DavorKondenar
Heeft iemand de ontwikkeltijden voor
push-ontwikkeling
Efke (ADOX CHS) 100 €[font=tahoma,geneva,sans-seri[size=4]hogere gevoeligheid [/size]
Efke (ADOX CHS) 50 € [font=tahoma,geneva,sans-seri[size=4]hogere gevoeligheid [/size]
Efke (ADOX CHS) 25 € [font=tahoma,geneva,sans-seri[size=4]hogere gevoeligheid [/size] ?
Ik heb ILFORD MICROPHEN en ID - 11.
Met vriendelijke groeten
Davor Kondenar
TR
Hallo Davor. De gevoeligheid van een film kan over het algemeen niet worden "verhoogd" door een ontwikkelaar. Alleen Microphen is, simpel gezegd, in staat om meer uit het latente beeld "te halen". "Pushen" betekent altijd alleen maar een versterking van de middentonen en hoge lichten, oftewel een verhoging van het contrast. Je schaduwen zullen meestal weinig of geen detail vertonen.
DavorKondenar
[size=4]"Bij zwart-witfilms kan de gevoeligheid met 2-3 stops [/size][size=4]beter worden benut door de ontwikkeltijd te verlengen. Hierbij moet echter het volgende in acht worden genomen:[/size]
[size=4]De verlengde ontwikkeltijd leidt in de eerste plaats tot een hoger contrast en korreligheid. De haalbare [/size][size=4]benutting van de gevoeligheid is in hoge mate afhankelijk van het contrast van het motief.[/size][size=4]Het is daarom belangrijk dat alle parameters (contrast, korreligheid en gevoeligheid) [/size][size="1"][size="1"][size=4]zo optimaal mogelijk op elkaar zijn afgestemd, d.w.z. dat de benutting van de gevoeligheid[/size][/size][/size]
[size="1"][size="1"][size=4]zo hoog mogelijk, de korrel zo laag mogelijk en het contrast niet te steil is." Citaat van Tetenal.[/size][/size][/size]
[size="1"][size="1"][size=4] Groeten[/size][/size][/size]
[size="1"][size="1"][size=4] Davor [/size][/size][/size]
[size="1"] [/size]
[size="1"] [/size]
[size="1"] [/size]
piu58
> Alleen Microphen is, simpel gezegd, in staat om meer uit het latente beeld "te halen".
Dat geldt niet alleen voor Microphen, maar voor alle op fenidon gebaseerde ontwikkelaars (fenidon en derivaten). Winst: ongeveer 1/3 stop.
HenningH
Mijn volstrekt onwetenschappelijk geteste ervaring is dat je de 25'er prima kon belichten met 40 ASA en de 50'er met 80 ASA. Als ontwikkelaar gebruikte ik vooral A49 en D-76, maar met HC-110 ging het ook.
(Dit heeft betrekking op de laatste partijen die nog de gekleurde drager hadden.)
Wolf_XL
...ik snap gewoon niet waarom je een 25- of 50-film zou pushen als je gewoon een 50- of 100-film kunt kopen... De filmfabrikanten hebben er vast wel een reden voor gehad om een film in een bepaalde gevoeligheidsklasse op de markt te brengen.
Je kunt het draaien en keren zoals je wilt – "pushen zonder spijt" is net als "afvallen zonder te verhongeren"... ;-)
piu58
> "Trainen zonder spierverlies" is net als "afvallen zonder honger te lijden".
Dat laatste lukt wel. Na een paar weken streng diëten heb je geen honger meer, omdat je lichaam al lang is overgeschakeld op vetverbranding.
Maar trainen zonder spierverlies is een illusie.