...even een domme vraag – tien rolletjes Supermax krijg je tenslotte ook niet voor niets – waarom zou je jezelf dan het gedoe met andere ontwikkelaars aandoen? Ontwikkel je filmrolletjes gewoon in de Supermax-ontwikkelaar volgens de gebruiksaanwijzing en klaar is Kees... Juist als beginner moet je experimenten vermijden en gewoon terugvallen op beproefde combinaties van film en ontwikkelaar...
Klopt :-) De tien rolletjes SILVERMAX waren niet voor niets, maar voor een vakantie wilde ik wel genoeg materiaal meenemen. Ik moest mijn camera onderweg ook regelmatig voeden, anders zou hij van de honger omkomen. Aan de andere kant let ik als student wel een beetje op hoe ik mijn geld besteed. De RODINAL/ADONAL wordt gratis ter beschikking gesteld in het lab en ik heb mijn allereerste pogingen met verschillende films (door elkaar) met deze ontwikkelaar gedaan. Nu wilde ik het eens bij één film houden en me daarin verdiepen.
Dan is frustratie al voorgeprogrammeerd...
Van frustratie ben ik nog ver verwijderd. Ik wil liever leren aan welke knoppen ik moet draaien en onderweg meteen zien wat geen goed idee is. Mijn negatieven zijn niet zo belangrijk dat ik mezelf geen fouten zou mogen permitteren... Ik denk dat dat voor mij onder andere de charme is van analoge zwart-witfotografie.
Alvast bedankt voor de vele tips!