Nic
Hallo,
Zou het kunnen dat als je de negatieven verkeerd om in de negatiefhouder legt, dus met de matte kant naar boven, als het ware gespiegeld, de afdrukken dan meer contrast hebben?
Waarom zou je de negatieven eigenlijk met de matte kant naar beneden plaatsen? Welke voordelen heeft dat, behalve dat de afbeelding dan de juiste kant op staat?
Ik zou het leuk vinden als iemand hier iets over zou kunnen schrijven.
Groeten, Nic
Wolf_XL
...als een afdruk met de juiste beeldoriëntatie voor jou geen doorslaggevend voordeel is...
Tandemfahren
Hallo Nic,
heb je dat wel eens achter elkaar onder constante omstandigheden geprobeerd?
Ik heb namelijk vroeger eens (ik weet niet meer waarom) de afbeelding in omgekeerde richting vergroot en kan me geen verandering in het contrast herinneren. Ik zou er ook zo snel geen reden voor kunnen bedenken.
Zilveren groeten uit Frankfurt
TR
Ik zou ook geen reden weten. Technisch gezien kan dat toch niet? Hoe zou je dit moeten verklaren?
Als het negatief verkeerd om in de beeldkamer ligt, kan het zijn dat niet de maximale scherpte wordt bereikt, want het "scherpe beeld" moet dan immers nog extra door een "filter" heen – de gehele filmdrager. Ik heb het tot nu toe echter alleen getest op 35 mm T-Max: hier waren de resultaten (gespiegeld / niet gespiegeld) volledig identiek wat betreft de scherpte (en het contrast). Ik spiegel overigens vaak mijn afdrukken – vanwege een bepaalde "vormtaal".