Bonderer
[size=4]Voor RC-papier gebruik ik meestal een machine. Dat heeft als voordeel dat als ik zin heb, tijd heb of even snel een paar foto’s nodig heb, ik de machine gewoon aanzet, even wacht tot hij op temperatuur is en aan de slag kan.[/size]
[size=4]Omdat ik het zonder regeneratie deed, waren er steeds weer problemen omdat de houdbaarheid toch niet zo geweldig was. Ik heb het dan altijd in het weekend gedaan en nadat alles klaar was, was de machine leeg en schoon, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Eigenlijk hoort het lang mee te gaan, wat bij mij niet het geval was.[/size]
[size=4]Schalenontwikkelaars voldoen weliswaar een paar dagen aan hun doel, maar het resultaat was vaak niet zoals gewenst. [/size]
[size=4]Ik ben nu iets nieuws aan het uitproberen, ik heb iets van een vriend gekregen om te testen en ben positief verrast. Het is nu sinds 13 februari 2013 in gebruik en levert naar mijn mening nog steeds zeer goede resultaten op. Daarbij gebruik ik nu ook een speciale machinefix van Spur, vrij zuur en ontworpen voor machines met twee baden, en zeer zuinig in gebruik. [/size]
[size=4]Ik heb een Thermaphot met 2,4 l vloeistof per rack en traploze snelheid.[/size]
[size=4]Zodra de ontwikkelaar het begeeft, volgt er meer informatie en een kwantitatief overzicht van wanneer, welk formaat en hoeveel foto's er zijn doorgehaald.[/size]
[size=4]Tijdens het ontwikkelen moet je natuurlijk door verdamping en uitspoeling af en toe wat vers bijvullen, niet regenereren, alleen bijvullen. Alleen bij de fixeer heb ik nu een liter aangevuld met vers spul – vervangen, zo nauwkeurig zijn de teststrips voor het zilvergehalte dan toch niet. Ik kan me echter voorstellen dat de houdbaarheid van de ontwikkelaar nog langer wordt als ik deze in bruine glazen flessen onder Protectan bewaar wanneer hij niet nodig is. Dat zullen we dan wel zien.[/size]
[size=4]Voor papier gebruik ik ADOX, Ilford en Kentmere Multigrade RC.[/size]
Bonderer
Vandaag en halverwege de week weer gebruikt, het werkt nog steeds.
Binnenkort meer.
Bonderer
Afgelopen weekend heb ik zo’n 300 foto’s van 9×13 cm doorgenomen, er was een bedrijfsfeest, een groot feest inclusief wensen van collega’s, en hij ontwikkelt nog steeds net als op de eerste dag dat hij in mijn machine kwam.
ultra8
Bij regeneratie ging de Moersch ECO met zuur fix 9 maanden mee in mijn machine. Dat was naar mijn ervaring zelfs beter dan de chemische variant.
Bonderer
Zo, dat was het dan, dit weekend voor de laatste keer, maar ik ben gestopt; het is mislukt. Het is nog wel ontwikkeld, maar het mist pit.
De ontwikkelaar was ongeveer 4 weken voordat ik ermee begon al aangemaakt.
Ik heb hem gebruikt van 13 februari tot 20 april.
In totaal:
48 vellen 30/40
152 vellen 24/30
50 vellen 20/25
40 vellen 18/24
145 vellen 13/18
300 vellen 9/13
Zonder regeneratie, alleen de uitloog- en verdampingsverliezen werden aangevuld.
De temperatuur was ingesteld op 24 °C en is vrij constant.
Alleen de prijs is op het eerste gezicht wat hoog, maar als de oplossing al zo lang meegaat, zou de houdbaarheid van het concentraat toch erg hoog moeten zijn.
Paper Dur M van Spur wordt waarschijnlijk mijn ontwikkelaar.
De machineontwikkelaar van Ilford, daar heb ik het concentraat voor de laatste twee badvullingen weggegooid, teerbouillon na ruim een jaar en dat ondanks beschermgas.
En voor de doemdenkers: ik heb de oplossing niet van Spur gekregen, maar van iemand anders.
Heribert is een Schot.
TobiasCallenius
Hallo Analoger,
Dat klinkt goed. Heb je toevallig ervaring met Paper Dur versus Moersch Eco 4812? Ik was eigenlijk van plan om mijn machine met de Moersch te gebruiken, die staat immers bekend om zijn duurzaamheid. Is de SPUR-ontwikkelaar in dat opzicht beter?
Groeten,
Tobias
Bonderer
Daar moet ik helaas passen, want ik ken de Moersch-ontwikkelaar helaas niet. Qua prijs ligt het waarschijnlijk in dezelfde orde van grootte, hoewel Moersch kleinere verpakkingen aanbiedt, terwijl het bij Spur begint bij 5 liter plus een starter. Als een kennis me geen tankvulling had gegeven, had ik niet eens 5 liter gekocht om het eens te proberen.
piu58
> In totaal was dat:
Dat is bijna 28 meter?! Dus ongeveer 10 meter per liter. Daar kun je toch heel tevreden mee zijn. De totale papierkosten bedragen minstens 150 euro. De ontwikkelaar kan toch niet zo duur zijn dat dit een rol gaat spelen.
ultra8
Ik heb destijds een uitgebreid verslag geschreven over de ontwikkeling van de machine met de Moersch ECO. Het artikel is te vinden op mijn website:
http://www.joerg-bergs.de/maschinenentwicklung/
Bonderer
Het verschil zit hem in de regeneratie: ik heb niet geregenereerd, maar alleen de uitloopverliezen aangevuld. Het is mogelijk dat regeneratie de levensduur verlengt, maar dat heb ik niet gedaan. Het lijkt er echter op dat beide op zijn minst een vergelijkbare langetermijnstabiliteit hebben, wat voor de machine een groot voordeel is. De temperatuur was bij mij ca. 26° en de doorlooptijd van de fixeer was 50 sec. Ook van Spur Ultrafix S extra zuur voor de machine met een goede levensduur.
Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf beslissen of hij het überhaupt gebruikt en wat hij dan kiest.
Nitrofunk
Hoe voer je de verdunning van de Moersch 4812 eigenlijk uit? 1:14, zoals aangegeven?
Peter