KaiKlindt Heeft iemand misschien een tip hoe ik vlakfilms netjes kan drogen? Als ik ze aan filmklemmen ophang, blijven er lelijke groeven achter. Is het misschien beter om de vlakfilms in de doos te laten drogen (ik heb de grote 2500 van Jobo)?
Urnes Met een wasknijper aan de waslijn. Oké. Wasknijpers blijven vaak niet zo goed zitten. Maar zulke miniknijpers kun je vaak in de hobbywinkel kopen. Vroeger gebruikte men die ook om allerlei briefjes bij elkaar te klemmen. En als je ze dan aan een hoekje aan de waslijn vastklemt, krijg je een heel klein afdrukje in het zwarte gedeelte van de filmrand. Dan kan het water aan de andere kant wegvloeien. Een alternatief zou zijn om de films in ontwikkelingshangers (ken je die metalen dragers?!) in een oude diepe bak of een rek te drogen. Groeten, Sven.
TiMo Ik gebruik dit soort klemmen: Die hebben een heel precies klembereik. Je klemt ze heel dicht bij een hoek vast. Daarna met een S-vormige haak aan de lijn.
TobiasCallenius Hallo, Ik gebruik gewone houten wasknijpers. Die zuigen zich een beetje vol, waardoor de wrijving erg groot wordt. Er is nog nooit een vlakfilm van de knijper gevallen. Groeten, Tobias
CPD Je kunt ook een opgebogen paperclip door een hoekje van de vlakfilm steken. Fuji-vlakfilm heeft van nature al een gaatje in de hoek. Zelf gebruik ik houten mini-wasknijpers uit de speelgoedwinkel. Dat werkt prima. Ciao!
Ewald Ik plaats mijn vlakfilms in een verticaal staand rooster van roestvrij staal. Daar heeft een film slechts drie contactpunten. Groeten, Ewald
Patrick Hallo, ik bevestig dat met de houten wasknijper; bij mij lukte het altijd om hem zo vast te klemmen dat de afdruk die hij achterliet buiten het beeldgebied bleef. Verder werkt een speld ook prima, volgens mij beter dan een omgebogen paperclip, omdat die puntiger is. Daarmee kan er bijna niets misgaan, en de film droogt mooi en zonder vlekken op. Groeten, Patrick.