Winterlandschaft
Beste forumleden,
ik heb deskundig advies nodig over een Meopta Opemus 6-vergroter die op een ongelukkige manier is vastgeschroefd. Aangezien ik nieuw ben op het forum, vraag ik uw begrip als ik bepaalde gewoonten van de communicatie op het forum niet ken en deze onbedoeld overtreed.
Ik fotografeer nu ongeveer drie jaar. Ik ben begonnen met een pinholecamera-bouwpakket, heb me verder ontwikkeld met een Agfa Isola I die ik thuis vond en ben uiteindelijk bij een Yashica Mat 124 G terechtgekomen.
Ongeveer twee jaar geleden heb ik een vergroter gekocht en daarmee zelf afdrukken gemaakt. Nou ja, sommige foto's worden zelfs iets! (ook al heb ik het onprofessionele gevoel dat de belichtingstijden erg kort zijn)
Kortom, vorige week heb ik de Opemus open geschroefd. Als je naar de vergroter kijkt, zie je daar twee schroeven, die heb ik losgedraaid. Deze schroeven hielden een omgekeerde zwarte metalen schaal vast en daaronder de fitting voor de 150 W-lamp. Toen ik het geheel weer in elkaar wilde schroeven, vond ik echter geen openingen in de lamphouder die de juiste maat hadden om de schroeven vast te zetten. Dat wil zeggen: als ik de twee schroeven door de gaten in het metalen dak steek en door de gaten in de omgekeerde schaal, en dan de lamphouder er van onderaf tegenaan houd, grijpen de schroeven nergens.
Wat heb ik verkeerd gedaan? (Behalve het vergroterapparaat in elkaar zetten)
Ik zou het fijn vinden als iemand me zou kunnen helpen, want het vergroten was toch best leuk.
Groeten
Markus
Commander8x
Ik heb het net even nagekeken: de twee schroeven in het deksel houden de lamphouder aan de binnenkant vast; die hebben niets te maken met het sluiten van het deksel.
Als de afdekplaat is verwijderd, moet je dus eerst de lamphouder in het deksel vastschroeven. Hiervoor moet je de lamphouder openen om te zien waar de tegenstukken van de schroeven in het deksel terecht zijn gekomen. Als je ze gevonden hebt: schroef alles weer netjes vast en sluit de fitting. Doe er dan de gloeilamp in.
Haal ten slotte het deksel aan de voorkant in de behuizing (daar zitten aan de binnenkant twee pinnen die in de haakjes in het deksel grijpen). Druk het deksel vervolgens naar beneden en schroef het vast met één enkele schroef aan de achterkant van de behuizing (aan de bovenrand). Het deksel heeft aan de achterkant een lipje met een schroefgat, dat hoort van binnen achter het genoemde gat, dan wordt het van buiten vastgeschroefd – klaar is Kees.
Groeten, Matthias
Winterlandschaft
Hallo Matthias,
Hartelijk dank. Er zaten inderdaad twee moeren te veel in de set. Het in elkaar zetten was daardoor toch nog een beetje lastig. Maar nu werkt alles weer.
Groeten,
Markus