TiMo
Is er een manier om te testen of verontreinigingen in de lens invloed hebben op de kwaliteit?
In dit specifieke geval heb ik een lens waarbij er tussen twee aan elkaar gekleefde lenzen een vlekkerige waas zit. En dat in de buitenste elementen. Ik kan weliswaar geen zichtbare fouten in de print vinden, maar velen zullen het herkennen: het laat je geen rust, of de kwaliteit er toch niet onder lijdt.
piu58
Als de sluier klein is, zal deze een beetje strooilicht veroorzaken en het contrast van de foto iets verminderen. Dat compenseer je – volledig onbewust – door de juiste belichting te kiezen. Als het defect zich aan de rand van de lens bevindt (zoals ik vermoed), wordt het bij het diafragmeren sowieso geneutraliseerd en ‘stoort’ het alleen bij het scherpstellen.
TiMo
Hallo Uwe,
Het zit helaas niet alleen aan de rand, maar over het hele oppervlak. Aan de ene kant zijn het drie grotere onregelmatige vlekken, aan de andere kant lijkt het wel een doolhof. Best bizar.
Groeten van Tim
piu58
De Meopta-lenzen met vier elementen zijn van goede kwaliteit en niet duur. In dat geval zou ik iets nieuws kopen.
KB Anaret 2.8/50
MF Anaret 4,5 (80
Neem de Belare niet, dat zijn lenzen met drie elementen.