MirkoBoeddecker
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
ADOX Fotowerke heeft weer een belangrijke stap gezet op weg naar grotere onafhankelijkheid.
Om de beschikbaarheid van verpakkingen voor vlakfilm op lange termijn te waarborgen, hebben we onze toeleverancier van vlakfilm en fotopapierdozen overgenomen en zo gered van dreigend faillissement.
Sommigen zullen zich nu vast afvragen waarom het zo moeilijk is om een paar dozen te regelen.
Het antwoord ligt in onze welvaart. In Europa is de afgelopen decennia de hoeveelheid menselijke arbeid constant gedaald en vervangen door een combinatie van menselijke arbeid en machineondersteuning. Zo kon de productiviteit worden verhoogd en ons welvaartsniveau worden gehandhaafd. Natuurlijk zijn er veel fabrikanten van kartonnen verpakkingen en natuurlijk kunnen zij ook elke gewenste vorm produceren. Dat doen ze op ultramoderne, volautomatische installaties. Ze kunnen dat ook tegen een goede prijs doen, maar pas vanaf ca. 10.000 verpakkingen per maat/soort
.
Wij hebben echter voor het papier nodig:
10x15/100
13x18/25
13x18/100
18x24/25
18x24/100
8x10"/25
8x10"/100
8x20/100
24x30/50
24x30/100
11x14"/25
11x14"/50
30x40/25
30x40/50
40x50/25
40x50/50
50x50/25
50x60/50
70x100/10
Evenals andere speciale formaten
en voor de vlakfilm:
6x9
Half plate
Full plate
9x12
4x5
8x10
8x20
11x14
30x40
plus andere speciale formaten
Van deze formaten zijn sommige maten nodig
in minder dan 10 verpakkingen per jaar.
Minimale productiehoeveelheden van 10.000 stuks leveren ons helemaal niets op.
Dat lukt zelfs niet voor 24x30.
We hebben daarom samengewerkt met een werkplaats die werkt met machines die deels nog uit het keizertijdperk stammen (zie foto).
De modernste machine is uit 1982.
Deze werkwijze heeft het mogelijk gemaakt om met machinale ondersteuning en een bescheiden aandeel handwerk een grote verscheidenheid aan verpakkingen te produceren tegen een redelijke prijs (hoewel hoger dan de machinale productie van 10.000 stuks).
Door onze strategische investering zijn alle machines nu eigendom van ADOX Fotowerke, maar blijven ze voorlopig op hun locatie staan. Voor een bepaalde periode produceert onze toeleverancier nog steeds de verpakkingen voor ons. In de tussentijd zullen we hier de mogelijkheden creëren om de productie zelf over te nemen.
Je voelt je hier soms net in een industriemuseum ;-)
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Urnes
Daarmee kun je vast ook mooie presentatiedozen maken, toch? :)
Groeten, Sven.
Morte
Hallo Mirko,
Ik vind dat een goed idee. Niet alleen vanuit sociaal en economisch oogpunt. Ik vind het ook een fijne gedachte dat er nog mensen zijn, ook in de productiesector, die goede, oude, goed onderhouden machines niet zomaar weggooien. Daarin zit een hoop kennis, ervaring en ontwikkeling verwerkt, die we vandaag de dag, nu we omringd worden door voortdurend verouderde plastic computers, heel snel kwijt zullen raken. Tenzij we er bewust voor kiezen om ze te behouden.
Petje af. En bedankt voor jullie inzet.
HenningH
Ook van mijn kant een groot compliment voor deze beslissing!
En ik zou het fijn vinden als je de doosjes (vooral in 13x18) dan ook leeg zou kunnen kopen. Dan krijg ik eindelijk orde in mijn kleine afdrukken.
Gast
Een goede investering in de toekomst!
Tandemfahren
Bij deze afbeelding weet ik niet zeker of ik me zo druk moet maken als ik nu doe. "Men wordt vriendelijk verzocht de machine zeer schoon te houden en er altijd goed voor te zorgen!"
Afgezien van de H in "fühlen" :-)... beter kan je de boodschap eigenlijk nauwelijks verwoorden. Ik ben erg onder de indruk.
Hopelijk hoeven we in de toekomst niet steeds fotopapier in "veelvuldige" dozen te kopen...
peterkrumm
Je inzet en bereidheid om risico’s te nemen zijn indrukwekkend. Hopelijk kunnen wij, de klanten, hier voldoende aan bijdragen.
adophil
Hopelijk kunnen wij, de klanten, hier voldoende aan bijdragen
Ja, dat hoop ik ook. Dat zou immers betekenen dat de producten die gepland waren, of nog steeds zijn, beschikbaar zouden zijn. Niettemin feliciteer ik u met deze prestatie en wens ik u veel succes toe. Wie weet, misschien pakt het net zo verrassend uit als met de CHS II. Petje af, nu alvast!
MirkoBoeddecker
Hopelijk hoeven we in de toekomst niet alleen maar fotopapier in "soortgelijke" dozen te kopen...
Je "voelt" de machine in de lagers en niet op het loopvlak van de doos ;-)
Bovendien moet je hem "heel schoon houden".
MirkoBoeddecker
En ik zou het fijn vinden als je de doosjes (vooral in 13x18) dan ook leeg zou kunnen kopen. Dan krijg ik eindelijk orde in mijn kleine afdrukken.
Oh, is dat zo? Nou, dat is geen probleem. Ik zal het maandag online zetten. Het magazijn zit vol ;-)
TiMo
Dat bord is in ieder geval een knaller. Alleen al daarom zou ik die machine willen kopen.
Goed om te weten dat jullie daar maatregelen voor hebben genomen. Je moet tegenwoordig blijkbaar aan de vreemdste dingen denken.
Jullie zullen nog heel wat dozen hebben, maar als jullie nieuwe maken voor papier, dan mogen die gerust een paar millimeter groter zijn. Na het transport zijn de hoeken vaak gescheurd of zijn de vellen papier kromgetrokken (bij de grotere formaten).
Groeten van Tim
Steffen
Hallo
Om het aantal verschillende formaten te beperken, zou je ook een kleiner formaat in de verpakking van het volgende grotere formaat kunnen stoppen.
Bijvoorbeeld:
10x15-papier ook in de 13x18-doos
18x24-papier ook in de 8"x10"-doos
enz.
Bij dozen die iets te groot zijn, hoef je het papier niet zo in te proppen nadat je een vel eruit hebt gehaald.
Mijn origami-vaardigheden met lichtbeschermingsfolie zijn belabberd en daarom doe ik mijn papier altijd over in de doos van de volgende grootte.
Met vriendelijke groeten
Steffen
bernhardmangelsgmxde
"Wij verzoeken u vriendelijk..."
- dan zou je bijna de keizer terug willen!
WolfgangF
Hallo Mirco,
Ook van mijn kant hartelijke felicitaties met deze stap en met je enorme ondernemingszin.
Harman/Ilford had waarschijnlijk soortgelijke gedachten toen ze in de winter de machines voor de productie van 35mm-filmcassettes van Ferrania kochten om de productie daarvan voor de toekomst veilig te stellen.
Hoe zit het eigenlijk met de productie van rolfilmspoelen, 120 en 127? Is dat gewoon spuitgieten, wat elk kunststofverwerkend bedrijf kan doen?
Hartelijke groeten en veel succes
Wolfgang
MirkoBoeddecker
Hallo Wolfgang,
Wat betreft de 120-spoeljes hebben we ons ingedekt; 127-spoeljes zijn niet meer verkrijgbaar. Die werden ook met de hand vervaardigd in een werkplaats (messingnippels met de hand vijlen en vastlijmen = enorm veel werk). Aangezien Fotokemika de 127-snij- en signeermachines in het geheim heeft gesloopt, zou ik niet weten hoe men dit formaat nog eens opnieuw zou moeten uitbrengen. De markt is aanzienlijk kleiner dan de voor pocketfilms en de weinigen die dit formaat nodig hebben, kunnen de komende jaren prima voorzien in hun behoefte door oude spoelen/papieren opnieuw te vullen. Daarom zou een investering in nieuwe machines zeker een financieel ramp zijn.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
WolfgangF
Hallo Mirko,
Bedankt voor je antwoord. Jammer dat de 127-machines niet meer verkrijgbaar zijn.
Bedoel je met het opnieuw vullen van de spoel/het papier dat je een 120-film, alleen de film, bijvoorbeeld met een hobbymes op maat snijdt en op de juiste plek in het papier van de oude 127-spoel plakt?
Of is het mogelijk om de complete film met papier smaller en korter te knippen?
In een Rollei News uit de jaren 80, waarschijnlijk toen het IJzeren Gordijn de toegang tot fotochemie onmogelijk maakte en Kodak de laatste 127-formaten produceerde, bood een amateur-fijnmechanicus een handmatige snijmachine aan om 120-formaten op 127 te snijden.
Als ik het artikel vind, zal ik het eens posten. Het is weliswaar geschiedenis, maar misschien interessant voor de een of andere knutselaar.
Met vriendelijke groeten, Wolfgang
Wolf_XL
...het grootste probleem zijn eigenlijk de spoelen. De spoelen met de messingnippel zijn namelijk niet erg duurzaam. Ze gaan hooguit drie tot vier keer opwinden mee – daarna draait de messingnippel mee en is het afgelopen. Je moet je volledig metalen 127-spoel daarom koesteren als je oogappels – de spoelen met de messingnippel zijn niet geschikt als lege spoel...
WolfgangF
Het betreffende artikel verscheen in Rollei Fototechnik News 2/1997, pagina 15 en 16.
Wolfgang
HenningH
Oh, is dat zo? Nou, dat is geen probleem. Ik zal ze maandag online zetten. Het magazijn zit vol ;-)
Is dat gebeurd? Of ben ik te dom om te zoeken?
RolandLindner
Ik zou graag zien dat het formaat van de doos een paar millimeter groter wordt. De doosjes van ADOX zijn vrij krap, waardoor de hoeken en randen heel gemakkelijk verbuigen. Ik doe het papier altijd over in doosjes van Ilford; Ilford heeft altijd iets grotere doosjes.