Bedankt voor jullie reacties!
> dat dergelijke filters slechts ongeveer 5 jaar meegaan
Dat kun je zo niet zeggen. Als ze op de plank liggen, gaan ze tientallen jaren mee. Maar blootstelling aan licht en vooral warmte in de vergroter maken korte metten met de kleurstoffen. Dat zie je ook duidelijk aan oude filters: aan de rand is de kleur nog in orde.
Afhankelijk van het gebruik gaan deze filters ook aanzienlijk sneller kapot. Als je bijvoorbeeld het lab verlaat en vergeet de vergroter uit te schakelen, dan is het filter erin een dag later merkbaar lichter.
Dan ben ik toch gerustgesteld. Als de filters 10 jaar meegaan, zou dat 4 € per jaar zijn, 33 cent per maand, 16 cent per sessie, 0,04 cent per afdruk. Zo bekeken zou zelfs een levensduur van 5 jaar voordelig zijn.
Aangezien ik voor de afdrukken toch al een donkere kast heb, zal donkere opslag geen probleem zijn.
...als ik zo naar de prijzen kijk, zijn dat zeker prijzen waarvoor ik op eBay – afhankelijk van de beschikbare vergrotingsapparatuur – ook een kleurenmengkop kan krijgen... . ;-)
Maar dat is dan geen vergroter met condensor ;)[size=4] Ik heb niet vanwege de prijs, maar vanwege het resultaat en de toepassing voor een met condensor gekozen. Daarvoor neem ik dan ook graag wat meer stofdeeltjes en het verwisselen van de filters voor lief.[/size]
Bij Ilford moet je bij gradaties 4 en 5 in ieder geval de belichting verdubbelen.
Betekent dit dat ik van 00 tot 3 1/2 identieke belichtingstijden kan gebruiken? Of zijn er ook verschillen?