Olivinyl
Hallo allemaal,
Ik heb de Kaiser-vergroter VCP 3501 met kleurenmengkop aangeschaft om mijn Durst M301 met Rodenstock Trinar 4,0 50 mm te vervangen.
Wat vinden jullie van de Kaiser in vergelijking met de Durst? Tot nu toe heb ik de Durst gebruikt met Ilford Multigrade-filters. Nu zou ik de kleurenmengkop willen gebruiken voor de gradatie.
De negatieven bij de Durst M301 zouden een gamma van 0,55 moeten hebben, hoe zit dat bij de Kaiser? Gamma = 0,63?
Welke lens van de twee is beter?
Wat moet ik allemaal vervangen bij de Kaiser om 6x6 te kunnen verwerken? Lens, dubbele condensor, filmtafel... kan de 6x6-condensor bij 24x36 blijven zitten?
Is het gebruik van AN-glas bij de Kaiser VCP absoluut noodzakelijk? Bij de Durst had ik af en toe ringen op de vergrotingen.
Vragen over vragen... ik zou ook blij zijn met jullie tips en ervaringen.
Groeten, Oliver
AchimBauer
Hallo Oliver,
Ik ken beide vergroters niet. Maar ik heb twee Kaiser-modellen in mijn donkere kamer staan: een oude voor 35 mm met een opaal lamp en een nieuwere van 35 mm tot 6x7 met multigrade en een kleurenmengkop.
Ze zien er allebei hetzelfde uit, maar zijn niet compatibel.
Als je ronde condensorlenzen in een ronde kunststof houder hebt, dan is het een heel oud apparaat, waarbij het nauwelijks de moeite waard is om het te upgraden.
Als je hoekige condensoren hebt, is de kans misschien groter dat de huidige onderdelen passen. (of zoek niet verder) Het beste is als je het bouwjaar kunt achterhalen, anders stuur je een e-mail met het serienummer naar Kaiser met de vraag welke onderdelen nodig zijn.
Meestal krijg je binnen een week antwoord. Maar vaak is het goedkoper om te wachten tot er een betaalbaar toestel op eBay verschijnt, maar let op: de koppen zijn, afhankelijk van de serie, niet uitwisselbaar, zoals ik al bij de mijne heb geprobeerd.
Wat de optieken betreft, ken ik de Trinar niet, maar ik denk dat de Rodagon de betere is.
Groeten, Achim
AchimBauer
Hallo nogmaals,
Ik was vergeten te vermelden dat ik graag een masker zonder glas aan de onderkant en met glas aan de bovenkant wil,
Groeten, Achim
Tandemfahren
Hallo Oliver,
Wat betreft de ombouw naar 6x6 zou ik je ook eerder aanraden om op zoek te gaan naar een compleet toestel of een complete kop. Maar goed – bij Kaiser zullen ze je zeker helpen.
Je nieuwe speeltje is mechanisch gezien waarschijnlijk aanzienlijk beter dan je oude. Ik heb ze allebei gehad. Hetzelfde geldt voor de optiek, hoewel men de drielens vaak onderschat – ik had ooit een Anaret, die was geweldig.
Voor 6x6 heb je een 75 of 80 mm nodig; Schneider Componon-S, Rodagon en Nikkor zijn waarschijnlijk de beste keuzes. Als je wilt, ga ik eens voor je zoeken, misschien heb ik nog iets in mijn schatkistje.
Bij een ombouw kan de 6x6-condensor voor KB erin blijven zitten. De belichtingstijden worden iets langer, dat is alles (ik gebruik een 6x7 voor alles).
AN-glas bovenin is zeker geen slechte keuze, ongeacht het toestel. Mogelijk kun je het heldere glas achterwege laten.
Ik gebruik geen gamma om het negatiefcontrast te bepalen, maar met Zone VIII op 1,25-1,35 logD werkt het prima (wat voor gamma dat ook mag zijn)
My2cts
Frank
Olivinyl
Hallo allemaal,
Sinds ik een densitometer heb, ben ik er een gewoonte van gemaakt om de films te testen. Daardoor kan ik, dankzij de Excel-toepassing van Dr. Otto Beyer, de gammawaarde bepalen. Tot nu toe heb ik alle films geprobeerd te ontwikkelen op een gamma van 0,55 tot 0,59, dus zone 8 op ongeveer 1,25 - 1,30 logD.
Ik meen te hebben gelezen dat bij menglichtvergroters een gamma van 0,63 optimaal zou zijn, vandaar mijn vraag of dat klopt.
Dat ik een andere lens voor 6x6 nodig heb, was me duidelijk. Ik ga eens kijken welke condensor er is ingebouwd. Het zou mooi zijn als ik die zou kunnen ombouwen.
Volgens de handleiding is de dubbele condensor voor 24x36 nr. 4443 (dus de ronde) ingebouwd en voor 6x6 heb ik nr. 4442 nodig. De 4442 staat niet in de huidige Kaiser-catalogus, maar de 4542 (voor 6x6) staat er wel in en is zonder beperking geschikt voor apparaten tot 10/1994, vóór de serie 05.
De beeldtafel is ofwel de 4435 met vlakglas of de 4486 zonder vlakglas, dat kan ik helaas nog niet zeggen.
Ik zou dan voor 6x6 de 4434 of 4485 beeldtafel nodig hebben.
Misschien kunnen ze de onderdelen nog wel vinden, dan zou ik mijn Rolleicord eens kunnen activeren.
Waar zit het AN-glas? Boven de beeldtafel? Wat levert het glas onder de beeldtafel op?
Groeten, Oliver
SxDx
Kijk eerst eens welke belichting je nodig hebt voor de films die je tot nu toe hebt ontwikkeld. Als je daar regelmatig hard moet afdrukken, kun je de ontwikkeling daarop aanpassen.
Ik gebruik in mijn Kaiser de maskers zonder glas en heb zelfs bij 6x7 geen problemen met de vlakheid. Ik werk echter alleen met 20 cm aan de korte zijde, omdat ik niet van grotere formaten houd.
Olivinyl
Hallo,
Bij mij wordt het ook niet groter dan 20x30; de meeste afdrukken zijn 10x15 en 18x24.
Dus het onderste glas is alleen nodig voor de vlakheid en het bovenste als AN-glas.
Dan hoef ik alleen nog maar op zoek te gaan naar een condensor voor 6x6, een 75 of 80 mm, en de 6x6-formaatmaskers voor de boekbeeldtafel.
Groeten, Oliver
WolfgangF
Hallo Oliy,
Het V-systeem van de Kaiser-vergroters laat zich heel goed uitbreiden.
In de behuizing, onder de kleurenmengkop, bevindt zich een ronde condensor, die met twee schroeven is bevestigd.
Deze condensor kan worden vervangen door een 6x6 nr. 4542 of een 6x7 nr. 4441. Deze worden op eBay al aangeboden voor ongeveer € 60.
Je hebt dan de bijbehorende inlegvellen nodig, 6x6, 6x7, elk ongeveer 10 tot 15 stuks, tweedehands, en bij een 6x7-condensor moet ook nog een grotere filterlade nr. 4448 worden vervangen.
Bovendien heb je voor de kleurenmengkop een verstrooiingsschijf 6x6/6x7 nodig.
Dus tot 6x6 slechts een kleine inspanning, bij gelijkblijvende kwaliteit.
Ik heb zelf zo van 6x6 naar 6x9 geüpgraded.
Veel succes
Wolfgang
AchimBauer
Hallo Oliver,
Ik hoop dat het uploaden van de foto’s lukt; daar zie je links het oude systeem en rechts het nieuwe, waarnaar een upgrade mogelijk zou zijn. Maar je kunt dit het beste bij Kaiser navragen aan de hand van het serienummer.
Formaat of glasinzet 4434, 4485 condensor 4542.
Maar dat is slechts een mogelijkheid, want het is niet zo eenvoudig als Wolfgang heeft beschreven. Ik had de mijne graag omgebouwd naar 6x9, maar daarvoor zou ik nog een onderstuk voor de kop en een nieuwe verlichtingskop nodig hebben.
Het is alleen bij de gloednieuwe modellen heel eenvoudig.
Groeten, Achim
WolfgangF
Hallo Oly, hallo Achim,
Ik moet mezelf even corrigeren.
De aanpassing is inderdaad zo eenvoudig als beschreven, maar bij de VCP 3501 en 6001 gaat dit slechts tot 6x7.
Mijn aanpassing naar 6x9 heb ik uitgevoerd bij het nieuwere systeem V ooo5, de VCP 6005, en is ook mogelijk bij de VCP 3505.
Bijgevoegd vind je de ombouwinstructies voor de 6001 resp. 3501.
Als je interesse hebt, stuur ik ze je graag als pdf per e-mail toe.
Groeten, Wolfgang
Olivinyl
Hallo allemaal,
Ik heb de handleiding voor de 3501, maar ik heb het gedeelte met de ombouwcatalogus blijkbaar over het hoofd gezien.
Ik had de 4477-ombouwset al in handen, maar wist niet zeker of die zou passen. Dan zal ik maar even laten weten dat ik interesse heb.
6x6 mm is het grootste formaat dat ik wil gebruiken, en 6x7 of 6x9 zijn voor mij absoluut onbelangrijk en te verwaarlozen.
Als ik de ombouwset heb, ga ik eens op zoek naar een tweedehands 80 mm-objectief.
Groeten, Oliver
Olivinyl
Hallo allemaal,
kan iemand mij vertellen wat je voor een Schneider Componar-C 4,0/75 mm kunt, zou moeten en moet vragen?
Ik heb een tweedehands objectief aangeboden gekregen en ik moet een prijsvoorstel doen.
Graag geen belachelijke prijzen zoals op eBay ;-)
Wat kostte dit objectief in de tijd van de Duitse mark?
Groeten, Oli
sputnik
Daar zou ik geen cent voor geven. Een drielens uit de laagste categorie!
Koop maar een degelijke zeslens. Zelfs DIE krijg je tegenwoordig vaak voor een prikkie:
http://www.ebay.de/i...&orig_cvip=true
Hier een paar nieuwprijzen voor zeslenzen uit 1999 bij Stochay & Ley:
Rodagon 4/80: 446 DM
idem APO: 1096 DM
Componon S 4/80: 516 DM
idem APO (4,5/90): 1176 DM
EL-Nikkor 4/75: 316 DM
In de praktijk zullen de "normale" 6-elementen waarschijnlijk niet veel van elkaar verschillen.
De APO's zijn iets beter, maar lang niet zo veel als het prijsverschil zou doen vermoeden!
Het kan zijn dat er bij kleurenvergrotingen een groter kwalitatief verschil is. Dat weet ik niet.
Ook een Anarat 4,5/80 met 4 lenzen schijnt best goed te zijn. DANGSTIG kostte die met 129 DM beslist minder dan de hierboven genoemde.
Bij de huidige tweedehandsprijzen ligt het prijsverschil waarschijnlijk eerder rond de 20 of 30 euro. DAAR zou IK niet op besparen.
De V-optiek is tenslotte het allerbelangrijkste bij het vergroten!
Oh ja, over de nieuwprijs gesproken. De Componar C lijkt een heel oud exemplaar te zijn, daar kan ik helaas geen prijs van vinden. De Componar S, die toen echter al een 4-lens was, kostte in 1999 in de hierboven genoemde catalogus 186 DM.
Olivinyl
Bedankt, S.
Dan laat ik die Componar C maar even voor wat hij is en wacht ik op een Rodagon 4/80.
Groeten, Oliver
AchimBauer
Hallo Oliver,
Neem eens een kijkje op www.secondhanddarkroom.co.uk. Daar vind je een overzicht van bijna het hele assortiment.
Groeten, Achim
WolfgangF
Hoi Oly,
kijk eens hier bij aphog
http://www.aphog.de/forum/viewtopic.php?f=12&t=23725
Groeten, Wolfgang
Olivinyl
Helaas kan ik de link momenteel niet bekijken, omdat er problemen zijn met mijn registratie bij Aphog.de
Groeten, Oliver