krijgt de film over het algemeen meer contrast. Ongeveer 3 g (niet mg) per liter gebruiksklare ontwikkeloplossing is gebruikelijk. Als alternatief kan de dia ook als laatste stap in de Farmer worden geklaard, maar dat werkt niet bij alle films, dus test dit eerst met proefopnames.
Groeten, Wolfgang
Fanesa
Bedankt, Wolfgg!
Voor de eerste ontwikkelaar:
Vul 900 ml water met 100 ml Dokumol aan tot 1000 ml. Voeg 5 g kaliumthiocyanaat toe en roer dit erdoor. Voeg vervolgens 50 mg (geen gram!) kaliumjodide toe. Bewaar het mengsel licht- en luchtdicht.
Zo luidt het recept uit Schmalfilm.
Men zou er dus van kunnen afzien. Het resultaat zou alleen niet helemaal zo helder zijn...
Wolfgg
Hallo Fanesa,
even wat uitgebreider:
Bij omkeerontwikkeling zijn drie dingen van belang: ten eerste moet de dia in de hoge lichten voldoende transparant zijn (technisch: minimale dichtheid voldoende laag), ten tweede moeten de diepste schaduwen voldoende dicht zijn (technisch: maximale dichtheid voldoende hoog) en ten derde moet het contrast geschikt zijn voor projectie (technisch: gamma rond 1,5). Aangezien "beeldfilms", dus films die zijn ontworpen voor het maken van papieren afdrukken, niet in de eerste plaats zijn ontworpen voor omkeerontwikkeling, moet er bij de ontwikkeling wat worden gesjoemeld om deze drie doelen met elkaar te verzoenen, en zijn ook niet alle films hiervoor geschikt. Mijn laatste test is al een paar jaar geleden, maar het bleek toen dat laaggevoelige, zilverrijke filmtypes zoals een Ilford PanF het beste werkten.
Zoek om te beginnen gewoon een geschikt testmotief (iets met contrast, dus zowel zeer lichte plekken als diepe schaduwen), maak een belichtingsreeks (4 opnames met telkens een verschil van 1/2 stop), knip een stukje film af en ontwikkel het gewoon omkeerbaar zonder verdere toevoegingen in de eerste ontwikkelaar, controleer het resultaat en beslis dan pas of de eerste ontwikkelaar "aangevuld" moet worden. Misschien is het al voldoende om de eerste ontwikkelingsduur te verlengen, bijvoorbeeld met 20%. Het hangt natuurlijk ook af van je eigen eisen hoeveel moeite je erin wilt steken.
Groeten, Wolfgang
Fanesa
Het is een omgekeerde film. Maar niet 35 mm, maar Super 8, dus dat met de drager zou geen groot probleem moeten zijn. Ik ga het eens proberen zoals je me hebt geschreven.
Hartelijk dank!