Edit:[color=#282828][font=helvetica, arial, sans-seri Dirk zegt: " ...[/colo[color=#282828][font=helvetica, arial, sans-serimijns ik maak echter een duidelijk onderscheid tussen een aangename analoge scherpte en..."[/colo
...[color=#282828][font=helvetica, arial, sans-seri en ik vul zijn uitspraak over analoge scherpte aan met een zichtbare scherpe korrel![/colo
Beste Oliver,
als ik iets over analoge film vertel, heb ik het ALTIJD over zichtbare korrel. Graag ontwikkeld in RODINAL
en graag ook via een condensor op barytpapier afgedrukt. Want als ik geen korrel wil zien,
(wat bijna nooit het geval is) pak ik gewoon de digitale camera. Stenig me maar, maar ik zou geen
wedden of het doel is om een digitale afdruk te onderscheiden van een afdruk van TMax 100.
Zonder aan te raken en vanaf een normale kijkafstand, spreekt voor zich.
Dirk
Ik ben het 100% eens met Dirk. Toen ik nog hybride werkte (Reflecta RPS 3600 Pro) waren APX 100 en 400 in RODINAL een maanlandschap en bijna onbruikbaar, en daarom heb ik Xtol toegevoegd en werden de scans draaglijker.
Toen de Durst M301 met Trinar en multigradefilters bij mij zijn intrek nam, zag het geheel er al wat ronder uit, maar nog niet bevredigend.
Pas een vier weken geleden gekochte Kaiser VCP 3501, inmiddels omgebouwd tot VCP 6001 met Rodagon-lenzen, laat mijn hart sneller kloppen en ik spreek van een waanzinnige vooruitgang in de beeldkwaliteit die een glimlach op mijn gezicht tovert.
Mooie, scherpe filmkorrel op het papier! Ik ben er dol op :-)
Een afdruk van een Kodak TP, ontwikkeld in RODINAL, is zeker ook niet te versmaden.
Ik heb de afgelopen weken met de Kaiser VCP afdrukken gemaakt van foto's van films die ik jaren geleden koppig volgens de bijsluiter heb ontwikkeld, maar ook foto's van films die ik de afgelopen 5 maanden met een densitometer heb gemeten en dienovereenkomstig heb belicht en ontwikkeld, en daar zijn enorme verschillen tussen de verschillende resultaten aan het licht gekomen.
Ik fotografeer bijna uitsluitend analoog in zwart-wit. De formaten zijn kleinbeeld en inmiddels ook middenformaat, dankzij een Rolleicord Va die ik heb geërfd. Er verdwaalt wel eens een kleurennegatief- of diafilm in mijn analoge camera's. Verder geef ik voor kleur de voorkeur aan mijn digitale camera's (jullie mogen me gerust stenigen). Een zwart-witfoto van de digitale camera heeft niet de charme van een analoge foto en is voor mij te glad en te structuurloos. Daarom gebruik ik analoog bijna alleen voor zwart-wit.
Ik ben 30 jaar geleden begonnen met fotograferen met een Voigtländer Vito CL, die ik tot op de dag van vandaag nog steeds gebruik. Ik heb destijds veel Agfa 100 & 400 Pro CN-films ondergaan en na de introductie van de Agfa Ultra 50 is deze film mijn absolute favoriet geworden (wat ook te maken had met het feit dat mijn oom bij Agfa in Lev werkte). Tussendoor heb ik wat FP4 en Neopan 400 in het schoollaboratorium gebruikt, maar met matig succes. Daar kwamen de Yashica FR1, FX 103 en Nikon F80 bij en in 2007 besloot ik een D200 en D80 aan te schaffen, omdat de kwaliteit van de afdrukken in het lab helaas sterk was achteruitgegaan en er nauwelijks nog optisch werd afgedrukt.
Ik houd er ook van om te experimenteren: Caffenol, RODINAL mengen met Xtol voor standontwikkeling, een film de hele nacht in 1+200 RODINAL in de koelkast zetten, maar ook 30 jaar oude Orwo NP27 in A49 baden en kijken wat er überhaupt uitkomt. Gewoon voor de lol en uit nieuwsgierigheid.
Ik vraag het daarom ook hier op het forum, omdat ik gewoon ervaringen van andere gebruikers wil lezen. Subjectief of niet.
Als iemand mij bijvoorbeeld vertelt dat Acros in RODINAL mooie grijstinten geeft, licht opscherpt, slechts 50 ASA heeft, maar te veel korrel, maar scherp is, dan is dat een persoonlijke mening, maar wel een waar ik iets mee kan. Als dan ook nog de tankgrootte, het schudritme en de tijd worden vermeld, heb ik als lezer toch een uitgangspunt waarmee ik kan werken en heb ik alvast een niet 100% maar betrouwbaar uitgangspunt en bereik ik misschien wel heel goede resultaten. Als mijn resultaat me bevalt, kan ik nog steeds 10 filmrolletjes kopen en deze op mijn proces testen.
Helaas lees ik zo vaak: hier vind je het gegevensblad, kijk eens bij Digitruth, maar slechts weinigen delen hun resultaten met anderen of delen ze niet volledig.
Ik heb soms de indruk dat de weg naar het perfecte negatief een groot geheim is en goed bewaard moet worden.
Jammer!
Groeten, Oli