StefanT
Hallo allemaal,
Allereerst wil ik me graag even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op het forum. Sommigen kennen me misschien nog van het Phototec-forum, waar ik vroeger af en toe een berichtje heb geplaatst.
Ik fotografeer al sinds mijn jeugd, dus inmiddels al zo'n 35 jaar, afwisselend analoog (mijn passie) en ook digitaal (als het gemakkelijk en tijdbesparend moet zijn). Zwart-wit is de laatste jaren erg in het gedrang gekomen, omdat ik een nogal onpraktische donkere kamer in de kelder van een flatgebouw heb zonder wateraansluiting. Dat is niet echt leuk. Maar ik wil er weer meer mee gaan doen. Ik fotografeer voornamelijk met een Olympus OM-1n en soms met mijn geliefde Vitomatic IIa. Af en toe ook in MF. Ik heb in de loop der jaren verschillende TLR's gekocht en weer verkocht. Maar het trekt me steeds weer terug. Momenteel heb ik een Rolleicord Vb aangeschaft, die er bijna nieuw uitziet. De komende dagen zal hij zijn eerste filmpje krijgen, als er weer wat meer licht en open weer is. Wat ik nu al kan zeggen, is dat de lange sluitertijden, zoals verwacht, wat traag zijn. Na wat fanatiek klikken ging het beter, maar ik weet niet hoe betrouwbaar de tijden zijn. Tweede "minpuntje": de vorige eigenaar heeft een paar kleine markeringen met viltstift op het matscherm aangebracht, misschien voor het 28x40-kader. De bijbehorende schakelaar zat er ook bij.
Nu mijn vragen:
Ik heb de lange sluitertijden niet per se vaak nodig, maar wil toch graag weten of ik kan verwachten dat de sluiter weer "op gang" komt of dat onderhoud onvermijdelijk zal zijn. Zoals ik het begrijp, betreft de storing sowieso alleen de lange sluitertijden, of kan het zijn dat de sluiter me helemaal in de steek laat?
Ten tweede, kunnen jullie mij in dat geval een goede service voor de Cord aanbevelen?
En ten derde, kan ik de viltstiftmarkeringen op het matscherm veilig verwijderen, dus zonder het matscherm te beschadigen, en zo ja, waarmee? Kan ik dit doen door er met alcohol en wattenstaafjes op te deppen?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Stefan
piu58
> "op gang komt"
Op de lange termijn zullen de tijden iets langzamer worden. Je kunt je daar echter op instellen en hiermee rekening houden bij de belichting. De seconde moet echter wel volledig doorlopen en mag niet blijven hangen.
Blijf de knop af en toe indrukken! Zodat het niet erger wordt.
Gucker
Met ethanol zou je de vlekken van de viltstift wel moeten kunnen verwijderen; het tast het glas zeker niet aan en als het niet lukt, is er ook niets verloren.
Urnes
De sluiting is verhard en kan meestal worden onderhouden (schoonmaken en smeren). Bij een grootformaat centrale sluiting kost dat zo’n 70-80 euro. Als de Cord in goede staat is, is dat zeker de moeite waard.
Groeten, Sven.
Gast
Ik heb mijn Rolleiflex-camera’s hier laten repareren:
Paepke Fototechnik, eigenaar Dieter Paepke
Rather Broich 57
40472 Düsseldorf
http://www.paepke-fototechnik.de/
of hier:
Jürgen Kuschnik
Landgraf-Philipp-Strasse 55
60431 Frankfurt am Main
Duitsland
http://www.jurgenkuschnik.com/index_de.html
Ik heb ook wel eens last gehad van viltstiftstrepen op het matscherm.
Die waren met gewone spiritus zonder resten te verwijderen.
Groeten
Wolfgang
StefanT
Hallo en bedankt voor de tips. De viltstift is er nu af. Dat ging heel makkelijk met alcohol. En nu ik bijna pijnlijke vingers heb van het opwinden en afdrukken, loopt de secondewijzer heel soepel. Ik laat het voorlopig zo en kijk wel hoe het zich ontwikkelt. Ik heb de servicelinks opgeslagen, voor het geval dat. Nu heb ik alleen nog wat meer licht nodig. Ik heb nog twee Portra 160VC-filmrolletjes liggen, die als eerste aan de beurt zijn. Maar daarvoor is het hier momenteel een beetje bewolkt.
Met vriendelijke groeten, Stefan
Tandemfahren
Hallo Stefan,
met CN-film zul je echter nauwelijks merken of de sluitertijden te lang zijn; dat maakt voor de film eigenlijk niet uit (in vergelijking met dia’s in ieder geval), tenzij het natuurlijk echt heel erg lang duurt.
Er zijn bovendien twee bronnen van fouten: de sluiter zelf en het remmechanisme, dat bij sluitertijden langer dan 1/30 in werking treedt.
Veel plezier met de Cord,
Frank
peterkrumm
...Ten tweede, kunnen jullie mij een goede reparateur voor de Cord aanbevelen?...
in Braunschweig:
http://classic-fototechnik.de/
een echte aanrader!
Af en toe is het goed om je oude spullen eens een onderhoudsbeurt te geven.
StefanT
Hallo Frank en peterk,
Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft de CN-film. Maar ik wil de Cord eerst even uitproberen. Bij de volgende bestelling van verbruiksartikelen zit er ook een diafilm bij. Die zal meer duidelijkheid geven. Bedankt voor de goede wensen.
Bedankt Peter voor het adres. Ik sla de link ook op. Als de sluiter onderhoud nodig heeft, krijgt hij dat ook. Helaas heb ik op dit moment niet het geld om de Duitse fijnmechanici in stand te houden, puur uit plezier in het leven. Ik werk in de gezondheidszorg, die al decennia lang nogal wordt afgekraakt en waar toch een aanzienlijke herverdeling nodig is.
Met vriendelijke groeten, Stefan
Morte
Bij een grootformaat centraal sluitersysteem kost dat zo’n 70 à 80 euro.
Is dit bedrag realistisch?
Ik heb bij mijn Rolleiflex Automat hetzelfde probleem met de lange sluitertijden. Toen ik hierover informeerde bij een werkplaats in Charlottenburg hier in Berlijn (Sybelstraße), werd mij een bedrag van 200 euro genoemd voor het reinigen en opnieuw afstellen. Dat is voor mij, ondanks al mijn liefde voor de Rolleiflex, onbetaalbaar. Andere werkplaatsen, zoals de hierboven genoemde bij Ostkreuz, gaven me aan de telefoon het standaardantwoord: "Dat kunnen we pas per geval bekijken". Maar het risico om de camera op te sturen en dan pas, na de reparatie, een bedrag te horen dat ik me misschien niet kan veroorloven, is voor mij ook te groot.
Dus als iemand deze reparatie (het is eigenlijk meer een reinigings-/onderhoudsbeurt, er is immers niets kapot) al eens heeft laten uitvoeren en een concreet bedrag bij een concrete werkplaats kan noemen, zou ik daar ook zeer dankbaar voor zijn.
Groeten, Morte
piu58
> Totaal van 200 euro
Dat is veel. Maar met de huidige uurtarieven kom je niet onder de 100 euro uit – wat je ook laat doen. Ik heb mijn Cord en mijn Flex bij Paepke in Düsseldorf laten nakijken. Ze leveren degelijk werk, maar goedkoop was het zeker niet.
Je moet bedenken dat je na een complete revisie een camera krijgt die je je hele toekomstige fotografenleven kunt gebruiken zonder verdere service. Als je dat vergelijkt met al die elektronische spullen die je om de paar jaar vervangt, klinkt het ineens helemaal niet meer zo veel.
StefanT
"Je moet bedenken dat je na een grondige revisie een camera krijgt die je je hele verdere fotografische leven kunt gebruiken zonder dat er nog onderhoud nodig is."
Is dat zo? Ik denk dat je na een grondige revisie een camera hebt waarbij de samenwerking tussen de afzonderlijke onderdelen is gecontroleerd, defecte onderdelen zijn vervangen en het geheel is schoongemaakt en eventueel gesmeerd. Niettemin heb je een camera waarvan de onderdelen oud en gebruikt zijn, in het geval van mijn Cord "slechts" ongeveer 40 jaar. Enkele jaren geleden had ik bij een handelaar een Olympus OM-1n gekocht, die volgens hem volledig was gereviseerd. Toch ging na 2-3 jaar het transportmechanisme kapot. Ostkreuz heeft hem op één dag gerepareerd (ik was toevallig op vakantie in Berlijn), voor iets minder dan 100 euro (zoals Uwe zei). Twee maanden later was de Beli kapot (ja, ik weet het, elektronica). Ostkreuz heeft hem uit coulance voor me gerepareerd, heel aardig. Maar de uitspraak "een fotografenleven" gaat niet altijd op.
Groeten, Stefan
piu58
> zal niet altijd lukken
In het geval van de Cord waarschijnlijk wel. Daar kan helemaal niets kapotgaan (in tegenstelling tot de veel complexere Flex). Alleen het smeermiddel.
StefanT
Nou, ik hoop het maar. Daarom heb ik ook een corduroybroek gekocht en geen Flex uit de jaren 50 of zo.
sputnik
> zal niet altijd lukken
In het geval van de Cord waarschijnlijk wel. Daar kan helemaal niets kapotgaan (in tegenstelling tot de veel complexere Flex). Alleen het smeermiddel.
Nou, Uwe. Of je dat zo kunt zeggen? Ik weet het niet. De door jou genoemde Paepke heeft me destijds, toen ik me voor het eerst in een dubbeloog ging interesseren, heel duidelijk afgeraden om voor een Cord te kiezen, omdat de Flexen NAAST hun betere uitrusting ook en vooral een veel hogere kwaliteit hadden, wat de hogere initiële investering zeker rechtvaardigde.
Het is duidelijk dat er meer aan een Flex zit. Maar gezien het feit dat er, wat betreft de materiaal- en fabricagekwaliteit, nauwelijks een andere camera met de Flex te vergelijken is (als je de reparateurs mag geloven), wijst voor mij op dit moment NIETS op een grotere kwetsbaarheid dan bij de Cord.
Op voorwaarde natuurlijk dat alles in orde is. Ook op voorwaarde dat je geen exemplaar op de kop tikt waarvan je alleen al aan de buitenkant kunt zien dat het een ZEER bewogen leven als professionele camera achter de rug heeft en daarmee enkele honderdduizenden opnames op zijn naam heeft staan, iets wat een Cord onder bepaalde omstandigheden misschien helemaal niet had gekund.
Daarom is het bij mij uiteindelijk een 3,5F geworden, die me, dankzij het toeval, niet meer heeft gekost dan een gemiddelde Cord (anders had ik er vandaag misschien nog geen gehad).
Ook zouden de onderhoudskosten voor een Cord mij duidelijk MEER pijn doen dan voor een Flex, omdat ze in vergelijking met de waarde (ook de gebruikswaarde!) van de camera in een veel slechtere verhouding staan.
Kortom: IK zou op elk moment OPNIEUW voor de Flex en tegen de Cord kiezen en hem ook aan iedereen aanbevelen die zijn dubbeloog echt wil gebruiken om te fotograferen.
Je moet gewoon geduld hebben bij het zoeken. :-)
Of genoeg geld. :-(
PS: Dit moet alstublieft NIET worden opgevat als een aanval op de Cord, maar louter als een relativering van de bewering dat de Cord, wat betreft duurzaamheid en betrouwbaarheid, de betere keuze zou zijn.
piu58
Mijn Cord Vb kostte iets minder dan 200 euro, maar na een tijdje begon de sluiting te haperen. Dat kostte me nog eens 130 euro.
Mijn 3,5F kostte iets meer dan 400 euro; na een jaar moest de filmopwinder (die aan de slinger zit) gerepareerd worden. Later ben ik ook nog zo’n pin kwijtgeraakt, die de filmspoel op zijn plaats houdt. Het binnenwerk zat er nog in, dus ik kon mijn vakantie doormaken. Maar dat kostte me weer 100 euro.
Ik geloof niet dat de binnenkant van de Cord van mindere kwaliteit is. Het is gewoon allemaal eenvoudiger, dus minder technische snufjes. Alleen al het filmmechanisme van de Flex is een verhaal op zich (maar bij mij is het pas bij één van de ongeveer 1000 films mislukt).
sputnik
Mijn Cord Vb kostte iets minder dan 200 euro, maar na een tijdje begon de sluiting te haperen. Dat kostte me nog eens 130 euro.
Mijn 3,5F kostte iets meer dan 400, na een jaar moest de filmopwinder (wat aan de slinger zit) gerepareerd worden. Later ben ik nog zo'n pen kwijtgeraakt, die de filmspoel vasthoudt. Het binnenwerk zat er nog in, dus ik kon de vakantie wel doorkomen. Maar dat kostte me weer 100.
Nou ja, Uwe. Dat is 1 (in woorden: "ÉÉN") voorbeeld. Daaruit een algemene regel afleiden, vind ik misschien wat aanmatigend. En dat het verlies van een pen (wat waarschijnlijk één op de 100.000 eigenaren overkomt) modelafhankelijk zou zijn, mag gerust in twijfel worden getrokken; die had immers bij de Cord ook kunnen afvallen.
Als IK bij de Flex had geaccepteerd dat de lange tijden niet meer 100% exact lopen, had ik bijvoorbeeld, behalve de 333 euro die ik er twee jaar geleden voor heb betaald, inclusief gel, filters en een Gossen Profisix, tot nu toe geen cent hoeven te investeren.
Maar ook DAT is slechts ÉÉN voorbeeld en niet representatief.
Ik geloof niet dat de binnenkant van de Cord van mindere kwaliteit is. Het is gewoon allemaal eenvoudiger, dus minder technische snufjes. Alleen al het filmmechanisme van de Flex is een verhaal op zich (maar bij mij is het pas bij één van de ongeveer 1000 films mislukt).
IK kan me niet echt een mening vormen over de vraag of de Flexen ook kwalitatief beter zijn gebouwd. In ieder geval geen betrouwbare. Hoe zou dat ook kunnen? Maar als iemand als de heer Paepke, die talloze Rollei TLR's heeft geopend, dat beweert, dan heeft dat voor mij WEL gewicht. OOK al ben ik me er terdege van bewust dat er bij een complexer mechanisme van nature meer mogelijkheden zijn voor de meest uiteenlopende defecten. Of en vooral na welke gebruiksduur die dan werkelijk optreden, dat is de vraag.
Morte
Om nog even op het onderwerp terug te komen:
Mijn Rolleiflex Automat is uit 1939 en verkeert in het algemeen – zowel mechanisch als optisch – in een verbluffend goede staat. De bekleding ziet er bijvoorbeeld uit als nieuw! Voor mij als (mechanisch) leek is dat een ronduit fascinerende prestatie. (Waar de apparaten van tegenwoordig meestal niet eens van kunnen dromen.)
Wat ik wil zeggen is: voor mij is deze Rolleiflex zowel het geld van een reparatie als intensief gebruik waard, want hij maakt grandioze foto's. Het gaat hier dus niet om de morele, maar om de puur financiële zin van een dergelijke maatregel. Vandaar mijn vraag naar redelijk bindende informatie. 100 euro is echter al een heel ander verhaal dan het dubbele daarvan.
sputnik
(het is eigenlijk meer een reinigings- en onderhoudsbeurt, er is immers niets kapot)
Om nog even kort op het onderwerp terug te komen. Voor zover ik weet, wordt volgens de richtlijnen van Rollei bij elk onderhoud van de sluiter ook altijd de hoofdveer vervangen.
Dat heeft de heer Kuschnik mij in ieder geval uitgelegd.
Ik denk dat dit om veiligheidsredenen is, en dat is ook logisch, want de reparateur geeft immers garantie op een pas onderhouden, d.w.z. gereinigd, gesmeerd en afgesteld sluiter.
Als ik het me goed herinner, kost dat nog eens 20 (of 30?) euro aan materiaalkosten.
Gewoon ter informatie.
Of er echter nog nieuwe hoofdveren zijn voor modellen uit de jaren '30, is mij niet bekend.