Morte
Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort voor het eerst contactafdrukken van mijn negatieven maken. Tot nu toe deed ik dat digitaal, maar daar ben ik niet meer tevreden mee. Hoe ik het in grote lijnen moet aanpakken, is me duidelijk. Twee vragen blijven tot nu toe onbeantwoord:
- In een van de vele beschrijvingen van de werkwijze werd gezegd dat men de lege negatiefhouder in de vergroter moet schuiven en vervolgens het verlichte gebied aan de hand van de randen "scherp moet stellen". -> Is dat echt nodig en zinvol? Maakt het een verschil in de lichtkwaliteit of de lens voor deze afstand scherp wordt gesteld?
- Is het relevant om voor contactafdrukken hetzelfde fotopapier te gebruiken als voor de latere vergrotingen? Daarvoor pleit dat men hetzelfde contrastgedrag heeft bij contactafdrukken en vergrotingen, wat nuttig is voor de beoordeling van de te gebruiken gradatie (via filter). Daartegen pleit dat bijvoorbeeld barietpapier, zoals ik dat gebruik, een stuk duurder is dan goedkoop PE-papier.
Ik gebruik meestal Fomabrom-papier, voor de contactafdrukken zou ik bijvoorbeeld ADOX Easy Print RC kunnen overwegen. Of toch bij Foma blijven?
Hartelijk dank voor jullie advies
Morte
TiMo
Hallo Morte,
Ik stel de lichtbron niet scherp, maar diffuus in, een flink stuk groter dan het papier. Ik gebruik altijd dezelfde hoogte en voor elk filmtype altijd dezelfde belichting (IR820 altijd 8 s bij f/16, SILVERMAX altijd 10 s bij f/16, altijd filter 2,5 enz.), om afwijkingen te kunnen herkennen. Ik laat de instellingen altijd hetzelfde. Stel als volgt in en noteer vervolgens de afstandswaarden. Stel scherp op de rand en corrigeer de lens vanuit deze positie iets naar beneden.
Ik gebruik niet hetzelfde type papier als voor de afdrukken, maar het goedkope ADOX Easy Print. Anders zou het me te duur zijn en ik vind het voordeel van hetzelfde papier als voor de afdrukken te klein.
Groeten
piu58
> "scherpstellen" aan de hand van de randen. -> Is dat echt nodig?
Ja. Dan is de belichting gelijkmatig.
> Belangrijk: voor afdrukken hetzelfde fotopapier gebruiken
Niet per se nodig en ook niet altijd mogelijk. Ik zou geen barietpapier gebruiken voor afdrukken; de nadelen (prijs, waterverbruik) worden door niets gecompenseerd.
Als bijvoorbeeld werkafdrukken op PE worden gemaakt en goede afdrukken op bariet, dan heb je sowieso te maken met twee soorten papier. Overbelicht papier met een lichte waas aan de rand kan meestal nog worden bewerkt tot contactafdrukken. Hoe je van het ene papiersoort naar het andere overschakelt zonder opnieuw een heleboel proefstrepen te maken, laat ik in oktober zien op het fineartforum in Paderborn.
Belangrijk is dat men zacht papier neemt, niet boven gradatie 2.
Morte
Bedankt voor jullie reacties!